חדשות בריאות

מנשנשים חטיפים מלוחים בלי שליטה? המחקר שיפתיע אתכם

לא מצליחים להתאפק מול חטיפים מלוחים? על פי מחקר נמצא כי אין לכך קשר לאי שליטה עצמית, אלא דווקא מורה על פעילות נוירולוגית תקינה במוח

  • י"ז אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

לא מצליחים להתאפק מול חטיפים מלוחים? על פי מחקר נמצא כי אין לכך קשר לאי שליטה עצמית, אלא דווקא מורה על פעילות נוירולוגית תקינה במוח.

צוות חוקרים מ"בית ישראל דיקונס", –ביה"ח הלימודי של אוני' הרווארד בבוסטון, בחנו את ההשתוקקות הבלתי נשלטת למוצרי מזון מלוחים. על פי תוצאות המחקר, שפורסמו בכתב העת Neuron, נמצא כי מה שמניע את החשק הבלתי נשלט לצרוך מלח היא קבוצת נוירונים הנמצאת במוח.

מדובר בקבוצת הנוירונים המכונה בשם NTSHSD2. החוקרים גילו כי היא פועלת כתוצאת תגובה לפעילות הורמון אנגיוטנסין II, שמזרז הפקת הורמון ואלדוסטרון. הורמון זה מיוצר בזמן של מחסור בנתרן ומסייע לכליות לשמור נתרן ומים בגוף. האקטיביות של הורמון הזה אף מעלה את לחץ הדם וביכולתה לגרום לחסימות בכלי הדם.

באמצעות ניסויים בעכברים הבחנו החוקרים כי גם מחסור בנתרן וגם צריכה שלו, הובילו להפקת הורמונים אלו בצורה מוגברת, והאצת פעילות הנוירונים במוח שמגבירים באופן משמעותי את החשק למזונות מלוחים.

להערכת ארגון הבריאות העולמי, ניתן למנוע 2.5 מיליון מקרי מוות בשנה אם אנשים ישכילו לצמצם את צריכת המלח היומית לרמה של– 5 ג' ביום בלבד. על פי הנתונים נמצא כי מרבית האנשים במדינות המערב צורכים נתרן בשיעור גבוה ב-80-140% מהצריכה המומלצת. כידוע, תופעה זו עלולה להעלות את לחץ הדם ולגרום למחלות שונות בלב ובכלי הדם.

במחקר זה ביקשו החוקרים להציע תכנית חדשה שתילחם בתופעה המסוכנת: "העבודה שלנו מבססת את הטענה שלפיה צריכה של נתרן מווסתת על ידי המוח", הסביר ד"ר ג'ון ראסץ', מוביל המחקר, "תפקוד לקוי של הנוירונים האלה עלול לגרום לצריכה מועטה או מוגברת מדי של נתרן, שעלולה לפגוע במערכת הלב וכלי הדם".

בינתיים ד"ר ג'ון ראסץ' וצוותו מייחלים כי באמצעות התגלית החדשה יתאפשר פיתוח תרופות חדשות בעלי השפעה על פעילות הנוירונים האלה, ובמקביל גם יוכלו לסייע לאנשים לשלוט בדחף המוגבר לצריכת מאכלים מלוחים המהווים סכנה בריאותית.

תגיות:מלחחטיפים

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה