ידידיה מאיר

הרבנים מתערבים בפוליטיקה, או שהפוליטיקה מתערבת לרבנים?

ידידיה מאיר מנסה להבין באינה נושא "מותר" לרבנים להתעסק, לאחר שאפילו נושא הגיור הופקע מהם. ומי אמר שאי אפשר להמליח בשר בוניש-קליה?

אא

פתאום התחלתי להתגעגע קצת לשנים ההן, כשאמרו בהנהגת המפד"ל "אצלנו הרבנים לא מתערבים".

כלומר, אנחנו לא כמו החרדים. אצלנו כל אחד עוסק במה שהוא מבין. אז בבקשה אל תבלבלו לנו את המוח עם המושג "דעת תורה". דעת תורה זה על תורה. הרבנים – שיתפלפלו בתורה בישיבה, והפוליטיקאים – שיעשו פוליטיקה בכנסת. ושאף אחד לא יתערב לשני. אני לא הפרעתי לך, אתה אל תפריע לי. הוא הדין בנושאי ביטחון, משפט, רפואה ועוד. מה לרבנים ולזה? מה הם מבינים בזה?

למה אני מתרפק על התקופה הזאת, שבעצם סגרה את הרבנים ואת חוכמת התורה בבית המדרש? כי באותם ימים, לפחות הבינו שמי שמוסמך לעסוק בענייני תורה ופסיקת הלכה הם הרבנים. על זה, לפחות, איש לא חלק. כשמדובר בהלכה – יש רב מקומי, יש רב עיר, יש רב ראשי לישראל, והם יחליטו. היום? איפה. אני קורא בשבוע האחרון את התגובות בציונות הדתית בנושא הגיור – ודי נדהם. על פניו, אין נושא שהוא כה חשוב וכה הלכתי כמו הגיור. הרי אנחנו לא מדברים כאן על מתן מענק קליטה לעולה לא יהודי, לא מדברים על הנחות בארנונה ואפילו לא על רישום בתעודת הזהות. העניין הוא הלכתי לחלוטין: מיהו יהודי. עם מי אפשר להתחתן, ומי להתחתן איתו פירושו התבוללות? מי מחויב במצוות, ומי יינו יין נסך?

אולי אני תמים, אבל היה ברור לי שבסוגיה כה הלכתית וכה חמורה, כולם-כולם – מאחרון החרד"לים ועד מועצת גדולי הלייטים – ייקחו צעד אחורה וייתנו לאנשי ההלכה לפסוק את פסקם. אפשר לכתוב טורים וסטטוסים וציוצים על אין ספור סוגיות כבדות משקל – מעצירת קידומו של עופר וינטר ועד לשאלה האם האירוויזיון חייב להתקיים בירושלים – אבל כאן זה הרי עניין הלכתי פר-אקסלנס.

תארו לעצמכם שאכתוב טור ובו אפרסם את דעותי המקוריות על הלכות מילה בשבת? או על מליחת בשר? תראו, אמנם לפי ההלכה נפסק שצריך להשרות בשלב הראשון את הבשר חצי שעה, אבל נראה לי שעם כל הכבוד להלכה, הרבנים חייבים להבין שמול אתגרי התקופה וגודל השעה מספיק לשטוף את הבשר עם סילונית של שיניים במשך שתיים-שלוש דקות. ובכלל, למה להשתמש במלח כשאפשר לעשות את זה עם וניש-קליה? ברור שאם אכתוב טקסט כזה, יצחקו עלי, נכון? מה אתה מבין בזה? אבל איכשהו, כשמדובר בגיור, הכול הולך. כל כותב טור צעיר, שאפילו לא למד שנה במכינה, מרגיש הרב זלמן נחמיה גולדברג. סליחה, כל כותב טור צעיר מרגיש שמי בכלל צריך את הרב זלמן נחמיה גולדברג. הוא כבר לא רלוונטי, כי הוא לא מבין את המציאות של היום.

אז אחרי שרוב עיתונאי המגזר פסקו שגם זו לא סוגיה שהרבנים צריכים לעסוק בה, נשארה רק שאלה אחת פתוחה: במה אתם כן מרשים לרבנים לעסוק?

לתגובות:yedidyameir@gmail.com

הטור פורסם בעיתון "בשבע".

תגיות:ידידיה מאירפוליטיקה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה