חדשות בארץ

בג"ץ הורה לכנסת: השלמת חקיקת חוק הגיוס החדש - תוך ארבעה חודשים

בג"ץ נענה באופן חלקי לבקשת המדינה והאריך את תוקפו של חוק הגיוס הקיים עד ל- 2 בדצמבר. עד אז הקואליציה תצטרך להעביר את החוק החדש

ליצמן, נתניהו ודרעי (תמונת ארכיון. קרדיט: Yonatan Sindel/Flash90)ליצמן, נתניהו ודרעי (תמונת ארכיון. קרדיט: Yonatan Sindel/Flash90)
אא

בג"ץ הורה אתמול (שלישי) על הארכת תוקפו של חוק הגיוס הקיים בשלושה חודשים, עד ה- 2 בדצמבר. שבעת השופטים שדנו בסוגיה דחו את העתירות שהוגשו נגד הארכת החוק, שהיה אמור לפקוע ב- 12 בספטמבר. עם זאת, הם נענו באופן חלקי בלבד לבקשת המדינה, שהוגשה לפני כשלושה שבועות, להאריך את תוקפו של החוק עד לחודש אפריל 2019.

בקשת המדינה לבג"ץ, שהוגשה בהתאם להנחיית ראש הממשלה בנימין נתניהו, נועדה לאפשר לקואליציה מרווח זמן מספק – עד תום מושב החורף של הכנסת בשנה הבאה – להגיע להסכמות על נוסחו של חוק גיוס חדש. בחודש שעבר אישרה הכנסת בקריאה ראשונה את נוסחו של חוק חדש, שיחליף את חוק הגיוס הנוכחי. 63 ח"כים הצביעו בעד החוק ו-39 ח"כים התנגדו. חברי מפלגת האופוזיציה "יש עתיד" בראשות יאיר לפיד תמכו בחוק, ומפלגות "יהדות התורה" וש"ס החברות בקואליציה הצביעו נגדו.

החלטת בג"ץ מאתמול מכניסה את מפלגות הקואליציה ללוח זמנים צפוף, וייתכן שאף בלתי אפשרי, להעברתו בהסכמה של חוק הגיוס החדש בתוך פחות מארבעה חודשים - טרם פקיעתו של החוק הנוכחי. בעוד מפלגת "ישראל ביתנו" בראשות שר הביטחון אביגדור ליברמן אינה מסכימה לסטות מהחוק שאושר בקריאה ראשונה, המפלגות החרדיות מתנגדות בתוקף לנוסח הקיים ודורשות לבצע בו שינויים. הכנסת נמצאת כעת בפגרה ותחזור לעבודה רק לאחר החגים, כך שבפועל ייוותרו כחודשיים בלבד להעברתו של החוק החדש.

רבים בקואליציה מביעים פסימיות בנוגע לאפשרות המעשית 'לרבע את המעגל' ולהשלים את תהליכי החקיקה של חוק הגיוס, ומעריכים כי החלטת בג"ץ מגבירה את הסיכויים להקדמת הבחירות. אתר "וואלה" פרסם הבוקר, כי גורמים ב"אגודת ישראל" טוענים שלוח הזמנים שהציב בג"ץ "לחוץ ביותר": "נעשה מאמצים כדי להגיע להסכמות על הגיוס, אבל ארבעה חודשים שמתוכם חודשיים הם פגרה זו לא תקופה ארוכה מדי לגשר על הפערים". לעומת זאת, חבר הכנסת אורי מקלב (דגל התורה), החבר בוועדת חוק הגיוס של הכנסת, הביע אמש אופטימיות זהירה בנוגע לסיכויים להעביר את החוק: "תהליך החקיקה נמצא בסופו", אמר מקלב, "כך שלוח הזמנים החדש יאפשר את סיום חקיקת החוק, שעיקרו הכרה בערך ובחשיבות המשך לימוד התורה בארץ ישראל".

ואילו חבר הכנסת יואב בן צור, יו"ר סיעת ש"ס בכנסת, הגיב על החלטת בג"ץ באומרו כי "ממשלת ישראל צריכה לרכז כעת את כל המאמצים על מנת לתקן עוולה רבת שנים ולהסדיר את מעמדם של טובי בחורינו, לומדי התורה, המקדישים את כל זמנם ומרצם למען ארץ ישראל וחיזוק צביונה היהודי". בן צור הדגיש כי "לא די להצהיר שוב ושוב שישראל היא מדינה יהודית": "יש לפעול על פי הערכים היהודיים, גם אם הדבר דורש טיפול בסוגיות רגישות כמו עצירת הרדיפה של לומדי התורה והסדר מעמדם על פי המועד שנקבע על ידי בג"ץ".

תגיות:חוק הגיוסבג"ץ

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה