חדשות בריאות

האם תחלו באלצהיימר בעתיד? בדיקת דם תאבחן את המחלה לפני התפרצותה

חוקרים בגרמניה הצליחו לפתח בדיקת דם חדשה שביכולתה לאבחן בדיוק של 86% את הופעתה של מחלת האלצהיימר אצל כל אחד מאיתנו כ-15 שנה לפני התפרצותה

  • כ"ה ניסן התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי דיווח חוקרים בגרמניה, הצליחו לפתח בדיקת דם חדשה שביכולתה לאבחן בדיוק של 86%  את הופעתה של מחלת האלצהיימר אצל כל אחד מאיתנו כ-15 שנה לפני התפרצותה. ממצאי המחקר פורסמו בכתב העת Molecular Medicine.

נכון להיום אבחון מחלת האלצהיימר מתבצע על בסיס סימפטומים אופייניים. ישנה אפשרות לבצע במרכזים רפואיים מסוימים ברחבי העולם גם סריקת מוח או לחילופין לבדוק את נוזל השדרה הנע מהמוח אל עמוד השדרה על מנת לאבחן את המחלה, אך בדיקת דם עוד לא הייתה קיימת עד עתה לצורך האבחון.

נכון להיום, כ-70 אלף ישראלים לוקים באלצהיימר. על פי ההערכה, בתוך 15 שנים יגדל המספר ל-120 אלף. אלצהיימר הינה מחלה ניוונית מתקדמת של המוח, שבהדרגה הורסת את תאי המוח ומביאה להידרדרות היכולת השכלית, אובדן זיכרון ופגיעה ביכולת החשיבה, ריכוז, למידה והתקשורת.

מדובר בשיטת אבחון חדשה, אותה פיתחו חוקרים מאוני' רוהר שבגרמניה, שמגלה בבדיקת דם מוקדמת את הימצאות החומר עמילואיד בטא המצטבר במוחם של החולים והוא הגורם למחלה.

מחקר בריאות שהתחיל בשנת 2000 ובוצע על תושבים בגרמניה בגילאי 50-75 שימש את החוקרים בניסוי. בניסוי ערכו השוואה בין בדיקות דם של 809 אנשים שהיוו קבוצת ביקורת, ובין בדיקות דם של 65 אנשים שאובחנו במשך השנים עם מחלת האלצהיימר. נמצא כי הבדיקה הצליחה לדייק ולאבחן את המחלה ב-86% עד 8 שנים לפני התפרצותה. על פי החוקרים, בדיקת הדם החדשה תאפשר אבחון של המחלה אף 15-20 שנה לפני הופעת הסימפטומים הראשונים. 

אמנם מחלת האלצהיימר הינה חשוכת מרפא, אולם ממצאי המחקר יכולים ליצור מהפכה באבחון המוקדם וטיפול במחלה: כבר בימינו ישנם טיפולים תרופתיים שמאטים את קצב התקדמות המחלה. חשיבות העניין היא כי אבחון מוקדם ביכולתו לנסות טיפולים תרופתיים שביכולתם לבלום את התפרצותה המחלה או אף יעכבו אותה לחלוטין.

תגיות:אלצהיימרבדיקת דם

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה