חדשות בארץ

"החוק המאפשר לאדם שאינו דתי לא לעבוד בשבת יעבור"

במהלך דיון בהצעת החוק הציגו משרדי הממשלה גרסה שתאפשר למפעלים לסרב לבקשת עובדים לא דתיים לא לעבוד בשבת. ח"כ גפני קרא למשרדים להגיע לפשרה: "זה לא חוק דתי, אלא ערכי. נראה לי הגיוני במדינה יהודית ודמוקרטית"

  • י"ח אייר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

ועדת הכספים בראשות ח"כ משה גפני, קיימה ישיבה לעניין תיקון הצעת חוק שעות עבודה ומנוחה (סירוב לעבוד ביום המנוחה השבועי). הסיבה לדיון הייתה בקשה של ציבור שאינו מגדיר עצמו כדתי לא לעבוד בשבת.

"אני לא חתום על הצעת החוק הזה, אף אחד מהח"כים החרדים לא חתום עליה, זה לא נושא חרדי, לא אחתום על חוק שמאפשר חילול שבת", אמר יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, בתחילת הדיון. "בעיני זה גם לא חוק דתי אלא ערכי, ציבורי וחברתי. אפשרות לא לעבוד בשבת נראה לי עניין הגיוני במדינה יהודית ודמוקרטית. החוק הגיע אלינו בנוסח מחמיר יותר אחרי שעבר קריאה טרומית במליאה וקריאה ראשונה בוועדת העבודה והרווחה. באו ואמרו לנו שהמפעלים יתמוטטו, אמרתי שנציין שתהייה ועדה שתדון ותחריג את המפעל או העובד מהחוק. זה לדעתי העניין הפשוט ביותר, בלי נזק. אם לא מסכימים לפשרה החוק הזה יעבור, שיהיה ברור, גם אם זה לא עכשיו, הוא יעבור. יש 3 אפשרויות - שנחזור לנוסח ההוא של ועדת העבודה.  האפשרות השנייה היא הפשרה שהוצגה והאפשרות השלישית היא שהחוק מצטמצם עוד אבל בכל אופן יש אמירה חשובה ויש עובדים שיוכלו לא לעבוד בשבת בלי לפגוע במפעלים".

במהלך הדיון, נציגת משרד העבודה והרווחה הציגה הסתייגות לחוק מצד שר העבודה ושר הכלכלה בהסכמת משרד המשפטים והאוצר, לפיה לא תוקם ועדה שתדון בפניות מפעלים להחרגת עובדים, אלא שלמפעלים בידיהם היתר לעבוד בשבת תהייה הזכות להחליט האם לקבל את בקשתו של עובד שלא לעבוד בשבת תוך התחשבות ברצון העובד. ח"כ גפני ציין: "השרים שמגישים את ההסתייגות הם נגד האפשרות לתת לעובד לא לעבוד בשבת. אם היא תעבור נשהה את החוק".

את הצעת החוק יזמו חברי הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), מיקי זוהר (הליכוד) ואליהם הצטרפו חברי כנסת מסיעות שונות. במהלך הדיונים בחוק טענו יוזמי ההצעה שהמצב החוקי שנמשך מאז שנות ה- 50' פוגע בזכות יסוד של כל אדם ליום מנוחה, וגורם לעובדים רבים להגיש תצהירים כוזבים על-כך שהם דתיים בעוד הם אינם כאלה. מנגד, טענו המתנגדים, כי התיקון המוצע לחוק, יש בו כדי להבריח מכאן חברות ומפעלים בינ"ל וכן כדי לפגוע באטרקטיביות של מדינת ישראל מבחינתן של חברות ששוקלות אם לעבור לכאן אם לאו. באתר הכנסת ציינו כי הצעת החוק אושרה לקריאה שנייה ושלישית בוועדת הכספים בחודש פברואר האחרון, אך הוגשה בקשה להצבעה חוזרת. במסגרת הנוסח אותו אישרה הוועדה, ועדת שרים בראשות ראש הממשלה שיהיו חברים בה גם נציגי השר לשירותי דת ושר העבודה והרווחה, תדון בפניות של מפעלים וחברות שיבקשו מטעמים מיוחדים לאפשר להם להמשיך לפעול גם בימי המנוחה ולהעסיק עובדים. התיקון בדומה לחוק הקיים מחריג מוסדות חיוניים העוסקים בביטחון הציבור, בריאות הציבור, מלונאות, ייצור חשמל ועוד

תגיות:עבודהשבת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה