בריאות ותזונה

חשוב לדעת: אלו המאכלים המעלים משמעותית את הסיכון ללקות בסרטן

בעקבות מחקר שנערך בצרפת נמצא כי צריכה מוגברת של מזונות מעובדים ורווי שומן, מגדילה באופן משמעותי את הסיכון ללקות בסרטן. בין המאכלים נמצאים לחם ארוז, חטיפים, ממתקים, איטריות ומרקי אינסטנט

  • כ"ו אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

על פי מחקר חדש נמצא כי באכילת מזונות ומשקאות "אולטרה-מעובדים" עולה הסיכון לחלות בסרטן.

המחקר נערך באוני' בצרפת ובברזיל, ופורסם כתב העת הבריטי BMJ, ובמהלכו ניתחו מידע שנמסר בשאלונים שמילאו 105 אלף מבוגרים בריאים במסגרת "Nutrinet-Sante study", מחקר תזונה ארצי שנערך תקופה ארוכה בצרפת. לאחר 5 שנים מצאו החוקרים כי 2,228 מהמשתתפים אובחנו כחולים בסרטן.

הנתונים הראו כי כל עלייה של 10% בצריכת מזונות ומשקאות אולטרה-מעובדים, התקשרה לעלייה של 12% סיכון ללקות בסרטן, כמו כן לעלייה של 11% בסיכון לסרטן נשים.

בין המזונות שהוגדרו על ידי החוקרים כאולטרא מעובדים נמצאים חטיפים ארוזים, לחמים ארוזים, חטיפי עוף, בשר או דג מטוגנים, קינוחים וממתקים תעשייתיים, אטריות ומרקי אינסטנט, ארוחות קפואות, בשר משומר בחומרים שאינם מלח, שמן ושומן ואבקות חלבון ומזונות עתירי סוכר.

מנגד, המאכלים שהוגדרו כ"מזונות מעובדים במידה", לא נמצאו כמעלים את הסיכון לחלות בסרטן, וביניהם אורז, פסטה, ביצים, ירקות משומרים, קטניות קפואות ומשומרות, פירות יבשים מסוכרים, גבינות ללא עמילן מעובד, בשר ודגים משומרים במלח, ולחם טרי שאינו ארוז.

לטענת החוקרים אין הם יודעים להגיד אלו מרכיבים במזון המעובד מובילים לחלוקה מוגברת של התאים הגוף הגורמת להתפתחות גידולים סרטניים. להערכתם, הכימיקלים במשקאות הממותקים והמוגזים ובמזון המעובד גורמים לתאי הגוף לצאת משליטה, ולהפוך לתאים סרטניים.

ייתכן כי גם אורח חיים נטול התזוזה (המאפיין אנשים רבים שהרבו לצרוך מזונות מעובדים) שכלל אכילה של מזון עתיר מלח ושומן ומיעוט פירות, ירקות ופעילות גופנית, כשלעצמו תרם להתפתחות הגידולים הסרטניים.

מחקרים קודמים בעבר כבר העלו את הקשר בין מזונות מעובדים המכילים כימיקלים לבין סיכון מוגבר ללקות בסרטן ושאר בעיות בריאות. ארגון הבריאות העולמי הצהיר כי בשרים מעובדים הכוללים בשר שעבר שינוי כלשהו בתהליכי השימור, תסיסה ועישון, חשוד כמסרטן. ביניהם נקניקיות ובשר כבוש.

בנוסף, מחקרים נוספים העלו כי תזונה דלה בסיבים תזונתיים ועתירת שומן ומלח מעלה את הסיכון לסוגי סרטן. עוד הוכח במחקרים כי צריכת מזונות שנעשו על גחלים אף היא מגבירה את הסיכון לסרטן.

יש לציין כי גם איגוד הבריטי לבטיחות מזון העלה דיווח ב-2015 , כמויות גבוהות מאוד של החומר אקרילאמיד שנמצאו בטוסטים וצ'יפס. מדובר בחומר החשוד כמסרטן, ונוצר כאשר מבשלים מזונות עם עמילן בטמפ' גבוהות, מעל 248 מעלות פרנהייט, כלומר 120 מעלות צלזיוס. כמויות גדולות יותר של אקרילאמיד יופיעו במאכלים המתבשלים, נאפים או מטוגנים זמן רב יותר בטמפ' גבוהות. עוד נוצר הכימיקל ומשתחרר מהמזון כאשר הוא מעובד על גריל.

תגיות:בריאותתזונה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה