עובדות ביהדות

מעשים והנהגות – חיזוקים לברכת כהנים מגדולי הדור

ברכת כהנים אצל הרב שטיינמן, ברכת כהנים במלחמה, הזוג שנישא, הילד שהתרפא ועוד סיפורים רבים מהסגולה הגדולה של ברכת כהנים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

דברים מהנהגת הרב זצוק"ל ביקרות קיום מצוות ברכת כהנים: "הנה רבינו כשהיה בחו"ל ששם אין נוהגין בברכת כהנים במשך השנה, הקפיד ללכת למניין של ספרדים לשמוע ברכת כהנים ששם נוהגים לברך כך השנה. בשבת קודש (נשא תשס"ח) סיפר רבינו הגר"ח קניבסקי שליט"א שראה פעם בספר בערך מלפני מאה שנה שם הספר "חסד לאלפים" (להרב אליהו פנחס הכהן מריינא) שבו אוסף המחבר ומבאר כל מילה בברכת כהנים ואיזה ברכה יש בכל תיבה, כגון 'ויחנך' במתנת חינם, 'וישם לך שלום' שלום בית, נכתב שאפשר לבקש מהכהן שיכוון עליו בברכת כהנים על כל דבר שצריך ישועה, והרבה פעמים הועיל להם, הנה אמר הרב זצ"ל: "באים כל יום אנשים בבעיות של שלום בית, חשבתי שאפשר שיעשו עצה זו".

וכך נכתב בשער הספר "בו יבואר מדברי חז"ל סגולת 'ברכת כהנים' להשיג הצלחה לעושר וכבוד וחיים טובים וארוכים ולבטל כל רעה וזעם וצרה מן האדם ע"י כוונת הכהנים בעת דוכנם וכו' וכן עשה השל"ה הקדוש שהיה לוי ובעת הדוכן היה מכוין להמשיך הברכות על כל משפחתו שהיו בחו"ל, ע"ש כל דבריו. שמע רבינו והתפעל מדבר זה, וכשנשאל הרב בדבר הוצאת ספרים על איזה ספר ממליץ השיב "יש קונטרס "חסד לאלפים על ברכת כהנים שיש שם מדרשים וסגולות שיש בברכת כהנים וכדאי להדפיס את זה ("צדיק כתמר יפרח" – תפילה וברכה).

 

חיזוק בעת המלחמה: להאמין בכוחה של ברכת כהנים יותר מברכת צדיק מפורסם

ביום שני ט"ו באייר תש"ח בימי מלחמת השחרור בארץ ישראל, עמד הגה"צ רבי יצחק אייזיק שר זצ"ל ואמר שיחת התחזקות לתלמידי ישיבת "סלבודקה" בבני ברק. באמצע הדברים נשמעה צפירת הזעקה, המודיעה שבאו מפציצים של האויב המצרי. "ואמרתי לבני הישיבה, שעלינו להיות שקטים ולא מפוחדים ונרעשים, שהרי אנחנו  נמצאים בישיבה, שהיא המקלט היותר טוב ובטוח שבעולם. ואיש לא זז ממקומו, וכולם כאחד עמדו, שלוים ושקטים ומאזינים לדברי. ואני, תודה לא-ל עליון, דברתי והסברתי כפי יכולתי, וכך אמרתי: אנחנו אנשי המלחמה האמתיים, והניצחונות לנו הם. אנחנו בני הישיבה הלוחמים האמתיים, שהרי עוסקים אנחנו בתפילה, ובתפילה אנחנו מבקשים מהשם יתברך ניצחון על אויביו של מקום, שונאי ישראל, והלא כבר למדנו שהקורא אל השם באמת ומקווה אליו בלב שלם הרי הוא נענה. ואם כן בעוסקנו בתפילה, עלינו להיות בטוחים שתקובל תפילתנו, ותקוותנו אל השם ולישועתו, תענה ממרום, ממעון קדשו, וכל העומדים במלחמה, ינצחו בשם ה'.

"ואמרתי לבני הישיבה, מה שהראה לי ראש הישיבה דחברון הגאון רבי אהרון כהן זצ"ל את דברי התרגום יונתן בשיר השירים על הפסוק "הנה מטתו שלשלמה שישים גיבורים סביב לה" (ג', ז') "וכמה יאין כהניא בעדן דפרסין ידיהון וקימין על דוכניהון ומברכין לעמא בית ישראל בשתין אתין דמסירין למשה רבהון ובההיא ברכתא מסחרא להון כשור רם ותקיף, ובה מתגברין ומצליחין כל גיבורי ישראל", (פירוש לשה"ק: כמה נאים הכהנים בזמן שהם פורסים ידיהם ועומדים על דוכנם ומברכים את עם ישראל בשישים אותיות שנמסרו למשה רבם, ובאותה הברכה הם מקיפים להם (לישראל) כחומה גדולה וחזקה, ועל ידה מתגברים ומצליחים גיבורי ישראל). הנה לימדונו חז"ל מי הם הלוחמים האמתיים ומהו הכוח האמתי העומד להם לישראל בשעת מלחמה לגבור ולנצח על כל האויבים.

"מדברים אלו אנו למדים מה רב כוחה של ברכת כהנים – העבודה היחידה שנשארה לנו מעבודת המקדש. וכבר עמדנו פעם (עי' ח"א פ' אמור מאמר "הכנת הלב לקדש שם שמים") לבאר, שעלינו להאמין בכוחה של ברכה זו יותר מאשר אנו מאמינים בכוחה של ברכת צדיק מפורסם. וצרכים אנו לרדוף אחריה בכמיהה ולהאזין אליה בהדרת קודש וביראת כבוד, כדרך שהיו ישראל מאזינים בדחילו לקול ברכת כהנים במקדש. ובוודאי לעת כזאת, כאשר אנו עומדים ומתפללים אל ה' בתקוה לישועתו, עלינו לשים על לבנו מה המה הכוחות האמתיים, אשר בזכותם ינצחו כל העומדים במלחמה – כוח הביטחון, בהכרה שלמה של  חזק ונתחזק והשם הטוב בעיניו יעשה, וכח התפילה בתקוה נאמנה בהשם ובישועתו, וכוח ברכת כהנים, אשר עליה הובטחנו בתורה "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם" (במדבר ו', כ"ז)  וכוחה של תורה, אשר היא ערובה להגן ולהציל לגבור ולנצח במלחמה (לקט שיחות מוסר ח"ג עמ' קנ"ב רבי יצחק שר זצ"ל).

 

לרפואה שלמה, לזיווג הגון

פעם אחת התפלל הגרי"ז תפילת שחרית בבית מדרשו, ולא היה שם כהן לישא כפיו, וביקש שילכו ויביאו כהן לנשיאת כפים, ועד שמצאו כהן עבר זמן מה של כרבע שעה. בין אנשי המניין היו שני אברכים שנחפזו ללכת והראו פנים זעומות, אבל מאימת הגרי"ז נשארו עד שגמרו את התפילה והנשיאת כפים. לאחר התפילה קרא להם וגרי"ז ואמר להם: "הן אתם יכולים להלך מהלך שבועיים עם טרחה מרובה והוצאות כספיות כדי לקבל ברכה מהאדמו"ר שאין לכם הבטחה כלל שתתקיים הברכה שלו, וכאן כתוב בברכת כהנים "ושמו את שמי על בני ישראל ואני אברכם" הקב"ה בעצמו מברך אתכם, ויש הבטחה שתתקיים הברכה, ולכך אין לכם רבע שעה? (ספר מגד גבעות עולם, ספר שאל אביך ויגדך ח"ב עמ' רע"ג).

 

עת רצון הגדול ביותר שיש בעולמנו

הגה"צ רבי שמשון פינקוס זצ"ל אמר פעם בשיחה: "העת רצון הגדול ביותר שיש לנו בעולמנו הוא שעת ברכת כהנים, שאז נפתחים שערי שמים ממש, מה צריך יותר מזה ?. והמשיך לומר פעם אחד מידידי היה במצב קשה מאוד, כיוונתי עליו רבות בזמן ברכת כהנים, והשי"ת נענה לתפילתי ולאותו חולה נעשה נס ממש"! ( "נפש שמשון" תהילים עמ' קל"ה).

 

לא להפסיד ברכת כהנים

באחת משנותיו האחרונות של מרן החזו"א זצ"ל, בעיצומו של יום הכיפורים, ירד החזו"א לאחר "קדושה" של מוסף, מגג ביתו – שם התקיימו התפילות בימים נוראים, כדי לנוח מחמת תשישות כח, ואמר לי שלקראת "ברכת כהנים" אקיצו! (ולא ביקש שאקיצנו לסדר העבודה), מעט קודם שהגיעו לברכת כהנים, ירדתי על מנת להקיצו, אך נתקפתי פחד ומורא להעירו, וכך הסתובבתי בחדר אנה ואנה ולא ידעתי מה אעשה, עד שלפתע נפתרה לי הבעיה, החזו"א זינק מעצמו מהמיטה ועלה למקום התפילה ("מעשה איש" ח"ד, עמ' קי"ז – מהרב אברהם גריינמן שליט"א).

 

יברכך השם וישמרך עם כל הפירושים

סיפר הרה"ח מנחם אליעזר מוזס הי"ו שבילדותו הלך פעם עם אביו הרה"ח שלמה זלמן זצ"ל ללוות את מרן "החזון איש" זצ"ל בטיולו היומי לפנות בוקר, ומתוך שאביו הרגילו תמיד לבקש ברכה מגדולי ישראל, ניגש גם הפעם לבקש ברכה מהחזון איש ואמר לו רבי תן לי ברכה. וענה לי החזון איש בזה הלשון "שיתקיים בך יברכך השם וישמרך עם כל הפירושים.

הגאון רבי יצחק וויס זצ"ל הי"ד כותב בספרו ("אלף כתב" אות תרמ"ד) "כאשר בקש ממני איש את ברכתי תרגלתי לומר: "שיקויים בך ברכת כהנים בס' אותיות עם כל הברכות היוצאות מפסוקי הברכות הכתובים בש"ס במדרשים ובזוהר, וכשזכיתי לישב עם הגה"צ דבעלז מו"ה יששכר דב זי"ע אמר: "אבי זצ"ל נהג בכל עת שברך לאיש כמנהג הנ"ל אשר הזכרתי ושמחתי בזה מאוד. ושוב ראיתי בסידור תימני שם כתב שאחרי שאומרים להחתן קבוץ של ברכות אומרים לו בזה הלשון "כלל הברכות האמורות בתורה ובמקרא ובמשנה ובגמרא ובהלכות ובאגדות יתקיימו בך ובזרעך ובזרע זרעך עד סוף כל הדורות.

 

הצלה וניסים בזכות ברכת כהנים

הסיפור נשמע מפי בעל המעשה (מכלי ראשון) שסיפר את הסיפור הבא: לפני 5 שנים נולד תינוק בבית חולים מעיני הישועה בבני ברק. לאחר הלידה התגלה מום נדיר במערכת העיכול של התינוק: המעי הדק ל"ע לא מתפקד, כך שאין אפשרות לגוף לעכל כל מאכל שאוכלים. ישנם בארץ מעט כאשר הם ניזונים כל חייהם באוכל מיוחד דרך אינפוזיה שמחוברת בקביעות לגופם, כתוצאה מכך הגוף מאוד אנשים שסובלים ממחלה זו לא גדל כפי הצורך כאשר חלק מהם נמצאים בתל השומר באופן קבוע וחלק יוצאים וחוזרים במשך השנה). ביום  הלידה עצמו הובהל התינוק לבית חולים תל השומר ושם נותח במשך 4 שעות ע"י 2 פרופסורים ידועים מומחים בנושא ד"ר בילקרון וד"ר ירדני. לאחר הניתוח יצאו הרופאים חמורי סבר, ואמרו: "לא חשבנו שהמצב כל כך חמור וקריטי, לילד אין כמעט מעיים הכל התפורר לנו בידים נשאר לילד רק חלק מזערי מהמעי הדק רק נס יעזור".

הילד אושפז בבית החולים ובמשך 8 חודשים ניתן לו אוכל דרך הוריד ע"י עירוי, כאשר עלות המזון החודשית כ 20,000 שקל לחודש. כמובן, ההורים התפללו ואפילו, מספר האב, "לא ידענו על מה להתפלל ומה טוב לילד, אולי". והרופאים אומרים: רק נס יעזור !

בהתייעצות עם רב החליט האב לגשת ל 3 כהנים ולבקש מהם שיכוונו בברכת כהנים בפירוש על הרך הנולד, האב ניגש ל 3 כהנים שיש להם אליו הכרת הטוב שאז יש יותר אפשרות לקבלת הברכה כיוון שהיא נאמרת יותר אהבה וביקש מהם בכל לשון של בקשהף אנא תכוונו בברכת כהנים על הבן. וראה זה פלא, היום הילד בן 5 שנים, מתפקד ואוכל כאחד האדם, והולך לחיידר ללמוד. הנס התרחש והמעי הגס עושה גם את עבודתו של המעי הדק. האב בטוח שהתפילות שהתפלל מעומק הלב, וגם ברכת כהנים שברכו את הבן באהבה, בוודאי שגרמו לנס שקרה.

 

עצת גדולי הדור לשמיעת ברכת כהנים

סיפר הרה"ג ר' דוד כהן ראש ישיבת "חברון", כי באחד הימים בעת  שהיה במחיצתו של ראש הישיבה הרב שטיינמן זצוק"ל בעוד אנשים רבים צובאים על פתח ביתו לקבל ברכה להצלה וישועה, שח הרב ואמר: "תמוה לי מאוד לראות כל כך הרבה אנשים מלאים בסבל וצרות וזקוקים לישועה, רצים בכל עת לחפש ולבקש ברכות, ולעיתים רבות אף נודדים למרחקים בשביל כך, וכל זאת למרות שאין הם בטוחים שבברכת אותו אדם אכן תבוא להם הישועה". בעוד שסמוך לביתו של כל יהודי ויהודייה ישנה ברכה גדולה אשר בורא עולם בכבודו ובעצמו הבטיח הבטחה גמורה והיא שבשעת  "ברכת כהנים", מברך הקב"ה בעצמו את עם ישראל ע"י הכהנים שנאמר "ואני אברכם". אם כן מדוע אנשים אינם משתדלים לרדוף ולהשתדל כדי לזכות בברכת כהנים"? סיים הרב בתמיהה.

הרה"ג ר' יצחק זילברשטיין שליט"א התבטא ואמר: "כה כואב הלב לראות יהודים רבים הנמצאים במצב כלכלי קשה וחובות רבים, והם אינם יודעים איך להיוושע. לכל אלו מייעץ אני תמיד לעשות את העצה הגדולה לפרנסה, והיא להקפיד לשמוע ברכת כהנים, ובשעה שהכהנים פורסים את ידיהם לברך את עם ישראל, שיעמוד באימה ויראה ויעשה את עצמו ככלי מוכן לקבל את הברכה", ואז חתם הרב ואמר: "ברכת כהנים אינה נופלת מברכתו של כל צדיק, שיהודים נוסעים ועושים דרך ארוכה כדי לזכות בה.

 

הגה"צ רבי יעקב אידלשטיין ברכה לרפואה שלמה וזיווג הגון

מספרים שכמה פעמים כאשר בקשו מהגה"צ רבי יעקב אדלשטיין זצ"ל שיברך חולה ר"ל לרפואה וישועה, נתן עצה שיאמרו לכהן שבשעת ברכת כהנים באמירת תיבת "שלום" שיכוון את שמו של החולה לרפואה שלמה ויועיל בעז"ה ובקשתי מאחד ממקורביו שישאל את הרב מה המקור לדבר זה וענה ואמר לו כך: "ברכת כהנים היא המקום המתאים ביותר להתברך ולהיוושע, זה דבר פשוט (והזכיר את המסופר על הרב מבריסק). ושהמקום הנכון לכוון על דבר זה הוא בברכת "שלום" שברכת שלום כוללת הכל כנודע.

 

2 דקות כבר 12 שנה

כשהגיע ר' פינחס בבוקר לביתו ומצא בתיבת הדואר מעטפה כשעליה חתימה של בית המשפט המחוזי בעירו, ליבו לא בישר לו טובות. הוא עלה לביתו, התיישב ופתח את המעטפה. פניו החווירו כסיד: 12 עמודים של כתב תביעה מנומק בנוגע למישהו שטוען שהוא חתם על כתב ערבות מצד ג' עבור מישהו אחר. עורכי הדין שהגישו את התביעה טענו שהחתימה היא כתב ידו, הוא נתבע במיליוני שקלים באמצע יום בהיר באמצע החיים. הוא זכר כי היתה לו בעבר הרחוק מערכת יחסים עם אותו פלוני שתובע אותו, אך זכר שאת הערבות הוא בוודאי לא חתם ובוודאי לא התכוון להיות ערב במיליוני שקלים, סכום אותו מעולם לא החזיק בידיו... התחושה הפנימית אמרה לו שהוא הסתבך בדרך ללא מוצא. מיהר ר' פינחס לשאול את מרן הגר"ח קניבסקי שליט"א, לברר כיצד יוכל להינצל מהתביעה הנוראה שנפלה עליו ללא סיבה. האזין לו הרב בקשב, וכהרף עין פסק בשתי מילים: "ברכת כהנים". לר' פינחס זה הספיק, המסר היה חד וברור. רבי חיים קבע כי ההגנה הטובה עבורו, הדרך הרוחנית להינצל מהגזירה שנכפתה עליו – היא ברכת כהנים! לא אחר ר' פינחס לקיים את ההוראה, ובהידור רב מידי בוקר דילג ר' פינחס בין המניינים, כשהוא אוסף לחיקו עוד ועוד ברכות כוהנים, ובכולן הוא עומד ומאזין בקשב רב ומכוון לכל מילה, ומקווה לטוב.

12 שנים חלפו מאז מכתב התביעה הראשוני, ועדיין לא נרשמה כל התקדמות בתיק. פה התובע ביקש דחיה, כאן יצא בית המשפט לפגרה, שוב הסתכסכו עורכי הדין בינם לבין עצמם והתביעה מתגלגלת הלוך ושוב ולא נרשמה שום התקדמות לרעתו של ר' פנחס. עד היום מוסיף ר' פינחס להקפיד על החיסון היומי ואינו מפספס בשום יום ברכת כהנים. את הסיפור סיפר ר' פינחס עצמו, "והוא נס משפטי" כי הכח הטמון בברכת כהנים "וישם לך שלום" שאפילו אויבי אדם ישלימו איתו.

כמה כדאי ללמוד מסיפור זה המעורר התפעלות מעוצמתה של ברכת כהנים שניטרלה את התביעה וחסכה כסף רב והשתדלויות. ברכת כהנים היא עוצמה של הגנה מול כל צרה וצוקה וגזירה רעה ר"ל.

תגיות:ברכת כהניםיהדות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה