הדרכה למתחזקים

המדריך למתחזק, והפעם: למה לובשים ציצית?

מצוות ציצית היא אחת המצוות החשובות בתורה, והיא שקולה כנגד כל המצוות. רוצים להתחזק? מדריך הלכתי מקוצר ומעצים על מצוות הציצית

  • י"ד אב התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. מצוות ציצית היא אחת מן המצוות החשובות בתורה, השקולה כנגד כל המצוות.

2. זוהי אחת מהמצוות שהזמן גרמן (תלויות בזמן), ולכן חלה על גברים בלבד.

3. בגד שיש לו ארבע כנפות – קצוות רבועות – או יותר, חייבים לקשור לו חוטי ציצית.

הרב זמיר כהן מסביר בקצרה את מהותה של מצוות ציצית:

4. כאשר נשאל הרב שטיינמן זצ"ל על ידי הרב יצחק פנגר מה לייעץ לנערים שמתקרבים ליהדות, השיב כי יש 3 מצוות חשובות במיוחד: תפילין, ציצית ושבת. הרב פנגר ציטט את דברי הרב שטיינמן, והוסיף: "מצוות ציצית היא כמו שכפ"ץ בשביל היהודי. היא בעצם מגינה עלינו מכל דבר רע . לך נשאר רק לקנות ציצית בכל חנות לתשמישי קדושה במינימום כסף, אם לא בא לך שיראו - תוכל לשים אותה מתחת לחולצה, לא חייבים שיראו אותה וגם לידיעתך זה לא קשור לכיפה, אתה יכול ללכת ברחוב, בבית, בעבודה עם ציצית ללא כיפה זה לא איזה סט. שמת ציצית אתה מחובר".

5. טעם המצווה מבואר בפסוק המופיע בפרשת ציצית: "והיה לכם לציצית וראיתם אותו,וזכרתם את כל מצוות ה', ועשיתם אותם" (במדבר ט"ו, ל"ט). כלומר, ההתבוננות בציצית גורמת לאדם להיזכר במצוות ולא לתור אחרי הלב והעיניים. חז"ל אף אמרו בגמרא שכאשר רואים את צבע התכלת שבציצית, מעורר הדבר במחשבתו של האדם מראה הים והשמים וכסא הכבוד של הקב"ה, ובצורה זאת הוא נשמר מן החטא. חז"ל הסבירו גם כי הציצית הינה סמל לשייכותו של היהודי לעם ישראל, וכאשר הוא מתבונן בה הוא נזכר בקב"ה.

הציצית – מצילה חיים ומגנה על היהודי. צפו:

6. לבישת ציצית היא סגולה לזכירת דברי תורה, כפי שאומר הפסוק: "וראיתים אותו וזכרתם את כל מצוותי". לכן קושרים גם חמישה קשרים בחוטי הציצית – כנגד חמישה חומשי תורה. בספר 'קב הישר' מובא שבשעה שלובש הציצית עת רצון הוא להתפלל שינצל מקנאה, שנאה וכעס. עוד מצוין כי ראיית הציצית מועילה להינצל מעין הרע.

7. ציצית כשרה היא ציצית שנטוותה ונשזרה על ידי יהודים בני דעת לשם מצוות ציצית. גם הטלת הפתילים בציצית והקשירות צריכים להיעשות על ידי ישראל בן דעת בכוונה לשם מצוות ציצית. גשו לחנות לתשמישי קדושה ורכשו ציצית, אשר מצוין עליה (או על גבי שלט בחנות) כי נעשתה על פי ההלכה.

8. קיימות דעות שונות לגבי אופן לבישת הציצית: מעל הבגדים או מתחת להם, והמנהג משתנה מקהילה לקהילה.

9. על גודל ערכה של מצוות ציצית כתב הרמב"ם "לעולם יהא אדם זהיר במצות ציצית שהרי הכתוב שקלה ותלה בה כל המצות כולן שנאמר וראיתם אותו וזכרתם את כל מצות ה'", ואילו השולחן ערוך כתב: "הזהיר במצות ציצית, זוכה ורואה פני שכינה".

10. נסיים בדברי החפץ חיים שכתב בספרו שמירת הלשון (חתימת הספר) "מה נכון לראות הציצית כמה פעמים ביום, ובפרט בעת בעולה איזה מחשבה שאינה טהורה על לבו או כעס, טוב מאד להסתכל אז בציצית, ואז יפקע היצר".

הרב זמיר כהן: כל מה שרציתם לדעת על סגולות לבישת הציצית

 

תגיות:מצוות ציציתהמדריך למתחזק

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה