מיסטיקה

האם עין הרע יכולה לגרום לנזקים, למחלות ואף למוות?

לאחר שנכשל בלעם בקללותיו, הוא פונה לנשקו השני: הטלת עין הרע. הרב מנחם יעקבזון בסקירה מיוחדת ומעמיקה אודות המושג "עין הרע"

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

החיפוש אחרי נשק שובר שיויון הוא עתיק יומין במסגרתו מתבקש תמיד ניסיון להשיג נשק לא קונבנציונאלי, נשק כזה שליריבים אין, או שיעניק עדיפות על למי שיתן את 'המכה הראשונה'.

אנו מוצאים בפרשתנו ניסיון מסוג זה מצד האומה המואבית החוששת מפני בני ישראל העומדים להילחם בהם. העובדה שסיחון, שהיה מלך גיבור מהנפילים של ימי קדם, לא עמד מול צבא ישראל - הצריכה חשיבה מחודשת מאת המואבים. על כן החליט בלק מלך מואב לעלות שלב בתוכנית ולשלב את הנשק הבלתי קונבנציונאלי. כלומר: לגייס במחיר מלא את קללותיו של בלעם נביא האומות, קוסם בעל כח מאגי הידוע ביכולותיו.

בלעם עצמו נוהג בדרך כלל להשתמש בתעריף מתאים - בפיו הטמא ובעל העוצמה לצרכים כאלו, אולם הפעם הוא מוגבל כיון שהבורא שם רסן בפיו. לאחר הפצרות, הוא הורשה ללכת למואב תוך הגבלה  והוא עצמו נאלץ להודות שוב ושוב בפני מלך מואב על המוגבלות שלו "הֽנֵּה־בָ֙אתִי֙ אֵלֶ֔יךָ עַתָּ֕ה הֲיָכֹ֥ל אוּכַ֖ל דַּבֵּ֣ר מְא֑וּמָה הַדָּבָ֗ר אֲשֶׁ֨ר יָשִׂ֧ים אֱלֹק֛ים בְּפִ֖י אֹת֥וֹ אֲדַבֵּֽר". וכך הוא מאכזב שוב ושוב את בלק מלך מואב בברכות הניתנות בפיו מאת ה'. 

אולם יש לבלעם נשק נוסף...

נשק לא קונבנציונלי: הטלת עין הרע בעם ישראל על מנת להזיקו

בפרק כד פסוק ב נאמר: "וַיִּשָּׂ֨א בִלְעָ֜ם אֶת־עֵינָ֗יו וַיַּרְא֙ אֶת־יִשְׂרָאֵ֔ל שֹׁכֵ֖ן לִשְׁבָטָ֑יו". ברש"י, על פי דברי חז"ל, למדים אנו כי באותה נשיאת עיניים. בלעם מבקש להשתמש בנשק לא קונבנציונאלי נוסף: "בקש להכניס בהם עין רעה, והרי יש לך שלש מדותיו עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה האמורים למעלה". עין רעה היא אחת מהמידות המיוחסות לבלעם בפרקי אבות.

כך נאמר במסכת אבות פרק ה: "כל מי שיש בידו שלשה דברים הללו מתלמידיו של אברהם אבינו ושלשה דברים אחרים מתלמידיו של בלעם הרשע עין טובה ורוח נמוכה ונפש שפלה - מתלמידיו של אברהם אבינו... עין רעה ורוח גבוהה ונפש רחבה - מתלמידיו של בלעם הרשע".   

כאן באותה נשיאת עיניים מנסה בלעם להשתמש בכח המזיק שבעיניו וכפי שכתב 'אבן עזרא' "...כי בלעם היה רע עין הנקרא מרע. וברעת עינו היה עושה רעות".

יש הסבורים ש'עין הרע' היא 'אמונות תפלות' של סבתות זקנות. אולם לדעת חכמינו, זו פעולה מסוכנת המשתמשת בכח מאגי הקיים בראייתם של אנשים – ובמיוחד אנשים המצטיינים בזאת, והם מסוגלים להזיק בראייתם לחי לצומח ולדומם, עד כדי הרס ומוות.

בספר שו"ת 'מן השמים', שנתגלה לאחד הראשונים, נכתב: "הלוא ידעת וגם שמעת כי יש אנשים שמזל תולדותם להיות עיניהם ולשונם רע, גם יש שרגליהם רעה, והרבה תחלואים באים בעבור עין הרע, והרבה מתים בעין הרע כמו שאמרו (בבא מציעא ק"ז) 'תשעים ותשעה בעין הרע ואחד בדרך ארץ' (סימן כב ד"ה והשיבו). בתפילות אנו מזכירים לא אחת בקשה להינצל מעין הרע ובהזדמנויות רבות נמנעים מפירסום ורעשנות מפני עין הרע".

אולם גם למי שלא התחנך על ברכי חששות מכוחות עלומים, וכפי שניתן למצוא גם בין הראשונים שלא התייחסו לכך, אי אפשר לבטל את המקורות הרבים בדברי חז"ל בהלכה ובאגדה החוששים לעין רעה.

עין רעה - קנאה וצרות עין מול הצלחתו של הזולת

ננסה להציג את הנושא בהיבט נוסף על פי פרשנים הנוטים יותר אל המושכלות. יש בדברי רבותינו גישה הרואה את הענין באופן רציונאלי. כאשר מתעוררת התפעלות מהצלחתו של אדם, והמתפעלים רואים זאת בקנאה וצרות עין, הם מעוררים קטרוג ומידת הדין על הנידון 'האם אכן מגיע לו'. כמו כן עצם העובדה – שבהתבלטותו ואי צניעותו – גרם לאנשים להיכשל בקנאה מעוררת עליו תביעה והופכת את הצלחתו למוקש. (על פי הרב דסלר - 'מכתב מאליהו' ועוד).

יתכן מאד ששתי הגישות נכונות. ואולי נוכל להציע כאן חידוש כי יש 'עין הרע' ויש 'עין רעה'. הביטוי 'עין רעה' הוא הגדרה של מידה רעה והנהגה המיוחסת גם היא לבלעם. היא ההיפך מ'עין טובה', מידתו של אברהם אבינו.

עין טובה היא 'פירגון' ושמחה בטובת הזולת ו'עין רעה' היא צרות עין וקנאה בהצלחתו. אחת המידות שנבחרו במסכת אבות פרק ב' כמידות יסוד, שמהן יכול האדם לפתח את כל אישיותו החיובית – היא מידת 'עין טובה'.

עין רעה היא קנאה וחוסר פירגון, וכאמור, מלבד היותה הרסנית לבעליה - היא יכולה לעורר קטרוג על האדם הגורם לחברו קנאה ולעורר דיון האם הוא זכאי לכל אותה טובה.

כוח עצום הטמון בעין, המסוגל לגרום למחלות ולמוות

לעומת זאת, 'עין הרע' היא ההסתכלות המזיקה שהינה אכן כח רוחני שלילי, כח מאגי הקיים בראייתם של אנשים רעים! 'עין הרע = העין של האיש הרע'!  בדרך כלל גם ההסתכלות הפוגענית הזו – אליה יש התייחסות בהלכה בעיקר בהלכות שכנים, באה בעקבות קנאה, וצרות העין בהחלט מעוררת אותה - אולם היא באמת ממש כח אקטיבי הקיים בעין, וכפי שציטטנו לעיל מדברי שו"ת מן השמים "כי יש אנשים שמזל תולדותם להיות עיניהם ולשונם רע ...והרבה תחלואים באים בעבור עין הרע והרבה מתים בעין הרע".

כמה אבסורדית הרדיפה של אנשים אחרי פירסום, אחרי ניקור עיניים מעושרם והצלחתם. גדולי ישראל מנחים תמיד לברוח מהבלטת ההצלחה, ולא רק בגלל מידת הענווה - אלא כאמצעי זהירות קיומי. בדור שכל כולו ראוותנות זה נשמע לחלק מהאנשים כנטילת הטעם מהחיים, אבל בכך אפשר לשמור על החיים עצמם.

תגיות:עין הרעמחלותנזקים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה