חדשות בעולם

פובליציסט סעודי קורא לכינון שלום עם ישראל ולהקמת שגרירותה בריאד

דחאם אל-ענזי קורא לנתניהו לאמץ את יוזמת השלום הערבית ולהזמין את יורש העצר הסעודי לנאום בכנסת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ביטוי נוסף לרוח הפייסנות כלפי ישראל הנושבת בתקופה האחרונה מסעודיה: הפובליציסט הסעודי דחאם אל-ענזי קורא לכינון שלום בין ישראל וסעודיה.

במאמר שפורסם על ידו באתר "אל-ח'ליג'" (המפרץ), הגיב אל-ענזי על דברים שאמר חבר הכנסת יוסי יונה (המחנה הציוני) בנאום בשבוע שעבר בכנסת, במסגרת אירועי "יום השפה הערבית". יונה קרא לראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את יוזמת השלום הערבית ולהזמין את יורש העצר הסעודי, הנסיך מוחמד בן סלמאן, לנאום בכנסת.

אל-ענזי טוען במאמר כי ארצו הייתה, עודנה וגם תישאר תומכת בשלום ולוחמת נגד הטרור והטרוריסטים. הוא תוקף את "התנועות האסלאמיות הטרוריסטיות – כדוגמת חמאס, האחים המוסלמים, חזבאללה, אל-קאעדה, דאע"ש ואחרות", שלדבריו מדברות תמיד גבוהה גבוהה על חשיבות הסוגיה הפלסטינית, בעוד סעודיה היא זו שבפועל מקדמת אותה. כפי שבא לידי ביטוי, לדבריו, ביוזמת השלום הסעודית שהוצגה בפסגת הליגה הערבית בביירות בשנת 2002 ואושרה על ידה. אל-ענזי טוען כי אלו ש"סוחרים בסוגיה הפלסטינית" אינם רוצים בפתרונה של סוגיה זו: "הם אינם רוצים חזון של שלום אמיתי שיתפשט באזור ויאפשר למדינותיו שיקום ובנייה". ומדוע? מפני שהם מפיקים תועלת מהמשך הסכסוך.

הכותב הסעודי מביע תמיכה בהצעתו של יוסי יונה: יש לפתור את הסוגיה הפלסטינית, שמטרידה מזה עשרות שנים את האזור. אם נתניהו רוצה להיות "שותף אמיתי בעשיית שלום" – עליו לקבל את היוזמה הערבית ולהזמין את יורש העצר הסעודי לנאום בכנסת. לדברי אל-ענזי, "עושה שלום כמו מוחמד בן סלמאן לא יהסס אפילו לרגע אחד ויקבל את ההזמנה, אם יהיה משוכנע שיש רצון ישראלי אמיתי בשלום".

אל-ענזי אינו מסתיר את העובדה כי לסעודיה אינטרס ברור בהכרה בקיומה של ישראל ובכינון "יחסים נורמליים" עימה – וזאת כדי ששתי המדינות תוכלנה להיאבק במשותף נגד "האויב האמיתי", כהגדרתו: איראן וטורקיה, השואפות להתפשט על חשבון מדינות האזור. "יש הבדל גדול", מסביר אל-ענזי, "בין המאבק הקיומי עם איראן והעות'מאנים [כלומר, הטורקים בהנהגתו של רג'פ טאיפ ארדואן, הפועל לכונן מחדש את הח'ליפות האסלאמית-עות'מאנית] ובין המחלוקת עם ישראל על גבולות. סכנתה של התכנית הפרסית [כלומר, האיראנית] השולטת על ארבע בירות ערביות [כלומר: דמשק בירת סוריה, ביירות בירת לבנון, צנעא בירת תימן ובגדאד בירת עיראק], וחולמת ופועלת להפיל את שאר הבירות – גורמת לנו לחשוב מחדש על סדר העדיפויות [במילים אחרות: לכונן יחסים דיפלומטיים עם ישראל].

זאת ועוד: "כמוסלמים אין לנו כל בעיה לא עם היהודים ולא עם היהדות כדת, וכסעודים אין לנו בעיה עם העם היהודי... הם [היהודים] למעשה בני דודים וקרובים לערבים יותר מאשר הגזע הפרסי והטורקי... אנחנו וישראל באותה סירה מבחינת הלחימה נגד הטרור, אותו מפעילים, מממנים ומזינים איראן וסוכניה באזור – מפלגות, ארגונים ומדינות; אנו גם באותה סירה בסיכול התכנית העות'מאנית האמפריאליסטית... אני בטוח ומאמין שהעם הישראלי רוצה שלום ורוצה לחיות בשלום – בדיוק כמו העם הסעודי. הכדור נמצא כעת במגרשה של ההנהגה הישראלית וממשלת ישראל".

אל-ענזי מסיים את מאמרו בדברים הבאים: "נשמח מאוד לראות שגרירות ישראלית בריאד ושגרירות סעודית בבירת ישראל, ירושלים המערבית. אני בטוח שרבים מהסעודים – ואני אחד מהם – נשמח לנסוע למדינת ישראל כתיירים, ולראות את המים, הצבע הירוק והפנים הטובים... אשמח להיות שגריר ראשון של מדינתי בישראל, שדגל מדינתי יתנוסס שם, ושדגל ישראל יתנוסס בריאד, ושנחיה בשלום ובאהבה, ונשתף פעולה כדי ליצור חיים טובים יותר לשני העמים. נתניהו, עשה זאת – ומוחמד בן סלמאן לא יאכזב אותך".

 

כזכור, לפני שלושה חודשים הצהיר יורש העצר הסעודי כי לישראלים יש זכות למדינה משלהם. בראיון למגזין האמריקני "אטלנטיק" אמר מוחמד בן סלמאן: "אני מאמין שלכל עם, בכל מקום, יש זכות לחיות באומתו השלווה. אני מאמין שלישראלים ולפלסטינים יש זכות לארץ משלהם. אבל אנו זקוקים להסכם שלום שיבטיח את היציבות עבור כולם ואת קיומם של יחסים נורמליים".

תגיות:ישראלסעודיהשגרירות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה