בריאות ותזונה

למה חשוב לצרוך קפה אחרי השעה 9 בבוקר? מדענים חושפים ממצא שחשוב שכולכם תדעו

מדענים שחקרו את רמות הקורטיזול בגופנו ואת הקשר של הורמון זה בין שתיית קפה בשעות מסוימות של היום, חזרו עם ממצאים מדהימים שכדאי שכולנו נדע ונפנים

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

רבים נוטים לייחס את הקפה של הבוקר למשקה המעורר שלהם. השאלה מה זה נקרא בוקר, והאם זה באמת משנה אם נשתה את הקפה הראשון שלנו בשמונה בבוקר או באחת בצהריים.

רגל לפני שאתם פוערים פה בתדהמה ושואלים את עצמכם מה הקשר בין קפה של בוקר לקפה של אחת בצהריים, נקדים ונציין כי בתוצאות מחקר שנעשה לפני שנים ספורות מצאו החוקרים כי אין זה משנה מתי התעוררנו - רמות הקורטיזול בגופנו מזנקות ב-50% מרגע היקיצה.

מה זה אומר לנו בעצם? זה אומר שלכל אוהבי 'הקפה של הבוקר' מומלץ דווקא להמתין לפחות כשעה עד לצריכה שלו, באם רוצים שההשפעה שלו עלינו תהיה אפקטיבית.

מי שמווסת בגופנו את רמות הורמון הקורטיזול הוא שעון ביולוגי בשם 'קצב צירקדיאני', והוא זה שגם אחראי על ויסות רמת הערנות שלנו במשך היום. החוקרים שבדקו את רמת הקורטיזול בגוף הגיעו למסקנה שבין השעות 8-9 בבוקר, הוא מגיע לרמת שיא וצריכת הקפאין רק מזניקה אותו עוד יותר למעלה.

 

היזהרו מצריכת קפה לפני השעה 9 בבוקר

זו הסיבה שמיד אחרי שתיית קפה בשעות האלה אנחנו מרגישים לעתים קרובות כעין תחושת לחץ מוגברת, ומכאן אף תובן טענת המדענים שממליצים לצרוך את הקפה כמה שיותר מאוחר במהלך היום, ובכל מקרה עדיף לאחר השעה 9 בבוקר.

מה יקרה לגופכם אם תצרכו קפה לפני 9 בבוקר? ובכן, אל תתפלאו אם פתאום תתחילו להרגיש עייפות. כן, כן, שמעתם טוב. מסתבר שצריכת קפאין בזמני השיא של הקורטיזול, משיגה תוצאה הפוכה ממה שרצינו להשיג, ובמקום רמת האנרגיה הדרושה - נרגיש עייפות וחסרי חיוניות.

מה נעשה כדי לפצות על התחושה הזו? ניחשתם נכון: נצטרך לצרוך עוד כמה כוסות קפה טובות כדי להגיע לרמת האנרגיה הדרושה לתחילת יום עבודה גדוש במטלות. בדיוק מהסיבה הזו, אגב, מומלץ לכם להימנע מקפה גם בין השעות 12 לאחת בצהריים, וכן בין 17:30 ל-18:30 בערב - זמנים שגם בהם נרשמו עליות חדות של רמות הקורטיזול.

תגיות:גוףבריאותקפהתופעות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה