חדשות בריאות

התייבשות ומכת חום - מה ההבדל, וכיצד נמנע סכנה?

בין אם אתם מבלים זמן רב בשמש ובין אם אין לכם מזגן בבית, יש לנקוט באמצעי זהירות שמא נקלע לסכנת חיים. מהי מכת חום, ומדוע היא מהווה סכנה אמיתית לגוף? איך נמנע, ונתגונן מפניה? כל הפרטים בכתבה שלפניכם

  • ד' אב התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בין אם אתם מבלים זמן רב בשמש ובין אם אין לכם מזגן בבית, יש לנקוט באמצעי זהירות שמא נקלע לסכנת חיים. מהי מכת חום, ומדוע היא מהווה סכנה אמיתית לגוף? איך נמנע, ונתגונן מפניה? שימו לב לנתונים הבאים:

 

התייבשות ומכת חום – כיצד מזהים?

במצב של התייבשות הגוף מאבד כמות נוזלים משמעותית: כ-2% מנוזלי הגוף עלול להביא לירידה בתפקוד ולפגיעה קוגניטיבית. כ- 5% מנוזלי הגוף עלול להוביל לירידה בזרימת הדם התת עורית ובקצב ההזעה. כאשר מדובר בירידה של כ-10% מנוזלי הגוף, המצב מוגדר כסכנת חיים.

בעת התייבשות העור סמוק והדופק מואץ. ישנן בחילות והקאות וייתכן גם יובש בפה, עצבנות, חולשה כללית ו איבוד הכרה.  על מנת להימנע מהתייבשות יש לשתות מיים בכמות מרובה, ובפרט מאכלים מלוחים כדוגמת קרקרים שישמרו על מאזן הנוזלים בגוף.

לעומת זאת מכת חום קשה יותר: חום הגוף עולה מעל ל-40 מעלות חום, והאפשרות להוריד את הטמפ' נחלשת. טמפ' הגוף מצליחה לרדת אם יש הבדלי חום בין הגוף לסביבה החיצונית ועל ידי מנגנוני הזעה ונשימה.

במידה והגוף אינו מתאזן מבחינת הטמפ' הפנימית, יש סכנות מידיות, ביניהן: הפרעות בקצב הלב, נזק מוחי, פגיעה בכליות, פגיעה בקרישת הדם ומוות. לצורך תפקוד תקין תאי הגוף מסתמכים על חלבונים, אך בטמפ' של 442 מעלות, החלבון משנה את המבנה שלו, ומנקודה זו והלאה הסיכויים להצלת חיים מתקטנים.

 

האם יש קשר בין מכת חום להתייבשות?

בגוף ישנם מגנוני שמירה על טמפ' קבועה באמצעות ההיפותלמוס שעורך השוואה בין הטמפ' האידיאלית לגוף לבין חיישני הטמפ' שבגוף. כאשר הטמפרטורה עולה הוא מפעיל, בין היתר, את מנגנון ההזעה כדי לצנן את הגוף, גורם לנשימה מהירה או להרחבת כלי דם התת עוריים.

ההתייבשות עלולה להביא לידי מכת חום, זאת בשל העובדה שכאשר יש מחסור בנוזלים בגוף, מנגנון ההזעה נפגע. על כן, על מנת להימנע ממכת חום חשוב להקפיד על שתייה מרובה.

 

מה עושים כשמזהים מכת חום?

כאבי ראש, חולשה, בלבול, ירידה בתגובה ואיבוד הכרה, אלו הם חלק מהתסמינים של מי שלקה במכת חום. במצב זה חייבים לפעול מידית ולהעביר את האדם למקום קריר שיש בו צל או מזגן, לכוון מאוורר או לחילופין אמבטיית מים קרים. כמובן, יש לשמור לתת לנפגע שתייה מרובה בשילוב מאכל מלוח כלשהו. בנוסף לפשוט בגדים מחממים או צמודים שלא יפריעו לתהליך התאדות הנוזלים מהגוף.  אפשר גם להניח  שקיות קרח על הצוואר, מתחת בית השחי וזה גם יועיל להורדת החום. רק שימו לב – ייתכן ותרופות יכולות להזיק, ועל כן יש להימנע מלתת תרופות במצב של מכת חום.

 

כיצד נמנעים מסכנת התייבשות וממכת חום?

יש לזכור לא להשאיר קשישים וילדים בכלי הרכב בפרט בימי הקיץ החמים, גם אם החלון פתוח וגם אם מדובר בכמה דקות, כיוון שבקרב אוכלוסיות אלו  מנגנוני הטמפ' יחסית ירודים.

בנוסף, שתו הרבה - שתייה מרובה תסייע במניעת התייבשות, ותספק נוזלים לגוף נוזלים שיתמודדו במצב של הזעה המוגברת. השתייה חיונית  בפרט בימים חמים שבהם אנו שוהים מחוץ לבית או בעת מאמץ גופני.

תגיות:התייבשותמכת חום

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה