בריאות ותזונה

ל"ג בעומר – עושים מדורה בריאה

ילדים ומבוגרים בכל גיל יושבים סביב המדורה ואוכלים מאכלים שאינם בריאים בהכרח. איך נהפוך את המדורה לבריאה יותר?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

ל"ג בעומר ידוע בכינוי "חג המדורות": יישובים, בתי ספר וגנים מארגנים את המדורה השנתית, וזו מלאה בכל טוב שלא בהכרח בריא כל כך. אז איך מתמודדים עם זה?

תחילה, אפשר להציע למארגני המדורה לארגן השנה כיבוד איכותי יותר, כמו למשל: פלטות של מקלוני ירקות, קלחי תירס, אבטיח ומלון חתוכים, כריכונים עם חומוס או גבינות.

1. במידה ורוצים מזון נוסף עדיף להזמין פיצות או פלאפל אשר להן ערך תזונתי מוסף על פני  נקניקיות בלחמניות, למשל. באופן כללי, עדיף להתחיל עם האוכל ותשאירו לסוף את המרשמלו ושאר הממתקים.

2. המנהג הידוע – זריקת תפוח אדמה למדורה: תפוח האדמה הוא צמח השייך למשפחת הסולניים (בדומה לעגבנייה ולחציל), והחלק הנאכל שלו הוא למעשה פקעת (גבעול תת קרקעי). תפו"א הוא מקור עשיר לאשלגן, ויטמיני B והוא אף מכיל כמות מסוימת של ויטמין C.  מבחינה תזונתית, תפוח האדמה שייך למשפחת הפחמימות ו100 גרם שלו מכילים בין 17-20 גרם פחמימות. לשם השוואה, בפרוסת לחם לא קל (מכל סוג) יש כ-15 גרם פחמימות. בנוסף, תפו"א "מתהדר" באינדקס גליקמי גבוה, כלומר, הוא מתפרק בקצב מהיר יחסית לסוכר, כך שרמת הסוכר בדם בעקבות אכילתו עלולה להעלות באופן חד ומהיר. טוב לדעת – לתפו"א מבושל אינדקס גבוה יותר בהשוואה לתפו"א אפוי, ולבטטה אינדקס נמוך עוד יותר בהשוואה לתפו"א בכל צורות הכנתו. במידה ותשטפו היטב את קליפת תפוח האדמה, ניתן לאכול גם את קליפתו, דבר המקנה רווח מבחינת תכולת הוויטמינים והפחתת האינדקס הגליקמי. חשוב לזכור כי עבור חלק מן הילדים, תפו"א יעלה משמעותית את רמת הסוכר, ולכן מי שמכיר זאת על עצמו מומלץ שיאכל תפו"א קטן או 1/2 גדול. בנוסף, ניתן לזרוק למדורה חצילים שלמים (המכילים מעט מאוד פחמימות), בטטה או ארטישוק ירושלמי עטופים בנייר כסף, כיוון שהם בעלי אינדקס גליקמי נמוך וכנראה יתרמו פחות לעלייה ברמות הסוכר.

3. מבחינה בריאותית חשוב לזכור כי לא מומלץ לאכול אוכל "שרוף", כיוון שהוא מכיל חומרים אשר אינם ידידותיים לבריאות. בנוסף, האוכל גם סופג עשן מזיק בכמות גדולה.

4. מרשמלו על האש – מומלץ לקרבו לאש למספר שניות, רק על מנת לקבל את האפקט של הצלייה, ולא לשרוף אותו. חשוב לזכור כי מרשמלו, למרות היותו רך, עלול להיתקע כגוש אחד בגרון ולגרום לחנק (גם עבור ילדים גדולים). חשוב להזכיר לילדים ללעוס מספר פעמים את המרשמלו טרם אכילתו. המרשמלו מורכב בעיקרו מסוכר לבן, בתוספת עמילן, חומרי טעם וצבעי מאכל. 5 יחידות מרשמלו יתרמו כ-70 קלוריות וכ-15 גרם פחמימות, בדומה לפרוסת לחם.

5. כאשר המדורה נמשכת מספר רב של שעות לתוך הלילה, ניתן להכין סירי פויקה המכילים קטניות וירקות כמו קישואים, דלעת, בצל ושום. ארוחת פויקה שאינה מכילה תפ"א ובטטה, בסבירות רבה, תתרום לעלייה מתונה יחסית ברמת הסוכר.

6. עבור ציבור הסוכרתיים: כבכל אירוע בו נמצאים מספר שעות מחוץ לבית, מזריקי אינסולין חייבים להתארגן מראש עם ציוד למקרה של היפוגליקמיה, ועם מכשיר למדידת סוכר.

עינת מזור-בקר היא הדיאטנית הקלינית במרכז DMC לטיפול בסוכרת.

תגיות:מדורהל"ג בעומרבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה