חדשות בריאות

מהו הסוד של פרח הווינקה, שממנו מופקת אחת התרופות היוקרתיות לטיפול בסרטן?

60 שנות ניסוי וטעייה במעבדות מדענים ברחבי העולם, הוכתרו בהצלחה לאחר שהתברר שחומר נדיר שנמצא בפרח בשם וינקה ורודה - מועיל ביותר כנגד סרטן הדם (לוקמיה). מהו הסוד, ומה יקרה אם יצליחו המדענים לייצר את החומר באופן סינתטי?

וינקה ורודה (צילום: shutterstock)וינקה ורודה (צילום: shutterstock)
אא

60 שנות ניסוי וטעייה במעבדות מדענים ברחבי העולם, הוכתרו בהצלחה לאחר שהתברר שחומר נדיר שנמצא בפרח בשם וינקה ורודה - מועיל ביותר כנגד סרטן הדם (לוקמיה).

במאמר שהתפרסם בכתב העת הרפואי  Science  התברר כי מדובר בחומר שלאחר מלחמת העולם השנייה השתמשו בו לטיפול כנגד סוכרת, וגם שם הוא הצליח להוכיח את עצמו מעל למצופה. החוקרים בודדו את החומר  Vincristine  מהפרח, וגילו שמיצוי שלו מצליח לפגוע בתאי דם לבנים שנוצרים כתוצאה מהלוקמיה. החומר השני שבודדו החוקרים מתקרא  Oncovin  והוא בודד כבר בשנת 1958.

חומר נוסף שנמצא במיצוי הפרח מתקרא וינבלסטין, וממנו הופקה אחת התרופות היקרות והיעילות לטיפול בלימפומה 'הודג'קין'. אז למה בעצם לא משתמשים בוינקה הורודה שנמצאת ברוב המשתלות? התשובה לשאלה על פי החוקרים היא שכדי לייצר מנה מזערית של גרם וינבלסטין - נדרשים למעלה מ-500 קילו של עלי פרחים.

 

אם יצליחו המדענים לייצר את החומר הסינתטי - תוכפל כמות הייצור של התרופה

"וינבלסטין הוא אחד המוצרים הטבעיים הפעילים של התרופה, והיות ומדובר בחומר פעיל ויעיל כנגד הסרטן - אנשים רבים מנסים להגיע למה שאנחנו הגענו במחקר הזה", כך אמרה מובילת המחקר וראש המעבדה המפרסמת את הממצאים, פרופ' שרה אוקונור מהמרכז לחקר הסרטן ע"ש ג'ון אינס בבריטניה. 

לדבריה, המחקר הייחודי שלהם בדק ומצא כי ישנם 31 שלבים שעובר הצמח הפשוט, עד לרגע שהוא הופך לתרופה היוקרתית והמבוקשת בעולם ש"כעת נערכים המחקרים והמאמצים להפוך אותה ליעילה במידה שווה, גם באופן סינתטי".

באם יצליחו החוקרים להפוך את הוינבלסטין לחומר סינתטי, תתאפשר הכפלת הייצור של התרופה, כמו גם ייצור גנים מלאכותיים שיגדלו אותה בתוכם על ידי שמרים או צמחים. 

התרגשות בערוץ הידברות: לראשונה - המקובל רבי פנחס אבוחצירא יתארח בשידור חי

לפרטים נוספים על המשדר המושקע #גם_לי_מגיע, שישודר ביום שלישי הקרוב בערוץ ובאתר הידברות, הקליקו כאן

תגיות:סרטןמדעוינקה ורודה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה