חדשות מדע וטכנולוגיה

בזכות מתמטיקאי חובב: חידה מתמטית סבוכה שחיכתה 60 שנה - קרובה לפיתרון

לפני 60 שנה הוצגה חידה מתמטית שאיש לא היה מסוגל לפותרה. אך "רק כיום מושגת התקדמות כלשהי בפתרונה", לדברי המתמטיקאי מהאוניברסיטה העברית

אא

לפני 60 שנה הוצגה חידה מתמטית שאיש לא היה מסוגל לפותרה. הבעיה המתמטית שקיבלה את הכינוי 'הדוויגר-נלסון', הוצגה לראשונה בשנת 1950, אך "רק כיום מושגת התקדמות כלשהי בפתרונה", כך אמר לאחרונה המתמטיקאי פרופ' גיל קלעי מהאוניברסיטה העברית.

מי שלזכותו נזקפת ההתקדמות הזו הוא אוברי די גריי - ביולוג שהתפרסם הודות לתאוריה שעל פיה ניתן לרפא תהליכי הזדקנות של הגוף, ולהשאיר אותו צעיר. אחד הדיונים הגדולים שהצליח דה גריי לעורר היה על בסיס טענתו כי כבר כיום קיימים בינינו בני אדם, שבפוטנציאל שלהם יכולים להאריך חיים עד לגיל 1,000.  

 

60 שנות אתגר מחשבתי הגיעו (כמעט) לסיומן, בזכות מתמטיקאי חובב

מעניין לציין כי פריצת הדרך של דה גריי בפתרון החידה הושגה לאחר שבועות ספורים מרגע שהחליט 'לקחת אותה ברצינות'. על כך התבטא המתמטיקאי המחונן המכהן אף כסופר וחוקר ביו-רפואי בכובעיו האחרים, ואמר כי "אני נהנה לפתור חידות מתמטיות במשך כל חיים הבוגרים, אבל זו הפעם הראשונה שהשגתי התקדמות בחידה שלא נפתרה ואני בן 55. זו כנראה תהיה גם הפעם האחרונה", סיכם. 

מבלי להיכנס לעובי הקורה בפיתרון החידה, החידוש של דה גריי היה בכך שהציע לפתור את החידה באמצעות שימוש בארבעה צבעים. "מדובר בבעיה מוכרת מאוד בענף המתמטיקה, שמתמקד בספירת עצמים בקבוצות סופיות", הסביר פרופ' טימוטי גאוורס מאוניברסיטת קיימברידג'. עוד הוסיף גאוורס כי לרוב זה לא קורה כשמתמטיקאי חובב בלבד, מצליח לפתור בעיה מוכרת בתחום. 

אז האם החידה אכן עומדת לבוא על פיתרונה בעקבות התקדמות זו? על כך אומר פרופ' קלעי בראיון ל'ווינט' כי ההתקדמות בהחלט משמשת תמריץ למתמטיקאים ואחרים, שינסו כעת לשקוד על הבעיה ולהציג לה פיתרון מלא. 

תגיות:מתמטיקהחידהפיתרון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה