חדשות כלכלה

רפורמת החשמל אושרה לקריאה שנייה ושלישית, ההוזלה – רק בעוד 8 שנים

העלות הכוללת של הרפורמה נאמדת ב- 7.1 מיליארד שקל. 2,800 עובדים של חברת החשמל יוצאו לפנסיה

(צילום: Roni Schutzer/Flash 90)(צילום: Roni Schutzer/Flash 90)
אא

הוועדה לדיון בתיקון לחוק החשמל – ועדה המשותפת לוועדות הכלכלה והכנסת – אישרה היום לקריאה שנייה ושלישית את הצעת הממשלה לתיקון חוק החשמל; תיקון שעם אישורו הסופי יוציא לדרך את הרפורמה במשק החשמל שמתעכבת כבר 22 שנה. ההצבעה הסופית במליאה על החוק אמורה להתקיים ביום רביעי הבא.

הדיון בראשותו של יו"ר הוועדה איתן כבל התנהל באווירה אופטימית למדי. כבל אמר כי מדובר באחד החוקים הדרמטיים שהובאו לכנסת בעשורים האחרונים, וכי הרפורמה מונעת את האפשרות לחדלות פירעון עתידית של חברת החשמל: "למרות לחץ הזמנים לא ויתרנו על אף סעיף ולא השארנו שום בעיה לדורות הבאים, לא השארנו אבן אחת לא הפוכה". הוא הודה לעובדי החברה וליו"ר הוועד שלהם, מיקו צרפתי, על "שעשו מעשה לאומי" כלשונו. צרפתי עצמו אמר כי ברגע זה הוא מרגיש "כמו השעות האחרונות שלפני תום צום יום הכיפורים, שאתה רק רוצה שייגמר, אני מרגיש שאנחנו שותפים לרגע היסטורי". צרפתי הוסיף כי העובדים מקבלים את הרפורמה בהבנה וזה לא דבר פשוט: "זה הדבר הנכון האפשרי היחיד לעשות, ולא שום דבר אחר". מנכ"ל חברת החשמל, עופר בלוך, ציין אף הוא כי מדובר ברגע היסטורי, וכי החברה ועובדיה יעשו הכל כדי ליישם את הרפורמה ולהפוך את חברת החשמל לחברה יותר טובה, חזקה ומקצועית.

הרפורמה, שאושרה לפני מספר שבועות בממשלה, כוללת את הוצאת תחום ייצור החשמל מידי חברת החשמל לתחרות במגזר הפרטי. חברת החשמל תתייעל, וחמש תחנות כוח שבבעלותה יימכרו בטווח זמן שבין שנה וחצי לחמש שנים. יחידת ניהול המערכת הארצית תוצא מידי החברה ותעבור בעוד שנה וחצי לידיה של חברה ממשלתית חדשה.

ועוד מתוך סעיפי הרפורמה: חברת החשמל תפנה 16 נכסים באזורי ביקוש – מתוך 220 נכסים שבידיה. הקרקעות עליהם נמצאים נכסים אלו יוכלו לשמש לדיור, תעסוקה, מסחר, פארקים ועוד. בנוסף, הרפורמה כוללת מתן תמריצים לחברת החשמל כדי שתתייעל ותפנה עוד למעלה מ-100 נכסים נוספים.

במסגרת הרפורמה, שתפתח את שוק החשמל לתחרות, הוסכם כי 2,800 עובדים של חברת החשמל יפרשו לגמלאות ויקבלו תוספות לפנסיה שלהם. גם העובדים שיישארו יזכו לתוספות שכר, זאת בנוסף למענק חד פעמי שיינתן לכלל העובדים.

מנכ"ל משרד האנרגיה, אודי אדירי, אמר בדיון כי העלות הכוללת של הרפורמה המבנית במשק החשמל נאמדת בכ- 7.1 מיליארד שקל. רובה של העלות – כ- 6.4 מיליארד שקל – הינן עלויות השכר והפנסיה של העובדים, אך השינוי המבני יביא תועלות כלכליות רבות למדינה, למשק החשמל ולחברת החשמל. אדירי ציין כי הרפורמה תחסוך מיליארד שקל בשנה לחברת החשמל.

הוועדה אישרה את הצעתו של כבל לפיה שר האנרגיה ידווח עד ה-31 בינואר לכל שנה על התקדמות ביישום הרפורמה.

מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד, שיבח את כבל והוועדה על העבודה המקצועית, ואמר כי מדובר בסגירת מעגל לאחר שנים רבות של ניסיונות להעביר את הרפורמה. באב"ד הוסיף כי מדובר ברפורמה טובה לצרכנים, למדינה ולחברת החשמל, ובלעדיה – התעריפים לא היו יורדים גם עוד שלושים שנה.

והערת אזהרה למי מכם שמצפה להוזלה מיידית בתעריפי החשמל: מבחינה זו, הבשורה שיוצאת מהרפורמה עבור הצרכנים היא לטווח הארוך בלבד. יו"ר רשות החשמל, ד"ר אסף אילת, אמר כי כל החיסכון מהרפורמה יועבר לצרכנים. עם זאת, הוא ציין כי בשמונה השנים הקרובות תעריף החשמל יישאר כפי שהוא, ורק לאחר מכן ירד באופן משמעותי.

תגיות:רפורמהחברת החשמל

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה