בריאות ונפש

אחת ולתמיד: האם ממתיק האספרטיים מסוכן לבריאות?

מה עדיף לצרוך - סוכר או אספרטיים? מה הנזק שיכול להיגרם מצריכת ממתיקים סינתטיים הדומים לאספרטיים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

את המכתב הבא שלחה חברה של ננסי, המתגוררת בניו-יורק, לגיסתה וגיסה בחולון בשנת 2001.

"באוקטובר 2001 אחותי חלתה. היו לה כאבי בטן והתכווצויות והיו לה קשיים בהליכה. כדי לצאת מהמיטה בבוקר נדרש ממנה מאמץ עילאי. במרץ 2002 עברה אחותי ביופסיות שונות ולקחה 24 מיני תרופות, אבל הרופאים לא יכלו לאבחן מהי מחלתה. היא סבלה מכאבים רבים ואמרה שהיא יודעת כי היא הולכת למות. היא העבירה את חשבונות הבנק שלה, את ביטוח החיים ואת הבית על שם בתה הבכירה, שהבטיחה לה לטפל בילדים הצעירים. לבסוף החליטה שהיא רוצה לצאת לבילוי אחרון, ותכננה לטייל לפלורידה על כיסא גלגלים. הטיול אמור היה אמור להתקיים בסוף מרץ.

ב-19 במרץ טלפנתי אליה ושאלתי לתוצאות הבדיקות, הן לא היו ברורות, אך הרופאים החליטו שהיא סובלת ממחלת שרירים ניוונית.

נזכרתי במאמר של ד"ר רוברטס שחברים שלחו לי, ושאלתי: "האם את שותה משקאות דיאט?" היא ענתה: "כן, אני פותחת כרגע בקבוק".

ביקשתי ממנה שתפסיק לשתות משקאות דיאט ושלחתי לה את המאמר של ד"ר רוברטס באינטרנט. לאחר 32 שעות צלצלה אלי אחותי וסיפרה שמרגע שבו שוחחנו הפסיקה לשתות דיאט ועכשיו היא יכולה ללכת, ואפילו עלתה במדרגות. התכווצויות השרירים נעלמו לה. היא עדיין לא מרגישה 100%, אבל חל אצלה שיפור רב. עוד אמרה לי, שהיא עומדת ללכת לרופא, והיא לוקחת איתה את המאמר. סיכמנו שתצלצל אלי שתחזור. כשחזרה צלצלה וסיפרה שהרופא נדהם. הוא אמר שיצלצל לכל חולי ניוון השרירים

המטופלים במרפאתו כדי לגלות מי מהם משתמש בממתיקים מלאכותיים. בקיצור, הובהר שהיא הורעלה מהאספרטיים שבדיאט קולה וכמעט שמתה. כאשר יצאה לטיול המתוכנן בסוף מרץ, לקחה איתה במקום כל התרופות,

רק תרופה נגד הרעלה. היא הייתה בדרך להחלמה והלכה על רגליה. המאמר הציל את חייה."

אז מה היה כתוב שם? "ממתיק ללא סוכר – אל תיגע ואל תשתמש!!"

ד"ר רוברטס סיפר במאמר: "במשך ימים אחדים השתתפתי בכנס שדן באיכות החיים והסביבה בעולם. בכנס הרצתי על אספרטיים, המופיע גם בשמות "נוטרסוויט" ועוד. בהרצאה המרכזית של הכנס הוכרז שב-2001 פרצה בארצות הברית מגפה של ניוון שרירים ולופוס (זאבת), וקשה להבין מהו החומר הרעיל הגורם למגפה זו. קמתי ואמרתי שזהו בדיוק נושא הרצאתי, ואני רוצה להבהיר שהחומר הוא אספרטיים ומדוע הוא כל כך מסוכן. בהרצאתי הסברתי שכאשר הטמפרטורה של אספרטיים עולה מעל ל- 30 מעלות, הכוהל מעצים את מבנהו הכימי והופך לרעל המצוי בנמלים הנקראות נמלי אש. ההרעלה (מתנול) אצל חולים הצורכים אספרטיים מגלה סימנים של ניוון שרירים. ויותר מזה גזר-דין מוות!! תופעות דומות לאלו של זאבת אובחנו אצל שותי דיאט קולה ודיאט פפסי, ואלה לא יודעים מה גרם למחלתם, אבל אצל חולים שהפסיקו להשתמש בהם נעלמו התופעות. אצל חולים שאובחנו כחולי ניוון שרירים, וסבלו מבעיות ראייה, שמיעה ותנועה, הייתה הטבה ניכרת לאחר שהפסיקו להשתמש באספרטיים. בזמן ההרצאה אמרתי: "אם מישהו מכם משתמש באספרטיים וסובל מכאבי ראש, דיכאון, כאבי פרקים, טינטון (צלצול באוזניים), ירידה בזיכרון, או התכווצויות שרירים, יש לו בוודאי, מחלת אספרטיים". לשמע דבריי קפצו אנשים רבים ושאלו: "האם זה הפיך?" עניתי: "בוודאי! אל תשתו משקאות דיאט. קראו מה כתוב בתווית שעל מוצרי המזון ואל תשתמשו באלה המכילים אספרטיים!". דבר נוסף שכדאי לדעת על אספרטיים, זה חומר הגורם לרצות ולאכול יותר פחמימות, וזה משמין!! ולכן ד"ר רוברטס אומר שאספרטיים מסוכן במיוחד לחולי סכרת. "מצאתי שיש רופאים המאמינים שיש להם פציינטים הלוקים בחולי רטינופטי (הינתקות הרשתית בעין), אבל למעשה התופעה שלהם נגרמת ע"י אספרטיים, הגורם לסוכר בדם לצאת מכלל שליטה. חולי סכרת יכולים לסבול מאבדן זיכרון בגלל חומרים רעילים המצויים באספרטיים ויכולים לגרום לפגיעה במערכת העצבים והמוח, התקפי חרדה, להתכווצויות לכעס ואלימות. מדובר במגפה של מחלות נוירולוגיות.

ד"ר רוברטס הוסיף שאספרטיים יכול לגרום למומים מולדים אם נצרך בשלבי ההתעברות וההיריון המוקדמים. הממתיק מסוכן במיוחד לילדים, והוא מכיר מקרים שהחומר גרם להם לפרכוסים אפילפטיים. לאחרונה אושר שימוש בצמח הסטיביה כתחליף תזונתי לחולי סכרת. במשך שנים נמנעו מלאשרו בשל נאמנות ליצרני האספרטיים.

הקונגרס מסרב לדון בנושא בשל העובדה שחברות המייצרות את הממתיק הן בעלות השפעה כספית עצומה ואחת מהן מממנת את איגוד רופאי הסכרת ומוסדות מחקר רבים.

ראו הוזהרתם. עדיף שתצרכו סוכר ולא את ממתיק האספרטיים.

 

ממתיקים סינתטיים הדומים לאספרטיים

כל התחליפים הסינתטיים מתוקים פי עשרות ומאות מהסוכר ולכן יש לצרוך כמויות קטנות מהן ועדיף לא להכניסם הביתה. הגוף מנסה למצוא דרכים חלופיות לפינוי של חומרים אלה מהגוף שלא על ידי מטבוליזם רגיל ולכן נגרם עומס רב על הגוף. לא כל הפסולת מוצאת את דרכה החוצה מהגוף וחלקה מצטבר בתאי השומן ומעודד צבירת שומן, כלומר השמנה. להלן הבולטים בממתיקים הסינתטיים:

סכרין - שמות מסחריים אחרים שלו: סוקל, סכרינה, הוקסלין, סוויט-דיאט. הוא אינו עובר מטבוליזם בגוף והינו מתוק פי 500 מסוכר לבן. במחקרים (בעכברים) נמצא שהסכרין יכול לעודד פעילות של חומרים קרצינוגניים (מחוללי סרטן).

אסולפים K - עמיד בחום, אינו עובר פירוק בגוף, מופרש בשלמותו, אינו מותקף על ידי חיידקי הפה ונשאר יציב בטמפרטורות גבוהות. החסרונות שלו: בניסיונות בבעלי חיים נמצא כחומר מסרטן.

ציקלמאט - יציב בחום, מסיס במים, חסר ערך קלורי, בעל פעילות מקדמת סרטן. בארצות הברית אסור לשימוש ובארץ עדיין מותר.

אספרטיים - שמות מסחריים: נוטרסוויט, סוכרזית-זהב. אינו גורם לעששת ועובר מטבוליזם בגוף. הוא מתוק פי 200 מסוכר ואין לו טעם לוואי. החסרון העיקרי שלו שהוא אינו יציב בחום וב-PH גבוה (רמת חומציות גבוהה בקיבה). הוא אינו מתאים לצריכה עם מזונות בסיסיים, מתפרק גם על המדף ולכן בעל תאריך תפוגה. כמות מרבית מותרת ליום: 40 מ"ג ל-1 ק"ג ממשקל הגוף. אסור לצרכו בהריון בשל חומצת האמינו פנילאלנין המצויה בו ועלולה לגרום נזק לעובר.

 

סוכרים רב-כוהליים המסתתרים במזון

קיימת שורה ארוכה של סוכרים רב-כוהליים. גם קבוצה זו מזיקה בדרכה שלה, אך עדיפה על צריכת הקבוצה הקודמת. להלן העיקריים שבהם:

סוֹרביטוֹל - תרכובת כוהלית המצויה באופן טבעי באצות ים, בענבים, בדובדבנים, בשזיפים, בתפוחי עץ, במשמשים, באפרסקים, ובתמרים ובפירות נוספים. ניתן להכין את הסורביטול באופן מלאכותי מגלוקוז. הוא נמס במים ומתיקותו פי 60% מזו של סוכר לבן. שיעור קליטתו בדם קטן ואיטי מאד. הוא אינו זקוק לאינסולין ולכן הוא נסבל על ידי חולי סכרת. אכילתו גורמת להגדלת כמות הגליקוגן בכבד. היות ואינו מתפרק על ידי אנזימי הרוק, מוסיפים אותו למסטיקים ולמשחות שיניים. צריכה יומית של מעל 50 גרם סורביטול עלולה לגרום להפרעות במערכת העיכול ולשלשולים.

קסילטול - תרכובת כוהלית המופקת מתאית (סיבים). היא מתוקה פי 20%-30% מהסוכר הלבן. הקסילטול אינו משתלב במעגל חילוף חומרים בגוף ואינו מושפע מאינסולין, אך נקלט בדם בכמות זעירה. הוא אינו מעלה את רמת הסוכרים בדם ולכן נסבל על ידי חולי סוכרת. אינו משמש כמזון את חיידקי הגוף ולכן מוכנס בייצור מסטיקים נטולי-סוכר. יש לו אפקט כשל מנטה ברגע שהוא בא במגע עם חום ולכן נותן הרגשה של רענון בפה.

לרכישת הספר 'רזי התזונה – להתנקות, להבריא, לרזות בקלות' היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן 

 

תגיות:אספרטייםבריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה