לומדים תורה

מרן מבקש: הורים, חוסו על הילדים בשבת

מדוע חשוב להקפיד להתפלל מוקדם בשבת? הדברים מלוקטים משיעורי הרב, ומובאים בלשון קדשו הטהורה.

(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ michal fattal)(צילום אילוסטרציה: פלאש 90/ michal fattal)
אא

יש אנשים שלוקחים את ילדיהם לבית הכנסת שמתחילים את התפילה בשעה שמונה, לא גומרים את התפילה עד עשר וחצי, והילד מסכן צריך לשבת בצום ולחכות. אפילו ביום הכיפורים אסור לענות את הילד פחות מתשע שנים וצריך לקחת לו אוכל, כל שכן בסתם יום שבת, למה לתת לו שיצטער ויתענה? יתן לו עוגה לפני שילך לבית הכנסת שיאכל אותה שם, ומותר לילד לאכול, אע"פ שאנחנו מצווים לשמור על ילדינו שיקיימו את כל המצוות, ובודאי שלא טוב שיאכל לפני קידוש, כאן מחשש שהילד לא ירגיש טוב אח"כ אם לא יאכל תכף ומיד לפני התפילה, נותנים לו אפילו לפני התפילה, העיקר שיאכל ולא יבוא לידי איזה חולי.

ילד צריך לחוס עליו, פחות מתשע שנים אסור שיתענה, זה נקרא שמו עינוי, אם בכל יום בשעה שמונה בבוקר הוא שותה כוס חלב או איזה דבר, ובשבת קם יושב לחכות עד עשר וחצי-אחת עשרה בשביל אביו העצלן שהולך להתפלל בשמונה, למה מתפלל בשמונה? שילך להתפלל בשבע! האנשים האלה נעשו בדורות שלנו עצלנים כאלה, הולכים בשמונה להתפלל, בשביל מה? צריך לקום מוקדם!

* * *

אם היה הדבר בידי הייתי סוגר את אותו הבית הכנסת שמתחילים להתפלל בשמונה! צריך לעשות כמה שאפשר יותר מוקדם כדי שיגמרו יותר מהר, וגם בבית יושבים ומחכים לו, יגמור מהר וילך תכף יעשה להם קידוש כדי שיאכלו כמו בן אדם, ולא יחכו עד שעה מאוחרת ביום, ובפרט כשיש ילדים קטנים שצריכים לאכול, ילך תכף לתת להם לאכול.

לא לכפול מלים ולא לשיר עם החזן

שמעתי איזה חזן מתחיל 'נשמת כל חי', "ני ני ני נשמת כל חי", מוציא את הנשמה עד שאומר נשמת כל חי, מה זה, תגיד ישר נשמת כל חי, מה זה ני ני, 'ותשקור לי ולניני ולנכדי' ...

התפילה אמנם צריכה להיות בנועם שיח סוד שרפי קודש, אבל גם לא להגזים בכפילת האותיות, דבר זה אינו נכון.

גם כן חורה לי שאני רואה לפעמים שהחזן אומר קדיש והקהל יודעים את המנגינה אומרים יחד איתו 'יתגדל ויתקדש' (מרן מנגן), אתה רוצה להגיד קדושה? תעמוד תגיד את הקדיש כמו בן אדם, והוא יושב אומר עם החזן, וזה שלא כדין, כי הקדיש אומר אותו זה שאומר את הקדיש ולא הקהל שיושבים ושרים 'שרים כחוללים' , זה טעות, צריך לגעור בהם. כך כתב גם כן ר' חיים פלאג'י בספרו כף החיים  שצריך לגעור בהם.

ב'נקדישך ונעריצך' נוהגים שכל הקהל אומרים ביחד, על פי הוראת רבינו האר"י ז"ל שאמר שכל הקהל צריכים להגיד נקדישך ונעריצך, אם כי השו"ע כתב 'נקדישך ונעריצך' דוקא יאמרו הקהל והשאר יגיד הש"ץ לבד, ו'קדוש קדוש' יאמרו כל הקהל ביחד בקול, אבל מנהגינו על פי רבינו האר"י שכל הקהל אומרים 'נקדישך ונעריצך כנועם שיח סוד שרפי קודש' ביחד. על כל פנים אם רוצים לומר במנגינה אין בזה איסור. משא"כ בקדיש שכולם יושבים ואומרים כמו מנגינה, צריך לגעור בהם, מי שרוצה לומר קדיש, בבקשה יעמוד עם החזן ויאמרו יחד את הקדיש .

הדברים לקוחים מתוך הספר "מעדני המלך". לרכישת הספר היכנסו להידברות שופס או הקליקו כאן

 

תגיות:הרב עובדיה יוסףתפילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה