חדשות בעולם

ארה"ב לאיראן: אם תחסמו את מצר הורמוז – נגיב בכוח

מפקד משמרות המהפכה האיראניים הגיב באיום משלו: אם יהיה צורך בכך – נחסום את מצר הורמוז

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

חילופי האיומים המילוליים בין איראן וארה"ב נמשכים – ומתלהטים.

ארה"ב מבהירה היום (חמישי) כי אם איראן תחסום את מצר הורמוז במטרה לפגוע במשלוחי הנפט היוצאים ממדינות האזור – תבוא על כך תגובה צבאית אמריקנית במטרה לפתוח את המצר. ההבהרה באה באמצעות דובר פיקוד המרכז של צבא ארה"ב, ביל אורבן, שאמר: "ארה"ב ובעלות בריתה מספקות ומקדמות ביטחון ויציבות באזור. יחד, אנחנו ערוכים להבטיח תנועה חופשית ומעבר של סחורות היכן שהחוק הבינלאומי מאפשר זאת".

ההודעה האמריקנית באה בתגובה לאיום שהגיע אתמול מטהראן, לפיו אם ארה"ב תפעל להטיל חרם על הנפט האיראני ולמנוע את הייצוא שלו, איראן לא תאפשר למדינות האזור לייצא את הנפט שלהן דרך מצר הורמוז. את האיום השמיע איסמאעיל קווסארי, בכיר במשמרות המהפכה של איראן.

מפקד משמרות המהפכה האיראניים, מוחמד עלי ג'עפרי, הגיב היום על האיום האמריקני לפעול בכוח לפתיחת המצר במידה וייחסם על ידי איראן. סוכנות הידיעות האיראנית "תסנים" דיווחה כי ג'עפרי הבהיר שארצו תממש את האיום שלה לחסום את המצר במידה ויהיה צורך בכך: "מצר הורמוז ישמש את כולם – או אף אחד".

מוקדם יותר השבוע (ביום שני) השמיע נשיא איראן חסן רוחאני איום דומה, ממנו השתמעה נכונותה של איראן לנקוט בצעד הדרסטי של חסימת מצר הורמוז. במפגש בעיר ברן שבשוויץ עם אזרחים איראניים המתגוררים במקום, הגיב רוחאני על הודעת מחלקת המדינה האמריקנית יום קודם לכן לפיה ארה"ב שואפת "להגביר את הלחץ על המשטר האיראני על ידי הפחתה לאפס של הכנסותיו ממכירת נפט גולמי". הנשיא האיראני אמר כי מדובר בשטויות, וכי ארצו לא תשלים עם מציאות בה היא אינה יכולה לייצא את הנפט שלה בעוד יצרניות נפט אחרות באזור עושות זאת באופן חופשי. הוא סיים את דבריו באיום כלפי ארה"ב: "עשו זאת אם אתם יכולים – ותראו את התוצאות". קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של משמרות המהפכה, הביע תמיכה בדבריו של רוחאני באומרו כי הוא 'מנשק את ידיו על דבריו החכמים': "אני עומד לשירותך לצורך יישום המדיניות שמשרתת את הרפובליקה האסלאמית".

למצר הורמוז, המחבר בין האוקיינוס ההודי והמפרץ הפרסי, חשיבות אסטרטגית רבה כנתיב מרכזי למעבר סחורות ולאספקת הנפט המיוצא ממדינות המפרץ למדינות אחרות בעולם. אין זו הפעם הראשונה שאיראן מאיימת לחסום את המצר: איומים דומים יצאו מטהראן מספר פעמים בשנים האחרונות, אך לא באו לידי מימוש. כך, למשל, במאי 2016 איים סגן מפקד משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, כי איראן לא תהסס לסגור את המצר אם ארה"ב תאיים עליה.

תגיות:איראןארה"ב

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה