אמונה

אהבה ללא גבולות: הדרך להידבק בבורא עולם

כמה שהאדם חש יותר תלות בבורא, חביב הוא ביותר. כמה שהאדם יותר מנטרל את עצמו מהביטחון העצמי שלו ותולה עצמו בבורא- זהו איש המעלה הבא על תכליתו באמת

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

אָנוּ מֻרְגָּלִים לְמֻשְּׂגֵי אַהֲבָה, אוּלָם כָּל מֻשָּׂגֵינוּ בְּמֻשְּׂגֵי אַהֲבָה הַטִּבְעִיִּים, כְּמוֹ אַהֲבַת אָב וָאֵם לִבְנֵיהֶם, בָּנִים לְהוֹרֵיהֶם, אִישׁ לְאִשְׁתּוֹ, אַהֲבַת חֲבֵרִים וְכַיּוֹצֵא. אַהֲבָה זוֹ מֻגְבֶּלֶת הַתְּלוּיָה בְּדָבָר, שֶׁכֵּן גַּם הוֹרִים הָאוֹהֲבִים לִבְנֵיהֶם, מִלְּבַד שֶׁאַהֲבָה זוֹ מֻגְבֶּלֶת וּמֻתְנֵית בְּמִדָּה מְסֻיֶּמֶת בְּאֹפֶן יַחֲסֵי הַבָּנִים לַאֲבוֹתָם. בְּנוֹסָף לְכָךְ, הֲלֹא אַהֲבָה זוֹ נוֹבַעַת מֵאַהֲבַת עַצְמָם, שֶׁכֵּן מֻטְבַּעַת בָּהֶם אַהֲבָה לִבְנֵיהֶם בַּטֶּבַע, וּכְשֶׁיִּצְטַעֲרוּ בְּנֵיהֶם יָחוּשׁוּ הַצַּעַר בְּעַצְמָם.

לְשֵׁם הַמְחָשָׁה נִתְבּוֹנֵן, אָב שֶׁיֵּשׁ לוֹ בֵּן בֶּן שְׁנָתַיִם, בֵּן אָהוּב שֶׁלֹּא רָאָהוּ כָּל הַיּוֹם- חוֹזֵר הָאָב מֵעֲבוֹדָתוֹ, רָץ הַבֵּן לִקְרַאת אָבִיו- מִיָּד נוֹשְׂאוֹ הָאָב עַל זְרוֹעוֹתָיו וּמְחַבְּקוֹ וּמְנַשְּׁקוֹ. וּבְכֵן, כַּמָּה זְמַן יִשָּׂא הָאָב לִבְנוֹ זֶה עַל זְרוֹעוֹתָיו? חָמֵשׁ דַּקּוֹת, עֶשֶׂר דַּקּוֹת לְכָל הַיּוֹתֵר! לְאַחַר מִכֵּן יוֹרִידֵהוּ, וְאִם לֹא יַחְפֹּץ הַבֵּן לֵירֵד, יִתֵּן לוֹ מַמְתָּק אוֹ צַעֲצוּעַ וְיוֹרִידֵהוּ. וְאִם בֵּן זֶה גָּדוֹל יוֹתֵר כְּבֶן חָמֵשׁ, שֵׁשׁ, שֶׁבַע- בְּוַדַּאי לֹא יִסְבֹּל לְשֵׂאתוֹ כְּלָל, וְאִלּוּ אֵצֶל הַבּוֹרֵא אֵין מֻשַּׂג "נוּדְנִיק" "טוֹרְדָן" וְכַיּוֹצֵא, אֶלָּא כָּל הַדָּבֵק בְּבוֹרְאוֹ בְּיוֹתֵר- מְשַׁעְשְׁעוֹ בְּיוֹתֵר.

מֻשַּׂג הָאַהֲבָה הַמָּצוּי אֵצֶל הַבּוֹרֵא אֵין לָנוּ הַשָּׂגָה בּוֹ, זוֹ אַהֲבָה לְלֹא גְּבוּלוֹת, אַהֲבָה שֶׁאֵינָהּ תְּלוּיָה בְּדָבָר, אַהֲבָה לְמַעְלָה מִכָּל מֻשְּׂגֵי אַהֲבָה טִבְעִית שֶׁאָנוּ מַכִּירִים, וְכָל כָּךְ יַחְפֹּץ וְיֹאהַב ה' לְעַמּוֹ, וּכְמוֹ שֶׁנָּבִיא לְקַמָּן פְּסוּקִים מְפֹרָשִׁים עַל כָּךְ, עַד כְּדֵי שֶׁלֹּא יָקוּץ בָּם וְלֹא יֻטְרַד מֵהֶם גַּם אִם יְשׂוֹחֲחוּ עִמּוֹ כָּל הַיּוֹם כֻּלּוֹ, וְאַדְּרַבָּא, יִתְעַנֵּג לִמְאֹד עַל בָּנָיו הַמַּשְׂכִּילִים לְהַכִּירוֹ וּלְדַעְתּוֹ, יִתְעַנֵּג מְאֹד עַל שֶׁיֵּשׁ בְּכֹחָם לַהֲדֹף אֶת כָּל אוֹיְבֵי הָאֱמוּנָה הַמְּצוּיִים, הַטִּבְעִיִּים, הַמִּקְרִיִּים, הַכֹּחָנִיּוּת וְהַכְּפִירָה הַמְּצוּיָה בָּעוֹלָם הַמַּסְתִּירִים וּמַסְגִּירִים אֲמִתּוּת מְצִיאוּתוֹ, וּלְשַׁעֲשׁוּעַ גָּדוֹל יְהֵא אֶצְלוֹ בְּכָךְ שֶׁיִּמָּצְאוּ בְּנֵי אָדָם חֲכָמִים הַמְּלֵאִים בֶּאֱמוּנָה בַּה', וַעֲלֵיהֶם יִתְעַנֵּג הַבּוֹרֵא לְהֵיטִיב לָהֶם וּלְהַרְבּוֹת שְׂכָרָם בָּעוֹלָם הַזֶּה וּבָעוֹלָם הַבָּא.

הִנֵּה הַמֻּשַּׂג "לְהִדַּבֵּק" אָדָם בַּחֲבֵרוֹ, זֶהוּ מֻשָּׂג שְׁלִילִי. בְּנֵי אָדָם לֹא חֲפֵצִים שֶׁ"יִּדַּבְּקוּ" בָּהֶם, וְאָדָם שֶׁמַּטְרִיד בְּבִקּוּרָיו, בְּדִבּוּרָיו, בְּבַקָּשׁוֹתָיו הַחוֹזְרוֹת וְנוֹשְׁנוֹת- הַתְּחוּשָׁה כְּלַפָּיו: אֵיזֶה "דֶּבֶק" אָדָם זֶה... כַּמָּה הוּא נִדְבָּק...

אוּלָם אֵצֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא הַמֻּשַּׂג "דְּבֵקוּת" הוּא מֻשָּׂג הַנַּעֲלֶה בְּיוֹתֵר, וְהוּא הַדֶּרֶךְ שֶׁהָלְכוּ בוֹ כָּל הַצַּדִּיקִים, וְכַנֶּאֱמַר בַּתּוֹרָה (דברים י, כ): "אֶת ה' אֱלֹקֶיךָ תִּירָא אֹתוֹ תַעֲבֹד וּבוֹ תִדְבָּק". וְעוֹד נֶאֱמַר (שם ד, ד): "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹקֵיכֶם חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם". הֲרֵי אַדְּרַבָּא, ה' דּוֹרֵשׁ מֵאִתָּנוּ שֶׁנִּדַּבֵּק בּוֹ. וְאֵין לוֹ לְהַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא לֹא טֹרַח וְלֹא מַשָּׂא בִּהְיוֹת הָאָדָם דָּבֵק בּוֹ כָּל הַיּוֹם וְהַלַּיְלָה, וְזוֹ מַעֲלַת הַצַּדִּיקִים- כַּמְבֹאָר בְּסָעִיף רִאשׁוֹן בַּשֻּׁלְחָן עָרוּךְ, וְהוּא מֵהָרַמְבַּ"ם בְּסִפְרוֹ "מוֹרֵה נְבוֹכִים"- לִהְיוֹתָם דְּבוּקִים בּוֹ יִתְבָּרַךְ תָּמִיד, וּכְכָל שֶׁיַּתְמִיד הָאָדָם בִּדְבֵקוּתוֹ בַּה' בְּמַחֲשַׁבְתּוֹ וּבְדִבּוּרָיו עִמּוֹ- כֵּן תִּגְדַּל מַעֲלָתוֹ.

כְּמוֹ כֵן נִתְבּוֹנֵן הִתְבּוֹנְנוּת נוֹסֶפֶת בְּדוֹמֶה לְהַנִּזְכַּר; כָּל אַבָּא מְחַכֶּה וּמַמְתִּין אֵימָתַי בְּנוֹ כְּבָר יְהֵא עַצְמָאִי, מִסְתַּדֵּר בְּעַצְמוֹ בְּכָל עִנְיָנָיו וְלֹא "נוֹפֵל" עַל אָבִיו, וְכַמָּה שֶׁהַבֵּן יוֹתֵר עַצְמָאִי- יוֹתֵר לְנַחַת רוּחוֹ שֶׁל הָאָב. לְעֻמַּת זֹאת אֵצֶל הַבּוֹרֵא הַדָּבָר הוּא לְהֶפֶךְ- כַּמָּה שֶׁהָאָדָם חָשׁ יוֹתֵר תְּלוּת בַּבּוֹרֵא, חָבִיב הוּא בְּיוֹתֵר. כַּמָּה שֶׁהָאָדָם יוֹתֵר מְנַטְרֵל אֶת עַצְמוֹ מֵהַבִּטָּחוֹן הָעַצְמִי שֶׁלּוֹ וְתוֹלֶה עַצְמוֹ בַּבּוֹרֵא- זֶהוּ אִישׁ הַמַּעֲלָה הַבָּא עַל תַּכְלִיתוֹ בֶּאֱמֶת.

וְשֶׁיְּהֵא זֶה אַף בַּדְּבָרִים הַמִּינִימָלִיִּים בְּיוֹתֵר הַדּוֹרְשִׁים בִּטָּחוֹן עַצְמִי, כְּגוֹן לָלֶכֶת, לָשֶׁבֶת, לַעֲמֹד, לִפְקֹחַ עֵינַיִם, לִלְבֹּשׁ בְּגָדִים וּמִנְעָלִים וְכַיּוֹצֵא. בִּדְבָרִים מִינִימָלִים שֶׁכָּאֵלֶּה הֲיַחְפֹּץ אָב שֶׁיְּהֵא בְּנוֹ תָּלוּי בּוֹ?! הֲלֹא בְּכָךְ יְהֵא לְמִטְרָד וּלְנֵטֶל עַל אָבִיו בְּאֹפֶן הַמְצַעֵר בְּיוֹתֵר. וְאִלּוּ אֵצֶל הַקָּדוֹשׁ-בָּרוּךְ-הוּא אַדְּרַבָּא- מְבַקֵּשׁ הַבּוֹרֵא מֵאִתָּנוּ (תהלים נה, כג): "הַשְׁלֵךְ עַל ה' יְהָבְךָ וְהוּא יְכַלְכְּלֶךָ". הַשְׁלֵךְ עַל ה' כָּל "יְהָבְךָ"- מַשָּׂאֲךָ, וַאֲפִלּוּ עַד הַפְּרָטִים הַמִּינִימָלִים שֶׁהִזְכַּרְנוּ, תִּבְטַח וְתִתְלֶה בּוֹ וְלֹא בְּעַצְמְךָ, וּתְבָרֵךְ אוֹתוֹ עַל כָּל פְּרָט, וּכְגוֹן זוֹקֵף כְּפוּפִים, מַתִּיר אֲסוּרִים, פּוֹקֵחַ עִוְרִים, מַלְבִּישׁ עֲרֻמִּים וְכַיּוֹצֵא. תֵּן תּוֹדָה עַל כָּל פְּרָט וְתוֹרֶה בְּכָךְ שֶׁהִנְּךָ תּוֹלֶה עַצְמְךָ בּוֹ אַף בַּפְּרָטִים הַלָּלוּ, וּבָזֶה אַתָּה מְשֻׁבָּח יוֹתֵר. וְלֹא רַק שֶׁאֵין נֵטֶל וְטִרְדָּה אֵצֶל הַבּוֹרֵא כְּשֶׁתִּתְלֶה עַצְמְךָ בּוֹ בְּכָל פְּרָט, אֶלָּא אַדְּרַבָּא, בָּזֶה אַתָּה בָּא עַל תַּכְלִיתְךָ בְּיוֹתֵר.

המאמר לקוח מתוך הספר "חי באמונה". לרכישת ספרו של הרב יעקב ישראל לוגסי הקליקו כאן.

תגיות:אמונההרב יעקב ישראל לוגסי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה