חדשות בארץ

צה"ל תקף חוליית דאע"ש סמוך לגבול, כוח אונדו"ף של האו"ם חזר לגולן

אביגדור ליברמן סייר בצפון, סאלח אל-עארורי הגיע לרצועת עזה, ודונלד טראמפ קיבל מכתב נוסף מקים ג'ונג און. כל מה שחשוב לדעת

אא

בטחוני/מדיני

כלי טיס של צה"ל תקף אמש (רביעי) חוליית מחבלים חמושה בדרום רמת הגולן הסורית. שבעה מחבלים נהרגו בתקיפה, שהתבצעה בתוך שטח סוריה, כ- 200 מטר מגדר הגבול עם ישראל. ההערכה בצה"ל היא כי מדובר בחוליה של שלוחת דאע"ש בדרום סוריה. בהודעה שמסר דובר צה"ל הודגש כי "לא הייתה חציה של הגדר, ובשום שלב לא היה איום על יישוב ישראלי או על כוחותינו". להרחבה לחץ כאן

צבא ירדן מסר כי חייליו תקפו אתמול ושלשום אנשי דאע"ש שהתקרבו לגבול המדינה. חלק מהמחבלים נהרגו.

בפיקוד צפון הסתיים הבוקר תרגיל צבאי נרחב שתוכנן מראש. התרגיל נועד לתרגל את הכשירות והמוכנות לחירום של הפיקוד והמטה הכללי, לשפר את כשירות הפיקוד למלחמה ולתרגל תרחישי חירום ומלחמה.

אנשי כוח אונדו"ף, המפקח על הסכמי ההפרדה בין ישראל וסוריה, חזרו היום לרמת הגולן הסורית, וזאת לאחר שצבא סוריה השלים את השתלטותו בפועל על אזור הגבול עם ישראל. משרד ההגנה הרוסי מסר כי אנשיו סיירו עם אנשי אונדו"ף בדרום הרמה, והודיע כי יקים שמונה עמדות פיקוח לאורך הגבול בהן ייפרסו אנשי המשטרה הצבאית הרוסית במטרה למנוע "פרובוקציות".

שר הביטחון אביגדור ליברמן הגיע הבוקר לצפון וסייר במערך ההגנה האווירית המוצב בגיזרה. ליברמן אמר כי מבחינתה של ישראל, המצב בגבול חוזר למה שהיה לפני פרוץ המלחמה בסוריה: "יש כתובת ברורה, יש אחריות ויש שלטון מרכזי". ליברמן  הבהיר כי ישראל אינה מתערבת בענייניה הפנימיים של סוריה, אך תקפיד על קיומן של שלוש נקודות: "האחת, שמירה קפדנית על קוצו של יו"ד של הסכם ההפרדה מ- 74'. השנייה, אדמת סוריה לא יכולה לשמש בסיס קידמי איראני כנגד מדינת ישראל. והשלישית היא שסוריה לא יכולה להיות תחנת מעבר ראשית להברחת נשק לחיזבאללה בלבנון". ליברמן הוסיף כי "ברגע שכל שלושת התנאים מתקיימים – אין לנו שום עניין להתערב או לפעול בתוך שטח סוריה. ברגע שזה לא מתקיים, אנחנו נפעל בהתאם לאינטרס הביטחוני של מדינת ישראל".

(צילום: Basel Awidat/Flash90)

במהלך סיורו בצפון, הבהיר שר הביטחון ליברמן כי ישראל אינה מתכוונת "לשחק פינג פונג עם הרצועה". לאחר שאתמול החליט לשוב ולסגור את מעבר כרם שלום למעבר דלק וגז, הסביר ליברמן כי הפתיחה החלקית של המעבר בשבוע שעבר הייתה מתוך היענות לבקשה מצרית: "הייתה התחייבות של מצרים שלא יהיה שום חיכוך בגדר. כיוון שהדברים האלה נמשכים, החלטתי לסגור גם הכנסת גז ודלק לרצועה. עד שלא ייפסק לגמרי טרור העפיפונים והחיכוך על הגדר, זה מה שיישאר – מזון ותרופות".

ראש הממשלה בנימין נתניהו ביטל ביקור מתוכנן בשבוע הבא בקולומביה, בשל המצב בדרום. הקבינט המדיני-ביטחוני יתכנס ביום ראשון לדון במאמצים הנעשים על ידי מצרים והשליח המיוחד של האו"ם לאזור, ניקולאי מלאדנוב, להגיע להסדרה נרחבת בין ישראל והחמאס.

משלחת של בכירי חמאס בחוץ לארץ, בראשותו של סגן יו"ר הלשכה המדינית של הארגון, סאלח  אל-עארורי, הגיעה הערב לרצועת עזה. המשלחת – הכוללת גם את מוסא אבו מרזוק, עיזת א-רישק וחוסאם בדראן – שהתה ביומיים האחרונים בקאהיר. הגעתה לעזה היא במסגרת המגעים שמקיים החמאס עם מלאדנוב והצד המצרי בנוגע להגעה להפסקת אש ארוכת טווח עם ישראל, וכן בנוגע להשגת הסכם פיוס עם הפת"ח. אתר Ynet דיווח מפי מקורות פלסטיניים, כי לאל-עארורי – מתכננם של פיגועי דמים רבים בישראל – ניתנו ערבויות מצד מצרים ומלאדנוב שישראל לא תנסה לפגוע בו במהלך שהייתו ברצועה.בעוטף עזה נמשך גם היום טרור ההצתות. 13 שריפות פרצו במהלך היום כתוצאה מאמצעי הצתה ששוגרו מרצועת עזה.

במועצה האזורית אשכול אותרה ציפור אליה חובר חוט עם חפץ חשוד. לא נגרם נזק. (צילום: דוברות אשכול)

פוליטי

ראשי העדה הדרוזית הודיעו אמש כי הם מקבלים באופן עקרוני את המתווה שהציע ראש הממשלה בנימין נתניהו לפתרון המשבר שהתגלע בעקבות המחאה הדרוזית נגד חוק הלאום. בתום ישיבה שקיימו בכפר יאסיף, פרסמו משתתפיה הודעה מסכמת לפיה "אין ספק שנוצר חלון הזדמנויות לתקדים היסטורי לקידום העדה ומעמדה". עם זאת, הנציגים הדרוזים הבהירו כי מדובר בהסכמה עקרונית בלבד למתווה, וכי הם ימשיכו את הדיונים מול צוות ראש הממשלה כדי להגיע למסמך הבנות מקובל על שני הצדדים. להרחבה לחץ כאן

למרות הניסוח האופטימי של ההודעה והבעת הנכונות להמשך המשא ומתן עם נתניהו, בקרב העדה הדרוזית נשמעים קולות תקיפים נגד המתווה והדורשים לבטל את חוק הלאום או לכל הפחות לשנותו. והערב – החרפה נוספת: בישיבה שקיים נתניהו בלשכתו עם נציגים של העדה הדרוזית, התפרץ תת-אלוף במילואים אמל אסעד, ממובילי המאבק הדרוזי בחוק הלאום, וטען כי ישראל היא "מדינת אפרטהייד". בתגובה פוצץ נתניהו את הישיבה: הוא הצהיר כי יפעל לקידום המתווה שפורסם אתמול ועזב את המקום.

בטקס הענקת מלגות לסטודנטים דרוזים בכרמיאל, התפרצו פעילים דרוזיים לדבריו של חבר הכנסת אבי דיכטר (ליכוד) וקראו לעברו קריאות נאצה: "נאצי", "בוגד" ועוד. הם גם תקפו את הסטודנטים על הסכמתם לקבל את המלגות.

 

בעולם

דוברת הבית הלבן, שרה האקבי-סנדרס, אישרה כי נשיא ארצות הברית דונלד טראמפ קיבל אתמול מכתב נוסף ממנהיג צפון קוריאה, קים ג'ונג און. המכתב הראשון נשלח על ידי קים בתחילת החודש שעבר.

סגן נשיא ארצות הברית, מייק פנס, שיבח אתמול את "ההתקדמות המוחשית" במאמצים להשגת שלום בחצי האי הקוריאני. פנס דיבר בטקס לציון השבת שרידיהם של 55 חיילים אמריקניים שנפלו במלחמת קוריאה. השבת השרידים נעשתה כחלק מההסכם שהושג בפסגה שנערכה בסינגפור בחודש יוני בין טראמפ וקים. טראמפ הודה לקים בציוץ טוויטר על שקיים את הבטחתו והחל בתהליך החזרתם של השרידים: "אני כלל לא מופתע שנקטת בפעולה זו. כמו כן, תודה על המכתב הנחמד שלך. אני מצפה לראותך בקרוב".

נביל אבו רודיינה, דוברו של אבו מאזן, מונה היום לסגן ראש הממשלה ולשר ההסברה ברשות הפלסטינית.

תגיות:רצועת עזהאונדו"ף

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה