עובדות ביהדות

למה חרדים לא מתגייסים לצבא? 10 תשובות על הנושא הטעון ביותר במדינה

10 עובדות על הנושא הבוער והטעון – חרדים וצה"ל

  • כ' תמוז התשע"ח
אא

1. ראשית יש להקדים ולציין כי הציבור החרדי מעריך מאוד את חיילי צה"ל ומודה להם מקרב לב על השתדלותם בשמירת הביטחון בארצנו, ועל מתן האפשרות ללמוד תורה בשלווה. כמו כן, אין ספק בכך שהתמדתם של בני הישיבות בלימוד התורה היא עניין של פיקוח נפש.

2. כידוע, מומחים צבאיים רבים אומרים בחדרי חדרים ובגלוי כי הצבא אינו זקוק לחרדים. יש אבטלה סמויה בצבא וגיוס חרדים יעלה הון, ללא תועלת אמיתית לביטחון המדינה, בוודאי לא בהיקפים נרחבים. על פי מומחים צבאיים, יש להנהיג בישראל צבא מקצועי התנדבותי כמו בצבא ארצות הברית, שהוא הצבא החזק בעולם, ולא רק כדי לפתור את סוגיית השוויון בנטל, אלא אף כדי לחסוך כסף רב.

הרב יצחק פנגר מסביר אחת ולתמיד - למה בחורי ישיבות לא משרתים בצבא?

3. הציבור החרדי הוא ציבור פילנטרופ מאין כמותו, ויעידו על כך ארגוני החסד והגמ"ח שקיימים אצל החרדים ועוזרים לכל דורש - יד שרה, עזרה למרפא וכו'. פרס ישראל על מפעל חיים אף הוענק לכמה מהם. הצגת החרדים כפרזיטים ומשתמטים היא חטא לאמת.

4. תלמידי החכמים חובשי הישיבות הקדושות המקדישים עצמם לתורה ועבודת ד' - שהם הפלוגה של חיל ד'. בעניינם פוסק הרמב"ם (סוף הלכותשמיטה ויובל) כי "החובה מוטלת עליהם להמשיך את לימודם, ולא יתבטלו מן התורה אף למלחמת מצוה".

5. חשוב מאוד להבין כי בעקבות התקשורת שמנסה להכפיש את הציבור החרדי, המון העם חושב כי הלומדים בישיבות מקבלים פטור משירות צבאי. הדבר איננו נכון. חשוב להבין כי החוק מאפשר ללומד הישיבה רק לדחות את גיוסו בשנה אחת, כאשר לאחר שנה נדרש הוא להתייצב בלשכת הגיוס. ורק אם ממשיך הוא בלימודיו, הרי הוא רשאי לחדש את הדחיה לשנה נוספת. וכן הלאה. כלומר: אם וכאשר הוא מפסיק את לימודיו, חלה עליו חובת הגיוס ככל אזרח אחר. בהתאם לכך, לא מעט תלמידי ישיבות מתגייסים בסופו של דבר. אך את זאת התקשורת, כדרכה, מעלימה ביודעין.

6. יש לבדוק ולברר: האם התואר "משתמטים" השימושי כל כך בתקשורת הישראלית אכן ראוי הוא לבני הישיבות, המקדישים את חייהם לתורה, ועקב כך דוחים את גיוסם בתוקף החוק? או לאותם כ30% לא דתיים המשתמטים באמת מגיוס בכל שנתון, כנגד החוק.

7. יש לזכור כי בהתאם לכללי היסוד של הדמוקרטיה, אין לכפות על אדם לשהות במקום אשר אווירתו נוגדת את אמונתו. לצערנו, המצב הרוחני העגום השורר בקרב מחנות הצבא, איננו סוד: חילולי השבת, מצב הצניעות, סגנון הדיבור, צורת ההתנהגות, אפשרות לתפילה מסודרת כדין וכו', רחוקים מלהיות מותאמים לאורחותיו, השקפתו ואמונתו של שומר המצוות. אמנם יש להדגיש שאם זו היתה כל הסיבה, היינו אנו, ציבור שומרי המצוות, דורשים בעוז הקמת מסגרות צבאיות נפרדות העונות על כל הדרישות היהודיות - תורניות.

8. נקודה חשובה נוספת היא כי שלטונות הצבא, והדרג המדיני הבכיר, פשוט מתנגדים לגיוס תלמידי הישיבות. ובהם, איש איש וסיבותיו: יש המתנגדים מחשש שמא צה"ל יהפוך למחנה ענק השוקק פעילות של התקרבות ליהדות.

שהרי אם כיום, כאשר מרצה תורני אחד נכנס לצה"ל ומצליח לפקוח את עיניהם של בחורים - חיילים רבים והם חוזרים או בדרך לשמירת תורה ומצוות, מה יהיה אם עשרות אלפים כאלה יכנסו וישהו במחנות עשרים וארבע שעות ביממה במשך שלש שנים? הצבא כולו יהפוך למחנה ענק של מתקרבים ליהדות.

9. התשובה המדויקת ביותר, בנוסף לשאר התשובות שפורטו לעיל, היא כי ללימוד התורה יש ערך עצום ואדיר, ורק הוא מגן על עם ישראל מאויביו. מי שחושב שמלחמות מנצחים עם רובים ומערכות מודיעין מתקדמות - טועה, מלחמות מנצחים רק עם ה' יתברך.

כשם שכל צבא איננו יכול להיות מושלם ללא החילות השונים הכוללים חיל רגלים, חיל האויר, חיל הים, חיל תותחנים, חיל מודיעין, אנשי מטכ"ל וכו' - כך אין צבא ישראל יכול להיות מושלם ללא חיל האנרגיה הרוחנית, החיל המעניק את החוסן והעוצמה למכלול חילות הצבא, הלא הוא: חיל בני הישיבות.

10. אמרו רבותינו במסכת מכות: "אמר רבי יהושע בן לוי, מאי דכתיב: 'עומדות היו רגלינו בשעריך ירושלם?' מי גרם לרגלינו שיעמדו במלחמה? שערי ירושלם שהיו עוסקים בתורה". ספר התהילים חובר על ידי דוד המלך, וחשוב להיווכח: דוד המלך, שהיה לוחם גדול מאוד, וכבש ארצות רבות, ורוב חייו היה יוצא בראש הצבא – הדגיש וקבע כי בזכות עסק התורה היו נוצחים במלחמה. ידוע ידע דוד, המצביא האדיר, שכל הצלחותיו בדה הקרב נזקפות אך ורק ללומדי התורה - בזכותם זכינו לעמוד בשערי ירושלים.

עוד אמרו רבותינו במסכת שבועות: "כרמי שלי לפני האלף לך שלמה", שלמה לדידיה, "ומאתים לנוטרים את פריו" רבנן. וביאר בחידושי הריטב"א שעל כל אלף חיילים שגייס שלמה המלך לצבא, הקדיש מאתים ללימוד תורה. ובחידושי הר"ן כתב ששישית מהעם היו עוסקים בתורה. ולמרבה הצער אנו עדיין רחוקים מהמספר הזה. הלוואי שנגיע לזה, ששישית מהעם, יהיו לומדי תורה.

הנושא החם ביותר במדינת ישראל - הוא נושא השוויון בנטל. מדוע החרדים לא מתגייסים לשירות צבאי? האם הצבא באמת זקוק להם? הרב אורי זוהר בסרט: "הפרזיטים". צפו:

 

תגיות:צבאגיוסחרדים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה