חדשות בארץ

צה"ל חושף: צק"ח גדעון – תפיסת הלחימה החדשה

בתרגיל שהתקיים בשבוע שעבר ברמת הגולן נבחנה האפקטיביות של שיתוף פעולה בין-חילי במסגרת חטיבתית ונוסו כלי נשק אמצעי לחימה חדישים, שנועדו לאפשר לצה"ל להתמודד מול שדה הקרב המשתנה

(קרדיט: דובר צה"ל)(קרדיט: דובר צה"ל)
אא

במפקדת זרוע היבשה שוקדים מזה זמן רב על פיתוחה של תפיסת לחימה חדשה, שתספק פתרון ומענה עוצמתיים לאויב מולו יתמודדו חיילי צה"ל במערכה הבאה. אויב זה יהיה "מוחבא ונעלם" – הוא יפעל באופן בלתי גלוי לעין, יילחם מתוך שטח בנוי ומורכב, ויעשה שימוש בו-זמנית במספר מימדי לחימה, כדוגמת תת-קרקע ולוחמת סייבר.

תפיסת הקרב החדשה פותחה בצה"ל בעקבות הפקת לקחים והסקת מסקנות, ובהנחייתו של הרמטכ"ל גדי איזנקוט. היא נועדה לענות על האתגרים החדשים מולם ניצבות היחידות הלוחמות בשל ההתפתחויות שחלו בדפוסי הפעולה של האויב. תפיסה זו מאפשרת להן לתמרן לתוך עומק השטח בצורה מהירה, שרידה ועצמאית, והיא מטמיעה יכולות שיסייעו לכוחות לאתר את האויב הנסתר באופן הקטלני, המדויק והיעיל ביותר.

בשבוע שעבר תרגלו כוחות "עוצבת געש" לראשונה את תפיסת הקרב החדשה המכונה "צק"ח (צוות קרב חטיבתי) גדעון". התרגול בוצע במסגרת תרגיל צבאי נרחב שנערך ברמת הגולן.

בזרוע היבשה מסבירים כי צק"ח גדעון מציע מבנה חדש לחטיבות המתמרנות של צה"ל במהלך לחימה. בניגוד לצורת הלחימה כיום, בה כל אחת מהחטיבות הלוחמות פועלת בשטח על פי הייחוד החילי שלה – לדוגמה חטיבת גולני ככוח חי"ר, וחטיבה 7 ככוח שריון –  במסגרת הצק"ח, החטיבות יורכבו בשעת קרב מכוחות חי"ר, שריון והנדסה שיפעלו יחדיו. מבנה חדש זה אמור לסייע לכוחות הלוחמים במאמץ להבקיע ולהכריע את מערכי האויב המשתנה, על ידי תמרון ממוכן ומהיר, שילוב יכולות הפעלת אש נרחבות ושונות, וכל זה תוך שיח משותף ותיאום בין-חילי שיעצים את השרידות והקטלניות של הכוחות בשטח.

(צילום אילוסטרציה: דובר צה"ל)

בעת לחימה, הצק"ח יכלול לא פחות משישה גדודים, ביניהם שלושה גדודי חי"ר ושריון, גדוד הנדסה, גדוד סיור ויחידת סיוע מנהלתי. אל אלה יצורף גם צק"ג (צוות קרב גדודי) אש שיכלול מרכיבי ארטילריה שונים, אשר יעניקו סיוע לכוחות המתמרנים.

במסגרת האימון שהתקיים בשבוע שעבר, התאחדו גדודי השריון 77 ו- 82 של חטיבה 7, יחד עם גדוד 13 של חטיבת גולני ועם גדוד ההנדסה 603 לכדי צק"ח גדעון, וזאת במטרה לתרגל את שיתוף הפעולה ביניהם ולבחון את האפקטיביות של מבנה הלחימה החדש.

"אנחנו רואים כאן לראשונה צק"ח משולב", הסביר אלוף-משנה רומן גופמן, מפקד חטיבה 7, "מדובר בקרב שבו הטנקים, החי"ר וההנדסה באים לידי ביטוי בנקודה מתואמת ומסונכרנת אחת, בה תתקיים התנגשות בין כוחותינו לאויב. לנקודה הזאת אנחנו רוצים להביא את היתרון המבצעי ששום דבר לא יוכל לעמוד מולו, ולשם כך אנחנו מתאמנים יחד כל החילות לאורך זמן ומייצרים שפה משותפת".

 

אמצעי לחימה חדשים

בנוסף לתרגולו של המבנה החטיבתי החדש, התנסו הלוחמים ומפקדיהם במהלך התרגיל באמצעי לחימה וכלי נשק חדישים. המגוון הרחב של אמצעים אלו כולל, בין היתר, מערכות דיגיטליות מתקדמות שמטרתן לסייע באיתור האויב, ולאחר מכן לנטרלו או להתגונן בפניו. החיילים התנסו גם בלא מעט אמצעי הפעלת אש חדשים ומדויקים, שיסייעו לכוחות להשיג הכרעה פיזית מהירה ויעילה יותר בעומק השטח.

כך, למשל, נוסתה בתרגיל המערכת החדשנית "מגן גדעון" – סוללה ניידת הנעה עם הכוחות לעומק השטח, ומעניקה מעין 'כיפת ברזל' ליחידות המתמרנות בשדה הקרב מול שלל האיומים מולם הן ניצבות, כמו ירי מרגמות, רקטות ואף תקיפת כלים אוויריים. "מגן גדעון" עושה שימוש ביכולת משולבת של ירי טילים, לייזר ולוחמה אלקטרונית כדי ליירט את האיומים השונים.

מערכת נוספת שנכנסה לשימוש בתרגיל האחרון הינה "הדק חכם". מערכת זו מסוגלת לתכלל ולהכווין את כלל מרכיבי האש השונים הנמצאים בנקודה מסוימת בשטח לעבר מטרה עוינת שזוהתה, ולאחר מכן לקבוע מי מבין הכלים נמצא בעמדה הטובה ביותר ובעל הסיכוי הרב ביותר לפגוע במטרה בצורה יעילה. מערכת זו תורמת משמעותית לשיתוף הפעולה הבין-חילי שמתבצע במסגרת הצק"ח, ואף מאפשרת אפקטיביות מבצעית גבוהה יותר נגד האויב בשדה הקרב.

(צילום: דובר צה"ל)

אלוף-משנה גופמן הסביר: "אנחנו בונים יכולות איתור והשמדה טובות יותר מתוקף ההבנה שאנחנו פועלים אל מול אויב חמקמק, אויב שמסתתר בתווך התת-קרקע ופועל מולנו בשיטות שונות שבעיקרן נמנעות מלפגוש אותנו פנים מול פנים. מתוך התפיסות שפיתחנו אנחנו יודעים לאתר יותר טוב ולהשמיד את האויב הרבה יותר מהר ובצורה הרבה יותר מדויקת".

חידוש נוסף שבא לידי ביטוי בתרגיל הוא הפעלתם לראשונה של כלים מבצעיים, כמו שיירה רובוטית, כלומר רכבים לא מאוישים שמסוגלים להגיע בצורה אוטונומית אל הכוחות בשטח ולהעניק להם מענה לוגיסטי מבלי לסכן את חיי הנהגים.

הרמטכ"ל גדי איזנקוט אמר במהלך התרגיל: "יש התקדמות אדירה ביכולות. כמה שלא נשקיע בטכנולוגיה, שדה הקרב ימשיך להיות ממלכת אי ודאות. הכל מבוסס על יכולת של מפקדים ולוחמים. קחו מחוגה, תעשו 1,500 קילומטר ולא תמצאו חטיבה כל כך חזקה באמצעים שלה".

בזרוע היבשה ינתחו את תוצאות האימון האחרון ויבחנו את הערך המוסף של צק"ח גדעון, לקראת מימושו באופן מבצעי ומלא במערכה הבאה.

המבנה החדש של החטיבות הלוחמות, יחד עם אמצעי הלחימה החדישים, אמורים לשפר כבר בעתיד הקרוב את יכולות הפיקוד והשליטה על הכוחות המתמרנים בשדה הקרב, לשפר את קצב הלחימה ויעילותה, ובעיקר לבסס את העליונות הטקטית המכרעת על פני האויב בכל מקום ובכל זמן.

ועם כל זאת, מול כל החידושים בתפיסת הלחימה ובאמצעיה שנועדו לסייע לצה"ל לשפר את יכולותיו, חובה עלינו לזכור: "אם ה' לא ישמור עיר - שווא שקד שומר" (תהילים קכ"ז, א).

תגיות:תרגילצה"ל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה