בריאות ונפש

ונשמרתם: מה דעת התורה לגבי ניתוח פלסטי ועגילים באוזניים?

יש איסור חמור מן התורה לחבל בגוף, האם פציעת הגוף לצרכים אסתטים מותרת?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אסור לאדם לחבול בגופו, שנאמר (בראשית ט ה): "וְאַךְ אֶת דִּמְכֶם לְנַפְשֹׁתֵיכֶם אֶדְרֹשׁ". (מסכת בבא קמא צא ע"ב. רמב"ם הלכות חובל ומזיק פ"ה ה"א)

המכה אדם מישראל, עובר באיסור מהתורה, שנאמר (דברים כה ג): "פֶּן יֹסִיף לְהַכֹּתוֹ עַל אֵלֶּה מַכָּה רַבָּה", והרי הוא חייב מלקות ארבעים. (הרמב"ם מצות לא תעשה ש. חושן משפט סימן תכ ס"א)

אמר ריש לקיש: המגביה ידו על חברו להכותו, אף על פי שלא הכהו נקרא רשע, שנאמר (שמות ב יג): "ויאמר לרשע, למה תכה רעך", למה 'הכית' לא נאמר, אלא למה 'תכה', שאף על פי שלא הכהו, נקרא רשע. רבי חנינא אמר: נקרא חוטא. רב הונא אמר: תיקצץ ידו. רבי אלעזר אומר: אין לו תקנה אלא קבורה, ופירש רש"י שראוי להמיתו ולקברו. אמר רבי חנינא: הסוטר לועו של אדם מישראל, כאילו סוטר לועו של השכינה. (מסכת סנהדרין נח ע"ב)

יש אומרים שהמכה את חברו, הריהו בחרם הקדמונים, ואין לצרפו למנין לעשרה עד שיעשו לו התרה. ומכל מקום מאחר והדבר תלוי באלו נסיבות היו המכות, ובלאו הכי יש אומרים שאין דין זה נוהג בזמן הזה, לכן על כל מקרה שלא יבוא, נכון לעשות שאלת חכם. והעיקר להתריע על הדבר הרע הזה, שלא יִשְׁנֶה חס ושלום, ואדרבה ירבו אהבה ואחווה שלום ורעות. (חושן משפט סימן תכ ס"א, סימן תכא סי"ג, ובפתחי תשובה)

 

ניתוח פלסטי ליפוי הפנים

נערה שיש לה מום הפוגע ביופיה, מותר לה לעשות ניתוח פלסטי כדי לשפר את צורתה ויופיה הטבעי למצוא חן ‏בעיני רואיה, ושתוכל למצוא שידוך הגון כפי כבודה. וגם לאשה נשואה יש להתיר לעשות כן, ‏כדי שתתחבב יותר על בעלה, ואין בזה חשש איסור של חובל באדם. ובלבד שיתקיים הניתוח על ידי רופא מומחה ובעל ניסיון רב, וזריז וזהיר במלאכתו, שלא תצא ‏תקלה תחת ידו, חס ושלום. וכן יש להתיר לעשות כן לאיש שיש מום בפניו או שיש לו כתמים רבים והוא מתבייש ללכת כך בין ‏הבריות, וכל שכן אם זה מפריע לו למצוא שידוך הגון.

מאחר והניתוח נעשה על ידי הרדמה, ולא מרגישים שום צער כלל, ואחר כך נהנים מזה באופן תמידי, נמצא שהריוח יותר מן ההפסד והצער, ואין זה בכלל איסור של חובל בעצמו. וכל שכן כשיש צער ובושה ללכת כך בין הבריות, שאין לך צער גדול מזה, ובודאי יש להתיר שזוהי טובת האדם, וכל שכן אשה שצערה יותר גדול, שאין אשה אלא ליופי. ואין בזה חשש שמכניס את עצמו לסכנה, כי מעשים בכל יום שעושים ניתוחים כאלו, ולאחר הניתוח חוזרים לבריאותם השלימה ומאריכים ימים ושנים. (שו"ת יביע אומר חלק ח חושן משפט סימן יב)

 

נקבים לעגילים

מותר לנקב חורים בתנוכי אוזני הנערות, כדי שתוכלנה להתקשט בעגילים שבאוזניהן, ואין לחשוש לאיסור חבלה, כיון שזוהי טובתן ויופיין. (שו"ת יביע אומר חלק ח חושן משפט סימן יב אות ג)

תגיות:ניתוח פלסטיעגיליםבהלכה ובאגדה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה