מעניין

מה הקשר בין ’יום הפיל הבינלאומי’ ליהדות? אתם הולכים להיות מופתעים!

לרגל יום הפיל הבינלאומי: מה מברכים כשרואים פיל, ומדוע נתקנה לו ברכה מיוחדת על ידי חז"ל? כמה עובדות מרתקות שלא תרצו לפספס

אא

השבוע יחול 'יום הפיל הבינלאומי' שבו ינסו גורמים שונים ברחבי העולם להעלות את המודעות להכחדתם של הפילים - אוכלוסייה שהולכת ונעלמת מן העולם. 

מדי שנה ניצודים עשרות אלפי פילים לצורך הפקת השנהב מהחטים - והזן הניצוד ביותר הוא הפיל האפריקאי, והפיל האסייתי. 

הזכרים שבהם הם הניצודים העיקריים, היות ונקבת הפיל האסייתי כלל לא נושאת חטים. 

הציד האכזרי המכונה 'הצייד הלבן' משאיר מדי שנה עשרות פילים רכים מיותמים מהורים - עובדה אשר הופכת אותם ליצורים תוקפניים במיוחד כלפי בני אדם. 

 

אז מה הקשר בין 'יום הפיל הבינלאומי' ליהדות?

המקורות היהודיים מייחסים חשיבות אדירה לפיל, גם בשל האינטיליגנציה הגדולה שלו. עד כדי כך שחז"ל תיקנו ברכה מיוחדת שיש לאומרה על הפיל, וכך אף נפסק בשולחן ערוך כי הרואה פיל "מברך את ברכת משנה הבריות" וגם אם ראהו בחלום - מברך. מדוע מברכים ברכה מיוחדת כשרואים פיל? "אסור לו לאדם שייהנה מן העולם הזה בלא ברכה", כך כתוב בגמרא במסכת ברכות. 

המשמעות היא שאסור לאדם ליהנות מדבר מה בעולם הזה, בין אם באכילה ושתייה, ובין אם במראה עיניים - מבלי לתת תודה לקב"ה על כל מה שברא בעולם, שהרי כל מה שנברא כאן - הוא בעבור האדם, ולכן אין זה מדרכי הכרת הטוב שלא לברך ולהודות על ההנאות שאנו נהנים בעולם. 

 יש אומרים שברכה זו של 'משנה הבריות' נתקנה דווקא על קופים ופילים, היות והקב"ה העניש את הרשעים והפכם לפילים וקופים בדור המבול. סברה הפוכה מזו אומרת כי מברכים על הפיל 'משנה הבריות' כי יש בו בינה יתירה בהשוואה לשאר בעלי החיים. 

 

עובדות נוספות על הפיל שאולי לא ידעתם, ושדרכם ניתן ללמוד על חוכמתו הבלתי נדלית של הבורא יתברך:

- חוקרים בגן החיות של 'פארק וושינגטון' שבדקו את הקולות שמפיקים הפילים - הופתעו לגלות כי קול דק שבוקע מגרונו של הפיל עובר ללוח תהודה מיוחד שקיים במצחו, אך קול זה אינו נשמע באוזניהם של בני האדם היות והוא נמוך מדי. 

- בעזרת הקול הנמוך הזה שמופק במצחם, הפילים מתקשרים זה עם זה גם ממרחק של עשרות קילומטרים. 

- כשהשמיעו החוקרים את הקול הזה לפילים מתוך הקלטה - הפילים התקרבו למקור הקול, והגיבו אליו כאילו היה קול של פילים אמיתיים. 

- יכולת הזיכרון של הפיל היא פנומנלית, והוא מסוגל לזכור מראות ודברים שראה לפני עשור, כאילו ראה אותם אתמול. 

תגיות:פיליהדותמעניין

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה