הסברה ישראלית

מהן הסיבות לעליונות ישראל על מדינות ערב? עיתונאים ערבים מפתיעים

זה חודשים ארוכים שהעיתונות הערבית עוסקת בסוגיה שככל הנראה מטרידה רבים מתושבי מדינות ערב: עליונותה של ישראל מול חלישות מדינות ערב, והסיבות שמביאות אליה. קראו בפנים מהן התשובות של שניים מבכירי הכותבים במצרים וירדן

אא

זה חודשים ארוכים שהעיתונות הערבית עוסקת בסוגיה שככל הנראה מטרידה רבים מתושבי מדינות ערב: עליונותה של ישראל מול חלישות מדינות ערב, והסיבות שמביאות אליה. 

מאמרים רבים של כותבים מן השורה התפרסמו במסגרת סיעור המוחות הזה, ותשובות מתשובות שונות הועלו. חלקם כתבו כי הסיבה לכך נעוצה ב"היותה של ישראל מדינה דמוקרטית ובעלת מנהיגות המכבדת את אזרחיה וצרכיהם", אחרים כתבו כי הדבר דווקא תלוי ביכולת שלה להעמיד לדין בכירים שסרחו ועוד כהנה וכהנה. 

לפי הדיווח באתר "Memri" (האמון על חקר תקשורת המזרח התיכון) אותם כותבים קוראים כעת למדינות שלהן ללמוד מישראל כיצד לפתח את המערכות שהובילו אותה לעליונות זו - מערכת המשפט, החינוך, הבריאות והטכנולוגיה. 

 

"האומנם יש לנו חינוך, שירותי בריאות או צדק חברתי? הלוואי שנפסיק לשקר לעצמנו"

 רד'א עבד אל-סלאם, מושל מחוז אל שרקיה במצרים לשעבר המכהן אף כמרצה בכיר באוניברסיטת אל מנצורה, פרסם מאמר שבו טען כי ישראל בנתה את עצמה במשך השנים בשלל תחומי החיים, בעוד שעמו נותר שקוע בדעות פרימיטיביות וחשוכות, מתבוסס בשלטון דיקטטורי. לדבריו, אל למצרים לחכות לנס שיתרחש, אלא למהר ולהשקיע בחינוך, במדע ובתעשייה - כדי לצאת מהפרימיטיביות החשוכה לעבר 'האור' של העולם המודרני. "ישראל שאנחנו מקללים אותה יומם ולילה, מופיעה בכל מדדי הפיתוח העולמיים ונמצאת ברשימת 20 המדינות הטובות ביותר ברמה העולמית, בעוד שהמשטר במצרים היה עסוק בביסוס השלטון".

"האומנם יש לנו חינוך, שירותי בריאות או צדק חברתי?", מזדעק אל סלאם. "הלוואי שנפסיק לשקר לעצמנו, שכן ישראל שמחה ומאושרת במקום שהשיגה לעצמה במדע ובתעשייה ואנחנו שטופי זיעה בין נהגי טוק-טוק שמספרם במצרים עולה על שני מיליון. אל תאמרו כי הסיבה לכך טמונה בתמיכת ארה"ב בישראל, כי במהלך העשורים שחלפו - מצרים קיבלה תמיכה עצומה בשווי של מיליארדי דולרים מאחיה הערבים וכן ממוסדות בינלאומיים. לאן הלך הכסף? הציונים מעולם לא היו חכמים יותר מאיתנו, מדובר רק בניהול של מדינה וניהול חלום של מולדת ונאמנות לה", כתב. 

לאותו שיח ציבורי מרתק מצטרף גם רחיל ר'וראיבה - פוליטיקאי ירדני שמרבה לפרסם מאמרים בנושאי אקטואליה במזרח התיכון. הלה סבור כי עליונותה של ישראל על מדינות ערב נעוצה בעובדה שיש לה יכולת לקיים חקירות נגד ראשי ממשלה ומנהיגים שלטענתה סרחו. "הבאת ראש ממשלה לחקירה היא אחד מביטויי הצדק בכל מדינה, גם אם היא מדינת אויב", כותב ר'וראיבה במאמרו. "דבר זה מעיד על החוזק שלה ולא על חולשה, וראינו שבחברה הישראלית יש יכולת שאינה קיימת בחברות ערביות: היכולת להעמיד לדין בכירים ובעלי השפעה בקלות משפטית שלא מעוררת מהומה ולא מהווה דבר חריג".

תגיות:תקשורתישראלערביםעליונות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה