חדשות בריאות

מחקר מדאיג: האם נטילת אקמול בהיריון מהווה סכנה לעובר?

על פי מחקר ראשון מסוגו בארץ נמצא כי שימוש ממושך במהלך היריון בפאראצטמול (המצוי גם באקמול ובדקסמול), מעלה את הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בגילאי הילדות

  • ט' אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

המחקר, ראשון מסוגו בארץ, נערך בהובלתו של ד"ר אילן מתוק, ראש מעבדה במכון לחקר התרופה בביה"ס לרוקחות שבפקולטה לרפואה באוני' העברית, יחד עם הדוקטורנטית רים מצארוה.

על פי מחקר ראשון מסוגו בארץ נמצא כי שימוש ממושך במהלך היריון בפאראצטמול (המצוי גם באקמול ובדקסמול), מעלה את הסיכון להפרעות נוירו-התפתחותיות בגילאי הילדות. במחקר עלה כי מינון גבוה של לקיחת פאראצטמול בזמן ההיריון מוסיף סיכון להתפתחות אוטיזם, היפר אקטיביות והפרעות קשב וריכוז (ADHD).

רוב הנשים נמנעות בתקופת ההיריון מנטילת תרופות ומשככי כאבים רבים כיוון שעלולות להסב נזק להן או לעובר, ועל כן נוטלות פאראצטמול הנחשב לבטוח בהיריון. כעת המחקר מראה אחרת.

מדובר במחקר המטה-אנליזה הראשון והמקיף ביותר שנערך אי פעם. 132,738 זוגות של אם וילד השתתפו במחקר למשך תקופת מעקב של 3-11 שנים. "מדובר בסקירה של כל המחקרים שנעשו עד היום בעולם ובארץ בנושא", הסביר ד"ר מתוק. "שבעה מחקרים בסך הכול, מתוכם חמישה על הקשר לאוטיזם ושניים על הקשר להיפר-אקטיביות כאשר המחקר המוקדם ביותר התקיים בשנת 1988 והאחרון בשנה האחרונה. לנתונים האלו עשינו אנליזה וגם דירגנו את איכותם".

כמו כן נמצא כי גם בנטילת מינונים נמוכים של פאראצטמול לפרק זמן ארוך, יש בה כדי להשפיע על התפתחות המערכת העצבית בעובר. יתר על כן, לעיתים השפעה זו ניכרת מספר שנים לאחר החשיפה לפאראצטמול במהלך הילדות. בהתאם לניתוח ממצאי המחקר נמצא כי במקרה של חשיפה ממושכת לפאראצטמול בזמן היריון ישנו סיכון מוגבר לעלייה של כ-30% סיכון יחסי ל-ADHD בהשוואה לאלו שלא לקחו אקמול במהלך היריון, ועלייה של כ-20% סיכון יחסי לאוטיזם ((ASD.

"לקחנו את הנתונים של כמות הנשים שנחשפו לאקמול בהיריון וקבוצת ביקורת של נשים שלא נחשפו וראינו שמדובר בסיכון של 20% לאוטיזם, כלומר אם היום הסיכון האבסולוטי לאוטיזם בקרב יילודים הוא אחד למאה לנשים, אז הסיכון עולה ל-12 ילדים שיאובחנו על הרצף האוטיסטי על אלף ילדים שאימהותיהם נטלו פאראצטמול לזמן ממושך במהלך ההיריון", אמר ד"ר מתוק.

עוד הוסיף: "את התסמינים המובהקים ניתן לראות מגיל שלוש. חשוב להדגיש כי מדובר בשימוש ממושך ולא של כמה ימים. נשים הרות שסובלות מחום ו\או כאבים צריכות לקבל טיפול תרופתי ולא לחשוש מהשימוש בתרופה, היא עדיין נחשבת בטוחה בהיריון, רק צריך להקפיד על שימוש נמוך. בכל מקרה צריך להתייעץ עם הרופא. אני מאמין שרופאים רבים שיקראו את זה יפנו אלינו לבקשת הבהרות ונספק להם מה שצריך לשינוי הגדרות הטיפול בקרב נשים הרות".

עם זאת, יש לציין כי החוקרים סוברים כי יש לנקוט בזהירות בהערכת התוצאות, כדי לא לעורר חרדות מיותרות בקרב נשים הרות. הימנעות מטיפול בחום ובכאב בזמן היריון עלולה להשפיע שלילית על התפתחות העובר, ופאראצטמול עדיין נחשב תרופה בטוחה לשימוש בזמן ההיריון.

מחלקת אמ"א למניעת הפלות של הידברות הצילה תינוקות יהודים רבים מאובדן, ומסייעת לנשים בהריון להתגבר על קשיים ולהציל את חיי ילדיהן. רצוי להירתם ולתרום למשימתם היקרה. לפרטים ולסיוע: 073-2221333

מחלקת אמ"א באתר הידברות - סיוע לנשים בהריון, לחצו כאן.

תגיות:אקמולהיריוןמחקר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה