דמויות ביהדות

רבי שמעון בר יוחאי

בשנות המחבוא במערה כתב רבי שמעון בר יוחאי את תורת הנסתר. ספר הזוהר עבר בצורה חשאית מדור לדור, ולפני כ-700 שנה התפרסם ברבים

אא
1.  רשב"י היה תלמידו של ר´ עקיבא, חותנו של ר´ פנחס בן יאיר ורבו של רבי יהודה הנשיא, עורך המשנה.
2.  בצעירותו עוד הספיק רשב"י להימנות בין החכמים שהיו בכרם ביבנה. בתלמוד מסופר ששאלתו לגבי רמת החיוב של תפילת ערבית, גרמה לסערה גדולה, שבעקבותיה הדיח הנשיא רבן גמליאל את רבי יהושע מבית המדרש.
3.  רשב"י התנגד מאוד לשלטון הרומאים בארץ ישראל, וכשדבר זה נודע למלכות הם גזרו עליו דין מוות. רשב"י נאלץ לברוח וכך התחבא במערה במשך 13 שנים, יחד עם בנו ר´ אלעזר.
4.  במערה נעשו לרשב"י מספר ניסים. עץ חרוב גדל על פתחה, ומעיין בקע סמוך לה. ממקורות אלו היו רשב"י ובנו ניזונים במשך שנותיהם שם.
5.  בשנות המחבוא במערה כתב רשב"י את תורת הנסתר. ספר הזוהר עבר בצורה חשאית מדור לדור, ולפני כ-700 שנה התפרסם ברבים.
6.  שיטתו של רבי שמעון בר יוחאי מתבססת על מחשבות האדם ("הלוך אחר המחשבה"), או פנימיות הדבר (היפך החיצוניות, הנראית לעין). לכן הוא פוטר הן בדיני שבת והן בדיני נזיקין, והן בקרבנות את מי שאינו מתכוון. הוא החשיב את המחשבה והפנימיות כדבר העיקרי בחיי האדם, ורבות מדעותיו, פסיקותיו והוראותיו קשורות עם דרך זו.
7.   רבי שמעון הינו אחד מתלמידיו המובהקים של רבי עקיבא (שטבע את האמרה "ואהבת לרעך כמוך - זהו כלל גדול בתורה"), גם במשנתו של רשב"י ישנה חשיבות רבה למידותיו של האדם ולמצוות שבין אדם לחברו. לדוגמא: "נוח לו לאדם שיפיל עצמו לכבשן האש ואל ילבין פני חבירו ברבים". 
8. על רשב"י נכתב הפיוט ´בר יוחאי נמשחת אשריך´. בפיוט משולבים מאמרי רשב"י ומדרשים. אחד השבחים ששובצו בפיוט הוא ´נעשה אדם – נאמר בעבורך´.
9.  במירון, מקום ציונו של רשב"י, נהוגה חגיגה גדולה הקרויה ´הילולא דרבי שמעון בר יוחאי´ בל"ג בעומר, יום פטירתו על פי המסורת, בו פוקדים את הציון מאות אלפים.
10. נהוג להביא ילדים בני שלוש למירון ולספר אותם שם את התספורת הראשונה בחייהם בטקס ה´חאלקה´, כיוון שרבי חיים ויטאל, תלמידו של האר"י, סיפר כי רבו עשה כן לבנו.
תגיות:רבי שמעון בר יוחאי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה