חדשות בריאות

מפתיע: האם שום מסייע במניעת סרטן?

השום משמש שנים רבות כפתרון טבעי לריפוי מחלות, ויש בו יתרונות רבים המיטיבים עם בריאותינו, אם כי הקוד שגורם לו להיות יעיל עבורנו טרם נודע למדענים. בעקבות מחקר מאוני' נוטינגהאם גילו כי יש ביכולתו אף למנוע סרטן. האמנם?

  • כ"א אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בעקבות מחקר מאוני' נוטינגהאם, הסיקו המדענים כי ביכולתו של השום למנוע מחלות כמו מחלות לב, סוכרת סוג 2 וסרטן, ועם זאת ציינו כי ישנו שוני בין שיטות האכילה השונות המשפיע על חלק מהממצאים המדעיים להיות בקו לא אחיד בנוגע ליתרונותיו של הירק.

בעת קציצת השום הוא מייצר תרכובות גופרית. מולקולות אלו משתחררות בדרדות שונות, ובעלות השפעה על תרכובות כמו חנקן חד חמצני ומימן גופרתי שבגופנו מיוצרים באופן טבעי. המולקולות משפיעות באופן משמעותי על תקשורת התא ושמירת איזון בגוף. "מולקולות אלו מעניקות לצמחים יתרון אקולוגי כאשר הם צומחים בטבע", הסביר ד"ר פיטר רוז, ביוכימאי מאוני' נוטינגהאם והעורך הבכיר של המחקר, "כל אחת מהצורות ההגשה של השום יכולה להיות בעלת השפעה שונה במערכות היונקים, וזה מה שהופך את המחקר למורכב כל כך".

ההנחה של רוז ועמיתיו היא כי תרכובות הגופרית האלו בעלות השפעה על תהליך ייצור הגזים בגוף, שמשפיע בתורו על מולקולות איתות שמעבירות תקשורת בין בין שאר תאי הגוף לבין תאי מערכת החיסון ובינם.

בשום ישנו מרכיב כימי פעיל הקרוי אליצין, והוא גם אחראי על הנינוח של השום. על ידי ייבוש השום הריח מסתלק. מדובר בתהליך שגורם לאובדן האליצין. ניתן להניח כי תהליך עלול גם להפוך את השום לפחות יעיל מבחינה בריאותית. יש לציין כי תופעה מקבילה לזו מתרחשת כאשר ישנו מגע של שום מקולף עם האוויר הפתוח, אז האליצין מפחית מפעילותו היעילה לאחר כחצי שעה.

הטכניקה היעילה ביותר להכנת שום עדיין שנויה במחלוקת אצל החוקרים, אולם ישנה הסכמה כי מדובר באחד הצמחים בעלי יכולות שיקום חזקות, ובהסתייגות - אין מדובר בתרופת קסם. "אני לא חושב שיש מין אחד בודד של צמח שהוא תרופה, אבל יש בהחלט מיני צמחים שקשורים מאוד להפחתת הסיכון למחלות אצל בני אדם", הסביר ד"ר רוז. לטענתו בתחום זה קיימות אפשרויות רבות למציאת גישות שיפחיתו את הסיכון למחלות ולהיטיב עם בריאות האדם.

 "הכל חוזר בסופו של דבר לשאלות הבסיסיות של מה שקורה בפועל לתרכובות האלה כאשר אנו מעכלים אותן", מסכם ד"ר רוז.

תגיות:שוםסרטןבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה