בריאות ותזונה

שתו מים והפסיקו לעשן: 7 דרכים לחיזוק מערכת החיסון

מערכת החיסון היא אחת מהמערכות החשובות ביותר בגוף ותפקידה הוא זיהוי וחיסול גורמים זרים הפולשים לגוף. קבלו 7 דרכים לחיזוק המערכת החיסונית שלכם

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. שתו מים

לנוזלים ישנה חשיבות רבה הן בבריאות והן בחולי כיוון שהמים עוזרים לגוף בפינוי רעלים. כששותים מספיק מים, המערכות בגוף מתפקדות טוב יותר ומערכת החיסון חופשייה לטפל במה שהיא באמת צריכה – להילחם בחיידקים שתוקפים את הגוף שלנו.

2. תזונה מאוזנת ומגוונת

מטוגנים ובצקים לא מטיבים עם המערכת החיסונית. שיטות הבישול המועדפות הינן אידוי, הקפצה ואפייה. בצורה זו, נשמרים מירב הויטמינים והמינרלים המחזקים את מערכת החיסון. כמו כן הקפידו לא להכניס לגוף רעלנים המפריעים לעבודתו הטובה: כל המזונות המעובדים, צבעי המאכל וממתיקים מלאכותיים.

נוסף על כך, השתדלו להמעיט ואף להימנע לחלוטין ממזונות המעוררים אלרגיה, כגון: מוצרי חלב, תפוזים, בוטנים, בננות, ביצים, סוכרים ובמיוחד שוקולד. במקום מזונות אלו, הרבו לצרוך מזונות עשירים בויטמינים ומינראלים במיוחד ויטמין C כגון- פלפל אדום וירוק, ירקות ירוקים, תותים, קלמנטינות, קיווי, עגבניות ושאר ירקות ופירות.

3. אל תעשנו

קשה עד מאוד להפסיק לעשן, אבל חובה להבין כי העישון פוגע משמעותית במערכת החיסון. עישון הסיגריות מחדיר לגוף חומרים רעילים שמעסיקים את מערכת החיסון על בסיס קבוע, ומזיק לתפקודם של האיברים השונים, לרבות הכבד שאחראי על ייצור כדוריות הדם האדומות והלבנות. העישון גם הופך את מערכת הנשימה לפגישה וחשופה יותר למחלות החורף הוויראליות. בהצלחה בתהליך הגמילה, הקשה אך ההכרחי.

40 שניות ששוות מיליוני מילים, בהן נראית ריאה של אדם שעישן קופסה ליום במשך 20 שנה מול ריאה בריאה לחלוטין, על שולחן אחד. זה מה שעושה העישון לגוף שלכם. צפו:

4. שינה איכותית ומספקת

תחת העומס והלחץ היומיומי, רובנו מתקשים להתמיד במינימום המתבקש של 7-8 שעות שינה בלילה. התוצאה היא מערכת חיסון מוחלשת ולמעשה, מחקרים אחרונים הראו שאנשים שישנים פחות משבע שעות בלילה חשופים פי 3 למחלות.

מחקר שעקב אחר 11 זוגות של תאומים זהים שאינם מעשנים ואינם סובלים ממחלות רקע כלשהן, הצביע על ביטוי גנטי מוגבר לתהליכים דלקתיים, הפעלה של מערכת הקרישה והיצמדות תאים מוגברת (כמו התהליך שיכול להוביל להתקף לב או לשבץ מוחי) בתאומים שסבלו מחוסר שינה. ההבדל ניכר גם כאשר ההפרש עמד על שעת שינה אחת, בין שני התאומים הזהים. מכאן הסיקו החוקרים כי שינה גרועה יכולה לחסום תהליכים גנטיים ספציפיים בתאים של המערכת החיסונית.

5. אל תהיו בלחץ

חשוב להבין כי סטרס הוא גורם שמחליש את מערכת החיסון ומקשה עליה להתמודד מול חיידקים ווירוסים. מחלות רבות הן תוצר של אירועים שהשפיעו על האיזון הנפשי שלנו. לחץ כרוני גורם להיחלשות מערכת החיסון ולחדירות יתר של מזהמים ווירוסים לגופנו.

אמנם לא תמיד יש לנו השפעה על אירועים חיצוניים, אבל יש לנו השפעה על החוסן שלנו. הקפידו להיות שמחים, מאמינים בטוב, והקיפו את עצמכם באנשים בעלי גישה חיובית לחיים.

6. צאו לשמש

ויטמין D הינו חיוני לשמירה על מערכת חיסון תקינה, הגנה מפני מחלות ויראליות, הגנה מפני סרטן ושמירה על עצמות חזקות. המקור העיקרי לוויטמין הוא היחשפות לשמש. נצלו את השעות בהן השמש זורחת, אך לא יוקדת, והקפידו לצאת מדי פעם לשמש ולטבע, כמובן עם הגנה מספקת לגוף. (לא חובה להיחשף דווקא ישירות לקרניים, אלא לאור שמפזרת השמש).

7. פעילות גופנית

לא באמת חשבתם שתימלטו מזה, נכון? לפעילות גופנית השפעה מכרעת על המערכת החיסונית. חשוב להבין כי במערכת החיסון יש שתי יחידות בולטות: תאי T ותאי B. יצורם של תאים אלה הולך ופוחת עם הגיל וכך גם הגוף שלנו פגיע יותר לאיומים מבחוץ ומבפנים. מחקרים מראים כי פעילות גופנית מתונה ונמרצת מפחיתה את הסיכון לדלקות בדרכי הנשימה העליונות, כולל הצטננות. מחקר נוסף שנערך על ידי רוכבי אופנים בגילאי 55-79, מצא כי הגוף שלהם מייצר תאים אלה בכמות זהה לאלה שמיוצרים אצל צעירים.

תגיות:מיםעישוןמערכת החיסון

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה