השבת שלי

השבת של רחלי סורסקי: נרות שבת שצובטים בלב והרבה נחת

איך מתכוננים אצלכם לשבת, מה התפריט השבתי שלכם, ואיך נראה שולחן השבת? הידברות מזמינה אתכם לספר לנו על השבת שלכם. והפעם: העיתונאית והסופרת רחלי סורסקי מספרת לנו על השבת שלה

  • י"א אייר התשע"ח
אא

מהי שבת בשבילך?

"האמת שאני צריכה לחשוב, כי זה הרבה דברים. שבת בשבילי היא סוג של הרפיה מהמרוץ של כל השבוע. כאמא לארבעה ילדים קטנים ופעלתניים, שהקטנים בהם הם תאומים שגילם פחות משנה, סדר היום שלי הוא אינטנסיבי מאד - האכלות, השכבות, עבודה וכל מה שכרוך בזה. נכון שגם בשבת יש קטע טכני של ארגון וסידור וטיפול בקטנים, אבל זה אחרת. שבת זה הזמן היחיד שאפשר להתפרק בו. אני נחה על הספה, וכל הילדים מתרוצצים סביבי. זה האושר בהתגלמותו".

מתי את מתחילה להתכונן לשבת? מה זה כולל?

"בדרך כלל אני מתחילה את ההכנות בבוקר יום חמישי. אצלי ההכנות כוללות גסטרונומיה, שזו מילה מפוארת לבישולים שלי, וגם כוללות ניקיונות. אני עובדת מהבית על אש נמוכה, אז ביום חמישי אני לוקחת פיקוד על הניקיון של החדרים, לשמור על מצב סביר. משתדלת להספיק גם קצת בישולים בחמישי, אפילו אם מדובר רק בבישול של ביצים קשות לשבת. נכון שזה כלום, אבל ככה אני רגועה שיש מטלה אחת מאחורי. אני לא אוהבת להגיע לרגע האחרון עם הנשמה ביד. נכון שאני לא יכולה לאמץ את המודל של אמא שלי, שהתחילה להתכונן לשבת בימי רביעי, אבל עדיין משתדלת להתארגן מוקדם".

תארי את תפריט השבת שלכם?

"התפריט שלנו הוא מזרח אירופאי קלאסי, עם כמה חריגות קטנות. למנה ראשונה אני מכינה מושט מרוקאי ברוטב, או גפילטע פיש מרולדה מוכנה. בעלי משוגע על מושטים, ומאחר ושנינו לא חסידים גדולים של דגים, חוסר הגיוון הזה מתאים לשנינו. בערב שבת מגישה אותו עם רוטב, ובשבת בבוקר מחממת אותו יבש. זה לא מתכון שלי, כי אני לא בשלנית גדולה, אבל הוא תמיד מצליח.

"אחר כך אוכלים אצלנו בדרך כלל מרק עוף, שבעלי לא נוגע בו. הוא בכלל לא אוהב מרקים, וטוען מאז ומתמיד שמרק זה אוכל שקרני, הרי זה רק מים. אבל אני והילדות אוכלות בתאבון. לאחרונה התחלתי לצוות למרק קניידלך, חוץ משקדי המרק הנצחיים. למנה אחרונה אוכלים אצלנו צלי עוף עם אורז. הבנות שלי לא כל כך אוהבות עוף, אבל אמא שלי מכינה מפרום מעולה והן מתות על זה, אז או שהיא שולחת לי או שאני מכינה לבד.

"בבוקר התפריט שלנו די דומה. לצ'ולענט אין כניסה בביתנו. אף פעם לא יצא לי מוצלח במיוחד, ואני מעדיפה לענג את השבת באוכל שאנחנו אוהבים. אוכלים דגים וסלטים, לפעמים יהיה כבד וכמובן סלט ביצים עם בצל, ולמנה עיקרית קוגל תפוחי אדמה ועוף עם תפוחי אדמה בתנור, או ירקות בתנור - כל מה שאפשר לחמם על יבש".

קינוחים אוהבים אצלכם?

"האמת שאני לא כל כך אוהבת להתקשקש במטבח. אני אוהבת להכין אוכל פשוט וטעים, אבל לא לטרוח עליו יותר מידי. רוצה לשמוע סיפור מצחיק? כשהייתי כלה צעירה וטרייה, לא היה לי הרבה ניסיון במטבח, ומאד רציתי להרשים את חמותי. לסעודת פורים הצהרתי בחגיגיות שאכין מוס. המוס של אמא שלי נהדר, ועם כל הצניעות והענווה, גם לי הוא בדרך כלל יצא טוב. אבל התברר שסמכתי על עצמי קצת יותר מידי. המתכון של אמא שלי כולל טיפונת אלכוהול, וכשהכנתי לחמותי הוספתי קצת אלכוהול לפי המתכון, טעמתי והחלטתי שהטעם לא מספיק מורגש. הוספתי עוד קצת אלכוהול, ועדיין היה נראה לי שלא מרגישים בטעם, ואז הוספתי עוד קצת ועוד קצת, ורק עוד טיפה. בסוף יצא מוס בטעם אלכוהולי כבד, שאף אחד לא היה מסוגל לטעום ממנו. זה היה די מביך".

מהו החלק הכי אהוב עלייך בשבת?

"לראות את השולחן ערוך ומוכן עם נרות השבת. לחתונה שלי קיבלתי במתנה קנדלברה יפה, ולא העליתי אז בדעתי לרגע שהיא תחכה ריקה מנרות כל כך הרבה שנים ותדקור את ליבי. ברוך ה', אחרי שמונה שנות ציפייה, הבית שלנו התברך בילדים והיום אני כבר צריכה להוסיף עוד פמוט אחד מחוץ לקנדלברה כשאני מדליקה נרות. לראות את הנרות מאירים על השולחן מרגש אותי כל פעם מחדש".

איך נראה שולחן השבת שלכם?

"בדרך כלל אני אוהבת לערוך בכלים אמיתיים. יש לי כלים יפים, עם כוסות קריסטל וסרוויס חגיגי, אבל היום, עם ארבעה ילדים קטנים שהגדולה שבהם עדיין לא בת חמש, זה פשוט לא פרקטי. אני עורכת בכלים פשוטים, אבל עדיין יש לי חיבה לעריכה חגיגית ולסרוויסים היפים והעדינים. אני מפנטזת על היום שאוכל לערוך שוב את השולחן בכלים הללו, כמובן, לא שוב לשניים אלא למשפחה שלי, וכך החוויה תהיה מושלמת. בינתיים אני אוהבת להשקיע במפיות, בחבקים יפים ובזר פרחים שמקשט את השולחן. הלב שלי מתרחב כשהשולחן ערוך יפה.

"בסעודה עצמה, יש לי בדרך כלל לפחות ילד אחד על הידיים, ועוד בת שמתרפקת עלי מהצד. זה חלק מהכיף. במשך הרבה שנים היינו הולכים לאמא שלי לסעודות שבת, לא אהבתי את השקט שהיה בבית שלנו בשבתות, אבל היום אני לא מוכנה לזוז מהבית. כיף לי בבית. הסיפוק הזה והידיעה שעמלתי על הכל, המאכלים, הבית הבוהק והשולחן השבתי, בעשר אצבעותיי, זה כיף גדול".

איך אתם מאהיבים את השבת על הילדים?

"מאד חשוב לי לעבור על מחברות הקשר של הילדות. אני עוברת בעיון ונהנית לתשאל ולשמוע, בעיקר את הגדולה שמצטטת את הגננת שלה, שהיא גננת מדהימה ומשקיענית. אני רווה נחת. זה לא מדרשים ולא שפת אמת על התורה, אבל זה כיף לשמוע ילדה שמספרת בפרוטרוט מתוך הלב ונכנסת לפרשה. זו נחת".

שבת בלתי נשכחת?

"השבת שבה נולדה בתי יהודית. היא נולדה בליל שבת, ועד היום אנחנו מרגישים בחוש שיש לה נשמה של שבת. היא כל כך אוהבת את השבת ומחכה לה כל השבוע. היא כמעט בת שנתיים, ושרה כל השבוע שירי שבת מהגן. השבת שהיא נולדה הייתה שבת בלתי נשכחת".

 

מתכון שבתי אהוב במיוחד

קחי מתכון של המוס המדהים של אמא שלי. רק עצה קטנה ממני לקוראות: תיזהרו עם האלכוהול.

מוס שוקולד

 5 ביצים בטמפ' החדר

1/2 כוס סוכר

150 גר' שוקולד מריר או חלבי שבור לקוביות

1 מכל קטן של קצפת צמחית או חלבית

כפית מחוקה של אבקת נס קפה

1/2 כוס קוניאק או ברנדי או ליקר

הוראות הכנה:

ממיסים את השוקולד במיקרוגל בפולסים קצרים, או בבן מארי, או בסיר עם מעט מאד שמן.

מפרידים ביצים ומקציפים חלבונים עם סוכר לקצף יציב

בקערה נפרדת מקציפים את הריץ' לקצף יציב

מוסיפים את החלמונים לשוקולד המומס אחד אחר השני ואחר כל הוספה טורפים מיד, כדי שלא יקרשו, מערבבים פנימה את הקפה הנמס ואת המשקה האלכוהולי.

מאחדים את קערות הקצף ואת השוקולד לכדי מסה אחת בתנועות קיפול עדינות. או בעירבול במיקסר.

גיוונים:

אפשר לצבוע רק אחת מתערובות הקצף בשוקולד המומס ואז לקבל מוס מוס בשני גוונים וטעמים- חום שוקולדי  ווניל לבן, וליצוק אותו בשכבות בכוסיות קינוח אישיות ושקופות.

אפשר גם להכין קסטה:  לרפד תבנית חד פעמית בינונים בביסקוויטים טבולים במיץ ענבים + כפית אבקת קפה. לצקת מחצית מכמות המוס, שוב קומת  ביסקוויטים ושוב מוס.

יפה ליצור קונטרסט ניגודי בין צבע המוס לצבע הביסקויטים. למוס בהיר להשתמש בפתיבר שוקו או קרמל, ולמוס כהה להשתמש בביסקוויטים בהירים.

רוצה לספר לנו על השבת שלכם? כתבי אל support@htv.co.il, השאירי פרטים ומספר טלפון, ונחזור אליך בקרוב.

תגיות:השבת שלירחלי סורסקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה