חדשות בעולם

חשיפה: טורקיה מכרה לאיראן מוצרים אסורים לשם פיתוח הגרעין

טורקיה העבירה לאיראנים ציוד אלקטרוני שעלול להיות קשור לפעילות גרעינית. את הציוד קנתה טורקיה דווקא בישראל

  • ג' סיון התשע"ח
נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, (צילום: shutterstock)נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, (צילום: shutterstock)
אא

חשדות כבדים נגד טורקיה: האו"ם פתח בחקירה נגד טורקיה בחשד שמכרה לאיראן ציוד אלקטרוני – כך נחשף הבוקר (חמישי) ב'ידיעות אחרונות'.

על פי הפרסום, הציוד שמכרו הטורקים לאיראנים מופיע ברשימת החומרים האסורים לייצוא לרפובליקה האיסלאמית. זאת על פי החלטת מועצת הביטחון 2231 משנת 2015, שאוסרת על העברה לאיראן של מוצרים וטכנולוגיות שקשורים לגרעין.

עוד דווח כי האו"ם גם פנה לישראל בבקשה שתפתח בחקירה, לאחר שהתברר כי מי שייצר את הציוד האלקטרוני שנשלח לאיראן דרך טורקיה היא לא אחרת מאשר חברה ישראלית שיושבת בירושלים ונחשבת ליצרנית גדולה של קַבָּלים אלקטרוניים.

החקירה נפתחה בעקבות ממשלת איחוד האמירויות, שתפסה ביולי 2017 משלוח של ציוד אלקטרוני שנשלח מטורקיה לאיראן. במשלוח זיהו רשויות הביטחון של איחוד האמירויות קבלים אלקטרוניים, אשר, כאמור, אסורים להעברה לאיראן על פי הסכם הגרעין.

החברה הישראלית שמכרה לטורקיה את המוצרים היא "סלם פאוור קפאסיטורס", שהמטה שלה יושב בירושלים. בתוך המשלוח המוחרם, שהועבר מטורקיה לאיראן, היו קבלים מדגם CSP 180-300. בשל כך, פנתה מזכירות האו"ם לישראל בבקשה לחקור את הנושא.

חברת סלם נדהמה לפנייה מאת מזכירות האו"ם, וציינו כי אכן מכרו משלוח של קבלים לחברה טורקית לאחר שביצעו בדיקת מהימנות וקיבלו את כל הכסף מראש.

"לחברת סלם לא היה כל מושג שהקבלים יישלחו לאיראן", נמסר מהחברה. "אם אכן המשלוח הגיע לאיראן, הרי שהקונה הטורקי רימה אותנו.

"נשתף פעולה עם כל בדיקה שתיעשה. אנחנו נוכיח שמכרנו את זה לטורקיה לחברה מסודרת. אנחנו לא מוכרים למדינות אויב. רוב המכירות שלנו הן לאירופה ולארה"ב, אבל טורקיה אינה מדינת אויב ואין מניעה לסחור אותה", תשובת חברת סלם.

תגיות:טורקיהפעילות גרעינית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה