חדשות בריאות

המחקר הוכיח: סיגריה אחת ביום מספיקה כדי לגרום לנזק בריאותי קשה

סקירה מקיפה שכללה יותר מ-6 מיליון גברים ונשים, מוכיחה כי אין הבדל משמעותי בין אנשים המעשנים סיגריה אחת לבין מעשנים כבדים. המשמעות: גם עישון קל מעלה את הסיכון להתקף לב ושבץ

  • ג' אייר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

מחקר ענק מגלה כי גם עישון סיגריה אחת ביום עלול לגרום לנזקים בריאותיים קשים. במחקר מקיף שפורסם בעיתון "הארץ" פורסמה סקירה שכללה יותר מששה מיליון גברים ונשים. המחקר סקר 141 מחקרים בתחום שהתפרסמו בין 1946 ל-2015, כוללת יותר מ-6 מיליון גברים ונשים והתפרסם בינואר בכתב העת British Medical Journal.

הסקירה בוחנת את הקשר בין עישון קל וכבד לבין הסיכון לשבץ מוחי ומחלת לב כלילית שעלולה לגרום להתקף לב. בניגוד למה שסברו רבים עד כה, היא מצאה כי ההבדלים בין עישון קל (שהוגדר כסיגריה עד חמש סיגריות בממוצע ביום) לכבד (שהוגדר כ-20 סיגריות בממוצע ביום) לא גדולים בהקשר זה. תוצאות המחקר הוצגו כסיכון יחסי. כלומר, פי כמה אנשים מועדים לתחלואה עקב עישון ביחס לאנשים שלא מעשנים כלל (קבוצת ביקורת). נמצא כי הסיכון למחלת לב כלילית של גברים שעישנו סיגריה אחת ביום היה גדול ב-48 אחוז מזה של הלא מעשנים. אצל גברים שעישנו 20 סיגריות ביום סיכון זה היה גדול ב-104 אחוז מזה של הלא מעשנים. הסיכון למחלת לב כלילית של נשים שעישנו סיגריה אחת ביום היה גדול ב-57 אחוז מזה של הלא מעשנות. אצל נשים שעישנו 20 סיגריות ביום סיכון זה היה גדול ב-184 אחוז. בנוסף, הסיכון לשבץ מוחי של גברים שעישנו סיגריה אחת ביום היה גדול ב-25 אחוז מזה של הלא מעשנים. אצל גברים שעישנו 20 סיגריות ביום סיכון זה היה גדול ב-64 אחוז. הסיכון לשבץ מוחי של נשים שעישנו סיגריה אחת ביום היה גדול ב-31 אחוז מזה של הלא מעשנות. אצל נשים שעישנו 20 סיגריות ביום סיכון זה היה גדול ב-116 אחוז.

הכותב תומר תלמי, סטאז'ר לרפואה במרכז הרפואי זיו, הסיק כי ניתן להבין מתוצאות אלו כי אמנם קיים פער בסיכון למחלות לב וכלי דם (קרדיווסקולריות) המיוחס לעישון כבד לעומת עישון קל, אך הוא לא גדול כפי שמצופה. זאת מכיוון שההבדל בשיעור העישון בין שתי קבוצות המעשנים הוא פי 20. עוד ניתן להבין כי הסיכון של נשים לחלות במחלות אלו הוא גדול יותר, אך כעת אין לכך הסבר מדעי אחיד בספרות הרפואית. החוקרים מציינים בסקירה כי הסברה שרווחה עד היום הייתה שצמצום מספר הסיגריות מפחית את הסיכון לתחלואה באופן יחסי, וכי סיגריה אחת במקום 20 ליום תוריד אותו ל-5 אחוז, אך נמצא כי הוא בין שליש למחצית. הם מסכמים כי גם עישון סיגריה בודדת ביום מעלה את הסיכון למחלת לב כלילית ושבץ מוחי.

המסקנה: כדי להוריד משמעותית את הסיכון למחלות שכיחות אלו, על מעשנים לשאוף להיגמל מסיגריות במקום להפחיתן. החוקרים מסייגים את הממצאים בנוגע לסרטן הריאה כיוון שהוא לא נבחן במחקר זה. לדבריהם, ייתכן שצמצום העישון עשוי להוריד את הסיכון לו, באופן יחסי למספר הסיגריות שמופחת

תגיות:עישוןסגריהבריאות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה