חינוך ילדים

מלחמה של כן ולא: מי המנצח ומי המפסיד?

איך נשארים סמכותיים מול הילדים גם כשאין סבלנות למלחמות? איך תישארי בצד ה"מנצח" ותחנכי היטב את הילדים?

  • כ"ט אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ראינו במאמר הקודם איך להגיד "לא" ע"י אמירת "כן" למשהו אחר. ראינו איך דוחים בקשה למועד מאוחר ומתאים לנו יותר.

זה דורש זמן, זה דורש פניות, זה דורש כוח וסמכות, ההתעסקות הזאת. ומה נעשה כשכל אלו לא בנמצא בזמן הבעת המשאלה ע"י הילד?

  1. בכל מלחמה יש מנצחים ויש מפסידים. הילד מבקש ממתק או אולי הוא מבקש לרדת למטה או ללכת לחבר. עוד מעט ארוחת ערב ונתארגן לשינה, את חושבת לעצמך, ומסרבת. את רוצה להיכנס למטבח, אבל הילד חוסם לך את הדלת, נתלה על בגדיך. "אבל, אימא, רק ממתק אחד... לרדת רק לרבע שעה...", הוא מתחנן. ואת החלטית, אמרת לא. הילד מנדנד ומנדנד מצליח לגרום לך להתנדנד וכמעט ליפול לתוך המלכודת שהוא מכין לך. ברגע האחרון את מתייצבת, תופסת בחזרה את המושכות בידיים, מעמידה את הילד במקום: "אימא רואה שקשה לך עכשיו". את הממתק הוא יקבל מחר, כמו שאמרת לו. כל הכבוד לך אימא, ניצחת במלחמה.
  2. בכל מלחמה יש מנצחים ויש מפסידים, והמפסידים עלולים להיות אנחנו, ההורים. למה הכוונה? נחזור על הסיפור שלנו עם כמה שינויים קלים. הילד מבקש ממתק, ואולי הוא מבקש לרדת למטה או ללכת לחבר. את רוצה להגיד "לא". עוד מעט ארוחת ערב ונתארגן לשינה. חוץ מזה היה לך יום קשה היום. מתח בעבודה, התינוק בכה בלילה הקודם וחסרות לך עכשיו שעות שינה. את בהחלט לא במיטבך. עדיף לארגן אותם מהר למיטה. את אומרת "לא". חשבת שגמרת עם זה. את רוצה לצאת מהחדר אבל הילד חוסם לך את הדלת, נתלה על בגדיך. "אבל, אמא, רק ממתק אחד... לרדת רק לרבע שעה...", הוא מתחנן. ואת החלטית, אמרת לא. הילד מנדנד. לאט לאט גם את מתחילה להתנדנד. באמת אין לך כוח היום למלחמה. את נסוגה, ואומרת לילד: "בסדר, תיקח ממתק..., תרד לרבע שעה...". אי, אי. הפסדת במלחמה, אמא.
  3. ושוב.בכל מלחמה יש מנצחים ויש מפסידים. החכמה היא לדעת מתי לפתוח במלחמה ומתי זה לא הזמן הנכון. לא הזמן הנכון כי את מרגישה לא טוב, את ממהרת לאנשהו, מחכה לך הרבה עבודה. אם הילד ינדנד, סביר להניח שתיכנעי לו. אימא יקרה, החכם עיניו בראשו! אל תכניס את עצמך למלחמה אבודה מראש. עדיף במקרה זה להגיד "כן" מיד בהתחלה, ולהישאר סמכותי מול הילד.

 

 

שרה לנגזם היא מנחת קבוצות הורים בשיטת "תקשורת ומודעות עצמית ככלי לחינוך ילדים", מנחת קבוצות הנחייה לסבתא שהיא גם אימא וגם חמות ויועצת מוסמכת בשיטת מח אחד  saralangzam@gmail.com

תגיות:שרה לנגזםחינוך ילדיםסמכות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה