ותן חלקנו

ותן חלקנו: מה קורה מרגע ההחלטה עד רגע הביצוע?

בַּמַּאֲמָר שֶׁלְּפָנֵינוּ: הַתַּהֲלִיךְ הַנַּפְשִׁי הָעוֹבֵר עַל אָדָם שֶׁהֶחְלִיט לַעֲשׂוֹת מַשֶּׁהוּ טוֹב, מֵרֶגַע הַהַחְלָטָה וְעַד רֶגַע הַבִּצּוּעַ

  • ט"ז אייר התשע"ח
אא

כֵּיוָן דַּחֲזִיֵיהּ דְּקָמִצְטַעֵר, אֲמַר לֵהּ - רַבִּי, מָצָאתִי לָהֶן תַּקָּנָה מִן הַתּוֹרָה: "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹהֵיכֶם, חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם"… כָּל הַמַּשִּׂיא בִתּוֹ לְתַלְמִיד חָכָם, וְהָעוֹשֶׂה פְרַקְמַטְיָא לְתַלְמִידֵי חֲכָמִים, וְהַמְהַנֶּה תַלְמִידֵי חֲכָמִים מִנְּכָסָיו, מַעֲלֶה עָלָיו הַכָּתוּב כְּאִלּוּ מִדַּבֵּק בַּשְּׁכִינָה (כתובות דף קיא/ב)

תְּחִיַּת הַמֵּתִים! אֵיזֶה מְאֹרָע מַדְהִים! מִי יִזְכֶּה לְכָךְ? מִי שֶׁבְּחַיָּיו הָיָה מְחֻבָּר לַתּוֹרָה. כָּךְ דָּרְשׁוּ חֲזַ"ל.

רַבִּי יוֹחָנָן הִצְטַעֵר מְאֹד עַל דְּרָשָׁה זוֹ, כִּי חָפֵץ אַף בְּטוֹבָתָם שֶׁל מִי שֶׁלֹּא זָכוּ לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה.

רָאָהוּ כָךְ רַבִּי אֶלְעָזָר, אָמַר לוֹ: רַבִּי, מָצָאתִי לָהֶם תַּקָּנָה שֶׁיָּקוּמוּ בִּתְחִיַּת הַמֵּתִים - נֶאֱמַר בַּפָּסוּק : "וְאַתֶּם הַדְּבֵקִים בַּה' אֱלֹהֵיכֶם, חַיִּים כֻּלְּכֶם הַיּוֹם" – כָּל מִי שֶׁיִּהְיֶה דָבֵק בַּה', יִזְכֶּה לִתְחִיַּת הַמֵּתִים. בְּרַם, אֵיךְ אֶפְשָׁר לְהִדָּבֵק בַּה' - בַּחֲבִירָה לְתַלְמִידֵי חֲכָמִים. כְּגוֹן: הַמַּשִּׂיא בִתּוֹ לְתַלְמִיד חָכָם, אוֹ הַמְסַיֵּעַ לְתַלְמִיד חָכָם לִהְיוֹת פָּנוּי לַעֲסֹק בַּתּוֹרָה, בְּכָךְ שֶׁהוּא סוֹחֵר בִּרְכוּשׁוֹ וּמַרְוִיחַ עֲבוּרוֹ, אוֹ בַמֶּה שֶׁהוּא תּוֹמֵךְ כַּלְכָּלִית בְּתַלְמִיד חָכָם שֶׁיַּמְשִׁיךְ לִשְׁקֹד עַל תַּלְמוּדוֹ.

* * *

הָעֶזְרָה וְהַתְּמִיכָה בְּתַלְמִידֵי חֲכָמִים הָיְתָה מֵאָז וּמִתָּמִיד מַשְׂאַת נַפְשָׁם שֶׁל כָּל הַדּוֹרוֹת. כֻּלָּנוּ יוֹדְעִים שֶׁרַגְלֵינוּ עָמְדוּ לְמַרְגְּלוֹת הַר סִינַי, וְכִי קִיּוּם הָאֻמָּה תָּלוּי בְּקִיּוּם הַתּוֹרָה, וְאֻמָּתֵנוּ נוֹצְרָה לְקִיּוּם הַתּוֹרָה.

בִּישִׁיבַת פּוֹנִבֵיז' כִּהֵן כְּמַשְׁגִּיחַ רַבִּי יְחֶזְקֵאל לֶוִינְשְׁטֵין זצ"ל, שֶׁנּוֹדַע בְּחָכְמָתוֹ וּבַהֲבָנָתוֹ הָעֲמֻקָּה אֶת נֶפֶשׁ הָאָדָם. פַּעַם אַחַת הִגִּיעַ תַּלְמִיד לְשֶׁעָבַר לְהִתְיָעֵץ עִמּוֹ, וְשָׁטַח לְפָנָיו מְצוּקָה נַפְשִׁית שֶׁהוּא מִתְמוֹדֵד עִמָּהּ, וְכֹה הָיוּ דְבָרָיו:

בַּשָּׁנִים שֶׁבָּהֶן לָמַדְתִּי בַּיְשִׁיבָה וְרָאִיתִי אֶת עָנְיָם וְאֶת דָּחֳקָם שֶׁל תַּלְמִידֵי חֲכָמִים הַמְּמִיתִים עַצְמָם בְּאָהֳלָהּ שֶׁל תּוֹרָה, גָּמַרְתִּי בְנַפְשִׁי בְּלֹא כָל הִסּוּס, כִּי אִם אֶתְעַשֵּׁר, לֹא אֶתֵּן רַק מַעֲשֵׂר מֵרְוָחַי, אֶלָּא חֹמֶשׁ, חֲמִישִׁית!

חֶלְקוֹ הָרִאשׁוֹן שֶׁל חֲלוֹמִי הִתְמַמֵּשׁ. יָצָאתִי לָעֲסָקִים, הִתְעַשַּׁרְתִּי מְאֹד, וַאֲנִי מַקְפִּיד לְהַפְרִישׁ מֵרְוָחַי לְלוֹמְדֵי תוֹרָה, אֲבָל, הִנְמִיךְ אֶת קוֹלוֹ, אֲפִלּוּ מַעֲשֵׂר אֲנִי נוֹתֵן בְּקֹשִׁי, וְאִלּוּ עַל חֹמֶשׁ אֵינִי מְסֻגָּל לַחְשֹׁב.

מָה אֵרַע לִי, רַבִּי, הַאִם הָפַכְתִּי לְאָדָם אַחֵר, הַאִם לִבִּי הִתְקַשָּׁה בְּעִקְּבוֹת הַמַּגָּע הַתָּכוּף עִם הַמַּתֶּכֶת הַקָּרָה? רַבִּי, עֲזֹר נָא לִי!

הֱשִׁיבוֹ רַבִּי יְחֶזְקֵאל: בְּוַדַּאי יְדוּעִים לְךָ דִּבְרֵי חֲזַ"ל שֶׁבְּמַכַּת חֹשֶׁךְ שֶׁנִּחֲתָה עַל הַמִּצְרִים מֵתוּ אַרְבַּע חֲמִישִׁיּוֹת מֵעַם יִשְׂרָאֵל, שְׁמוֹנִים אֲחוּזִים! הַלָּלוּ מֵאֲנוּ לָצֵאת מִמִּצְרַיִם, וְה' הֱמִיתָם בִּימֵי הָאֲפֵלָה .

בְּרַם, תֵּמַהּ גְּדוֹלָה הִיא: הֲרֵי עֶשֶׂר הַמַּכּוֹת הִתְמַשְּׁכוּ עַל פְּנֵי שָׁנָה תְמִימָה, וְאִם כֵּן, הָיָה הקב"ה יָכוֹל 'לְהַעְלִים' מִדֵּי פַעַם כַּמָּה מִיהוּדִים אֵלּוּ, בְּלֹא שֶׁהַמִּצְרִים יַרְגִּישׁוּ בְכָךְ. מַדּוּעַ הָיָה עָלָיו לַעֲשׂוֹת נֵס מְיֻחָד שֶׁכֻּלָּם יָמוּתוּ וְיִקָּבְרוּ בְּמַכַּת חֹשֶׁךְ?

הַתְּשׁוּבָה פְּשׁוּטָה: עַד שֶׁהִגִּיעָה מַכַּת חֹשֶׁךְ הֵם לֹא הָיוּ רְשָׁעִים! כָּל עוֹד הַיְצִיאָה מִמִּצְרַיִם הָיְתָה יְדִיעָה מֻפְשֶׁטֶת, אִישׁ מֵהֶם לֹא הִתְנַגֵּד לָצֵאת. הָרַעְיוֹן נִרְאָה כַבִּיר, לַהֲפֹךְ לְעַם ה', לָצֵאת מִטֻּמְאַת מִצְרַיִם, בְּוַדַּאי, מִי אֵינוֹ רוֹצֶה בְכָךְ. בְּרַם, בְּמַכַּת חֹשֶׁךְ הֵחֵל הָרַעְיוֹן לִקְרֹם עוֹר וְגִידִים. פַּרְעֹה שָׁלַח לְבָרֵר "מִי וָמִי הַהוֹלְכִים", הִתְחִילוּ לְהָכִין אֶת הַתָּכְנִיּוֹת. לְפֶתַע הֵבִינוּ כִּי יִהְיֶה עֲלֵיהֶם לָלֶכֶת בְּמִדְבַּר חֹשֶׁךְ וְצַלְמָוֶת, לְהִלָּחֵם בִּשְׁלֹשִׁים וְאֶחָד מְלָכִים, וְאָז הֶחְלִיטוּ כִּי מַה לָּהֶם וּלְצָרָה זוֹ, הֵם יִשָּׁאֲרוּ כָאן בְּמִצְרַיִם הַמּוּבֶסֶת, עֲשִׁירִים וּמְבֻסָּסִים, וִיבַלּוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּטּוֹב וּבַנְּעִימִים.

כָּךְ גַּם אָתָּה. כָּל עוֹד הָיָה הָעֹשֶׁר בְּגֶדֶר חֲלוֹם, לֹא הָיָה אִכְפַּת לְךָ לְהַחְלִיט שֶׁתִּתֵּן חֹמֶשׁ לַעֲמֵלֵי תוֹרָה. בַּחֲלוֹם הַכֹּל מַקְסִים. כַּאֲשֶׁר הָלַכְתָּ וְהִתְקָרַבְתָּ לְרֶגַע הַפְּעֻלָּה הַמַּעֲשִׂית, הִתְעוֹרְרוּ הַיְצָרִים וּפָעֲלוּ אֶת שֶׁלָּהֶם .

מוּסַר הַשְׂכֵּל: כְּפִי שֶׁחֶבְרַת בִּטּוּחַ מְתַכְנֶנֶת אֶת אֵיתָנוּתָהּ הָעֲתִידִית תּוֹךְ הֲבָאָה בְחֶשְׁבּוֹן אֵרוּעִים הָעֲלוּלִים לִגְרֹם לָהּ לְהַפְרִישׁ כְּסָפִים רַבִּים, וּכְפִי שֶׁצָּבָא מְתַכְנֵן תַּרְחִישִׁים שׁוֹנִים שֶׁבָּהֶם הוּא עָלוּל לִסְפֹּג מַכּוֹת קָשׁוֹת, כְּדֵי לְהִתְאַמֵּן בַּעֲמִידָה מוּלָן, כָּךְ כָּל אָדָם צָרִיךְ לְהַכְשִׁיר אֶת נַפְשׁוֹ לִהְיוֹת נָכוֹן וְחָסֹן בִּפְנֵי אוֹתוֹ רֶגַע שֶׁל נִסָּיוֹן. כִּי בְרֶגַע הַנִּסָּיוֹן אִי-אֶפְשָׁר לְהַתְחִיל לְהִתְאַמֵּן.

לְפִיכָךְ בַּאֲרוֹן הַסְּפָרִים הַיְּהוּדִי יֵשׁ אֲגַף סִפְרֵי מוּסָר, סְפָרִים רַבִּים וּמְגֻוָּנִים, מִגְּדוֹלֵי יִשְׂרָאֵל, הַמַּתְאִימִים לְכָל יְהוּדִי בְּכָל מַצָּב, וּמַדְרִיכִים אֶת הָאָדָם כֵּיצַד לְהַכִּיר אֶת נַפְשׁוֹ, אֶת הַכֹּחוֹת הַפּוֹעֲלִים בְּתוֹכוֹ, אֵיךְ לְשַׁיֵּף אוֹתָם וּלְשַׁכְלֵל אוֹתָם, וְלַעֲשׂוֹת אוֹתוֹ לְאָדָם טוֹב יוֹתֵר, הַמּוּכָן וּמְזֻמָּן לַמְּשִׂימוֹת שֶׁלְּפָנָיו.

"ותן חלקנו" - חוויה רוחנית מרגשת. לקבלת ספרון התנסות חינם, הקליקו כאן

תגיות:ותן חלקנוהחלטה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה