מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם מותר לילד להגיע לחופת אמו? למה לגויים יש גלגול נשמות? והאם מותר ללמוד קוריאנית בשבת?

מקבץ שו"ת 87 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • ב' אלול התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. אני גרושה, מתחתנת עם רווק ויש לי ילד. האם הוא יכול להיות בחופה? אני נוהגת כמנהג הספרדים.

לפי מנהג האשכנזים יש לילד להימנע מלהשתתף בחופת אביו או אמו. אולם אצל רוב קהילות הספרדים לא מצינו שהקפידו בזה, ולכן אם את רוצה שהוא יבוא להשתתף בחופה – הוא יכול לבוא.
מקורות: לגבי מנהג האשכנזים ראה במנהגים דק"ק וורמיישא חלק ב' (עמוד נ"א). ולגבי מנהג הספרדים ראה בשו"ת עטרת פז חלק ו' (חלק אבן העזר סימן א'). וכן ראה עוד בספר מעין אומר חלק י"ב (עמוד שכ"ד), ששאלו את הגר"ע יוסף זצ"ל אודות בחור בן שלושים שאמו עומדת להינשא, האם כדאי שיהיה בנישואי אמו? והשיב: אם האמא מתביישת – שלא ילך, ואם רוצה שיבוא, שילך, ע"ש.

*  *  *

2. אני בחורה בת 21, עוד מעט מתחילה לימודים, וכבר המון זמן שאני חושבת לעשות צניחה חופשית. האם זה מותר לפי ההלכה?

מבואר בפוסקים שאין היתר לאדם להכניס את עצמו לסיכון מיותר סתם כך לשם תענוג או טיול, ורק במקום צורך כמו פרנסה הדבר מותר. לפי זה נראה שאין לך היתר להכניס את עצמך לפעילות מסוכנת כמו צניחה חופשית לשם הנאה בלבד.

מקורות: על פי המבואר בשו"ת נודע ביהודה מהדורא תנינא (חלק יורה דעה סימן י', ד"ה ואמנם מאד, עד סוף התשובה) ובשו"ת שם אריה (חלק יורה דעה סימן כ"ז, ד"ה ודע, עד סוף התשובה). וכן ע"ע בספר חזון עובדיה על ברכות (עמוד שע"א) שכתב, דבר שהוא מנהגו של עולם, ויש צורך והכרח לעשותו, כגון להיות מיורדי הים, או מהולכי מדברות, אפילו אם יש שם חשש סכנה, אין להימנע מעשייתו, וה' הרואה ללבב יודע שהוא אנוס לצורך מזונותיו וכיו"ב, ושולח מלאכו לפניו להצילו. אבל אם הוא יוצא לטייל בלבד, שומר נפשו ירחק מזה, ע"כ.

*  *  *

3. האם מותר לי ללמוד קוריאנית בשבת? זהו לימוד בשביל הנאה בלבד, אין לי מבחנים ואני לא לומדת את השפה במסגרת כלשהי אלא לבד. רק בשבת יש לי הזמן לשבת ברוגע, ואולי חצי שעה, גג שעה, להקדיש לנושא.

מעיקר הדין מותר לך ללמוד שפה זרה בשבת. אמנם אם יש לך אפשרות להימנע מזה – טוב להחמיר.
 
מקורות: ראה שלחן ערוך אורח חיים (סימן ש"ז סעיף י"ז), שהביא מחלוקת ראשונים אם מותר ללמוד ספרי חכמות בשבת. ועי' במשנה ברורה (ס"ק ס"ה) שכתב שנוהגין להקל, אלא שהביא בשם האליה רבה, דירא שמים ראוי להחמיר בזה. וכן ע"ע בספר חזון עובדיה חלק ו' (עמודים ע"ב-ע"ג), שכתב להתיר ללמוד ספרי רפואות וכיוצא בזה. ונראה מדבריו שם, שבכל זאת טוב להחמיר בדבר.

*  *  *

4. האם מותר לגבר לחתוך את הגבות הארוכות שמפריעות לו?

אם מדובר בצער – מותר ללא חשש.

*  *  *

5. שמעתי הרבה פעמים על גלגולי נשמות אצל גויים שזוכרים את הגלגול הקודם. א. האם באמת יש גלגול נשמות גם אצל הגויים? ב. דבר שני, למה הם צריכים גלגול? וכי יש להם עולם הבא או גן עדן שצריכים לתקן משהו?

א. אכן, גם אצל גויים יש גלגולי נשמות, וכמבואר בשער הגלגולים (הקדמה כ"ב ד"ה וענין המתגלגל בדומם).

ב. גם לגויים יש שבע מצוות בני נח, וקיומן מזכה אותם בעולם הבא, כמבואר ברמב"ם (הלכות מלכים סוף פרק ח') שכל גוי המקבל שבע מצוות, ונזהר לעשותן הרי זה מחסידי אומות העולם, ויש לו חלק לעולם הבא וכו', ע"ש. וממילא מובן למה גם גויים יכולים לחזור בגלגול לעולם הזה – כדי לתקן את מה שלא קיימו כנדרש מהם.

*  *  *

6. אישה אבלה בתוך שנה על מות אמה – האם יכולה לקבל תכשיטים מבעלה?

אמנם אין לתת מתנות למי שנמצאת בשנת אבל על אביה או אמה, אולם בעל יכול להקל לתת תכשיטים לאשתו כשהיא בתוך שנת אבל, אם זה לכבוד יום טוב וכן בשביל קירוב הדעת לחזק את שלום הבית וכדומה.

מקורות: איסור נתינת מתנה למי שנמצאת בתוך שנת אבל מובא ברמ"א יורה דעה (סימן שפ"ה סעיף ג'). וההיתר לבעל לתת מתנות לאשתו לכבוד יום טוב או לצורך חיזוק שלום הבית, כן כתב בספר נטעי גבריאל על אבלות חלק ב' (פרק י"ד סעיף י"ג), ע"ש.

*  *  *

7. מה אפשר לעשות בבית מלון בחו"ל, שאי אפשר לבקש מהם שישימו את החדר על מצב שבת כמו בארץ? השאלה כזאת: ברגע שפותחים את הדלת של החדר או המרפסת – המזגן כבה, וברגע שסוגרים את הדלת – המזגן נדלק. האם יש איזה היתר, כי יש צער שאין מזגן (מקום חם), או שעדיף להיות בלי מזגן בשבת?

במלונות כאלה שהמזגן נדלק אוטומטית כשנכנסים לחדר – חובה לבקש מהם לפני כניסת השבת לנתק מערכת אוטומטית זו, כדי שלא להיכשל בחילול שבת.

*  *  *

8. רציתי להתייעץ לגבי סנדק. האם זה בסדר שאדם שנמצא בהליכי גירושין יהיה הסנדק? חשוב לציין שהוא אדם דתי וטוב. שאלה נוספת היא איזה שם טוב יותר: עומר או שחר? מתלבטת בין שניהם.

א. אין בעיה לאדם שנמצא בהליכי גירושין להיות סנדק בברית, העיקר הוא שאותו אדם ירא אלוקים וסר מרע. וראי עוד: https://www.hidabroot.org/question/217057

ב. שני השמות – עומר ושחר – לא מומלצים (ראי בספר ויקרא שמו בישראל עמוד תט"ו בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שאין לקרוא בשם עומר לא לבן ולא לבת. וכן ע"ע בספר מנהגי הראש"ל חלק ב' פרק י"ד הערה י"א, שהגר"ע יוסף זצ"ל התנגד לשמות החדשניים כמו עומר, ע"ש. וע"ע בספר ויקרא שמו בישראל עמוד תל"ג בשם הגר"ח קנייבסקי שליט"א, שאין לקרוא בשם שחר לא לבן ולא לבת).

*  *  *

9. אני גרה זמנית בבית ההורים, ויש להם רק מיקרוגל אחד שבו הם משתמשים גם לחלב וגם בשר. האם מותר לי לחמם בו מזון שהוא פרווה?

אם את מכסה את האוכל שלך בצורה הרמטית (ועדיף לשים שני כיסויים), את יכולה לחמם אותו במיקרוגל.

מקורות: וע"ע בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' (פרק ה' סעיף ל"א).

*  *  *

10. האם מותר לענות אמן לפני נטילת ידיים של בוקר?

אפשר לענות אמן לפני נטילת ידיים בבוקר, ומכל מקום כדאי, אם אפשר, לנקות את הידיים מקודם לכן על ידי שפשוף בבגד וכיוצא בזה.

מקורות: יעוין באשל אברהם מבוטשאטש (סימן פ"ד) ובתשובת הגר"ח קנייבסקי שליט"א בספר דעת נוטה חלק א' (עמוד קמ"ב).

 

תגיות:חופהילדיםמקבץ שו"ת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה