חדשות בארץ

שליחו המיוחד של פוטין לסוריה: האיראנים נסוגו 85 ק"מ מהגבול עם ישראל

בראיון לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" אמר אלכסנדר לברנטייב כי רוסיה לוקחת בחשבון את האינטרסים של ישראל

הלחימה בסוריה בתחילת השבוע, כפי שנצפתה מהצד הישראלי של הגבול (צילום: Hadas Parush/Flash90)הלחימה בסוריה בתחילת השבוע, כפי שנצפתה מהצד הישראלי של הגבול (צילום: Hadas Parush/Flash90)
אא

אלכסנדר לברנטייב, שליחו המיוחד של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין לסוריה, אמר היום כי הכוחות האיראניים הנמצאים בשטח המדינה נסוגו למרחק של 85 ק"מ מהגבול עם ישראל.

בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות הרוסית "ספוטניק" אמר לברנטייב, כי רוסיה פועלת להשגת הסדר בסוריה באופן גלוי ובתיאום עם הממשלה הסורית: "כמובן, אנחנו לוקחים בחשבון את האינטרסים של המדינות השכנות, [כולל] האינטרסים של ישראל, הנשיא שלנו דיבר על כך. בהביאנו בחשבון את החששות הישראליים [בנוגע לנוכחות האיראנית בסוריה], הצלחנו להשיג את הנסיגה של יחידות איראניות 85 ק"מ מהגבול עם ישראל". לדברי סוכנות הידיעות הרוסית טאס"ס, לברנטייב אמר כי "האיראנים נסוגו והיחידות השיעיות אינן שם". עם זאת, הוא ציין כי ייתכן ונותרו "יועצים" איראניים בקרב כוחות הצבא הסורי הנמצאים קרוב לגבול עם ישראל, "אך היחידות של ציוד כבד ונשק שיכולות להוות איום על ישראל נמצאות במרחק של 85 ק"מ מקו הפרדת הכוחות".

לברנטייב הוסיף, כי רוסיה בטוחה שחששותיה של ישראל מהנוכחות של כוחות פרו-איראניים ליד הגבול שלה נמצאים במגמת ירידה. עם זאת, מבחינתה של ישראל מדובר בצעד בלתי מספק. בשבוע שעבר הגיעו שר החוץ של רוסיה, סרגיי לברוב, והרמטכ"ל הרוסי ולרי גרסימוב לביקור בירושלים ונפגשו עם ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר הפגישה מסר גורם מדיני בכיר בירושלים, כי רוסיה שואפת בשלב ראשון להרחיק את כל הכוחות הפרו-איראניים למרחק של 100 ק"מ מהגבול בין סוריה וישראל. הגורם המדיני ציין כי ישראל אינה מסתפקת בכך, וכי היא עומדת על דרישתה להוצאת הכוחות האיראניים מכלל שטחה של סוריה. בפגישה הוצגו גם הדרישות הישראליות הבאות: להוציא את הנשק ארוך הטווח ואת מערכות ההגנה האווירית המתקדמות מסוריה, להפסיק את ייצור הנשק המדויק בשטח סוריה, וכן לסגור את מעברי הגבול של סוריה עם עיראק ולבנון בכדי למנוע הברחת נשק מאיראן לחזבאללה בלבנון. הגורם הבכיר הדגיש כי הפגישה עם המשלחת הרוסית הייתה "פגישה חשובה בעיתוי משמעותי. נכנסנו לפרטי פרטים על הנוכחות האיראנית בסוריה, הצגנו מפות ועזרי מודיעין. ישראל שומרת לעצמה חופש פעולה מלא, אם נצטרך - נפעל גם 800 ק"מ מהגבול. ישראל לא תחכה שהכוחות האיראנים יתבססו בסוריה עם אלפי טילים".

שגרירה החדש של רוסיה בישראל, אנטולי ויקטורוב, הבהיר שלשום – בראיון שהעניק לחדשות עשר – כי רוסיה לא תוכל לאלץ את איראן להוציא את כוחותיה מסוריה. ויקטורוב הוסיף כי בפגישתם האחרונה במוסקבה ב- 11 ביולי, אמר הנשיא פוטין לנתניהו כי רוסיה תיקח לתשומת לבה את האינטרסים הביטחוניים של ישראל בכל הסדר עתידי בסוריה, וכי באזור הגבול בין ישראל לסוריה יוצבו אך ורק כוחות סדירים של הצבא הסורי: "הבטחת ביטחונה של מדינת ישראל היא במקום גבוה בסדר העדיפויות שלנו. ביטחון מדינת ישראל אינו רק מילה ריקה עבור מדיניות החוץ של רוסיה".

ובתוך כך, הצבא הסורי קרוב להשלים את השתלטותו על אזור אגן הירמוך, בדרום-מערב סוריה - במשולש הגבולות בין סוריה, ישראל וירדן. אזור זה היה בשנים האחרונות בשליטתה של מיליציה המזוהה עם דאע"ש. המשטר הסורי עדיין לא הצהיר באופן רשמי על הניצחון באזור הירמוך, אבל ערוץ "אל-מנאר" של ארגון החזבאללה דיווח אתמול כי צבא סוריה השיג שליטה מלאה בגיזרה. ניצחון זה בא לאחר שבשבוע שעבר הניפו חיילי צבא סוריה את הדגל הסורי בעיר קוניטרה, הסמוכה לגבול עם ישראל, והשלימו את כיבושו של מחוז קוניטרה מידי ארגוני המורדים. השליח הרוסי לברנטייב הצהיר אתמול כי המבצע הצבאי נגד הטרוריסטים בדרום סוריה תם, וכי כוחות המשטר הסורי פרושים לאורך כל השטח הסמוך לקו הפרדת הכוחות עם ישראל ברמת הגולן וסמוך לגבול עם ירדן.

הצבא הסורי מציין היום, ה- 1 באוגוסט, 73 שנים להיווסדו. נשיא סוריה, בשאר אל-אסד, שיגר לחייליו מסר של הבעת תודה והערכה: "אתם עוברים מניצחון לניצחון מול הטרור השיטתי ותומכיו האזוריים והבינלאומיים. בכך הוכחתם כי אתם מגיניה של המולדת וחומתה הבצורה מול כל סופות הרוע והתוקפנות... ריסקתם חוליה אחר חוליה בתכנית הציונית-אמריקנית שנועדה לפגוע בכולם ללא יוצא מהכלל. הודות לגבורתכם והקרבתכם, האזורים המשוחררים חוזרים לחיק המולדת בטוחים ויציבים".

תגיות:רוסיהאיראןסוריה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה