חדשות בעולם

הקהילה היהודית בהולנד סוערת: מבנה בית הכנסת יהפוך למסעדה

המתחם היהודי בעיר דבנטר נרכש על ידי יזם ממוצא טורקי והוא החליט לשנות את ייעודו. "שערוריה", הגיבה הקהילה שרק לאחרונה מכרה את המבנה בגלל קשיים כלכליים, וטוענת כי הובטח לה שתוכל להמשיך ולקיים את הפעילות במקום

  • ח' אייר התשע"ח
מבנה בית הכנסתמבנה בית הכנסת
אא

ההתנגדות לבתי כנסת ברחבי אירופה הפכה כבר לדבר שבשגרה, אבל בימים האחרונים הקהילה היהודית בהולנד סוערת, לאחר שהוחלט לקחת ממנה את בית הכנסת שנבנה בעמל רב ולהפוך אותו ללא פחות מאשר למסעדה. מתברר כי יזם הולנדי ממוצא טורקי החליט להפוך את בית הכנסת העתיק בעיר דבנטר למסעדה. על פי סוכנות הידיעותJTA , היזם איאן סאהין רכש את המבנה האחרון מסוגו בעיר במטרה להרוס את בית הכנסת ולבנות במקום מתחם. סאהין כבר את בניין בית הכנסת מהקהילה היהודית בינואר האחרון, אך לאחר מכן הגיש בקשה לוועדת התכנון העירונית במטרה לשנות את ייעודו. בקהילה מציינים כי הם קיוו שרוכש המשנה יעדיך להקים במקום מוזיאון או מוסד דת אחר, אך לבסוף גילו כי ההבטחות לא יקוימו.

המבנה העתיק נבנה בשנת 1811. הוא נמצא ברחוב גול בעיר. במהלך הכיבוש הנאצי רוב היהודים במקום נרצחו והנאצים השמידו את תכולת המבנה. לאחר המלחמה היהודים חזרו ושיפצו את בית הכנסת, שהפך גם לאנדרטה לאומית. בכלל קשיים כלכליים, הקהילה החליטה למכור את המבנה תמורת הבטחה שהוא ישוקם וימשיך לתפקד כמוסד יהודי לכל דבר. אחרי שהיזם הטורקי הגיש את הבקשה לשינוי ייעוד, בקהילה סערו וכינו את ההחלטה "שערורייה".

היזם התראיין לעיתון המקומי "דה סטנטור" וטען כי הוא לא מתכוון לשנות את ההחלטה. "התכנית מעניינת מאוד ותפנה לאנשים מבחוץ", אמר והוסיף כי הוא מצטער שנגרם נזק לקהילה אך הוא אינו המושיע שלהם. בנוסף, היזם טען כי הקהילה תוכל להשתמש במבנה רק אם תשלם שכר דירה מלא.

תגיות:הולנדהקהילה היהודית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה