חדשות בעולם

רגע לפני שנשלח לכלא: "מנהל החשבונות" של אושוויץ נמצא מת

שנתיים וחצי אחרי הרשעתו, אוסקר גרונינג בן ה-96 לא הפסיק לערער על החלטת בית המשפט שקבע כי סייע לרצח 300 אלף יהודים ועיכב את כניסתו לכלא. חודשיים אחרי ההחלטה כי הוא כשיר לרצות מאסר למרות גילו, הוא נפטר בבית החולים

  • כ"ו אדר התשע"ח
(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

בעיתון הגרמני "דר שפיגל" פורסם אמש כי מי שכונה "מנהל החשבונות של אושוויץ, אוסקר גרונינג, נפטר בבית החולים בגיל 96 רגע לפני שהיה אמור להישלח למאסר. גרונינג, כך מתברר, היה אמור להישלח לכלא מספר פעמים מאז 2015, אולם בכל פעם ערער על ההחלטה. בסופו של דבר, חודשיים אחרי שנקבע כי הוא כשיר להישלח למאסר, הוא נפטר.

כרונינג כבר הורשע לפני שלוש שנים על פשעים נגד יהודים בתקופת השואה. הוא נידון לארבע שנות מאסר על כך שסייע לרצוח 300 אלף יהודים במחנה ההשמדה באושוויץ. הוא כונה "מנהל החשבונות של אושוויץ" משום שהיה אחראי על מיון וספירת הכסף והחפצים של היהודים אחרי שהגיעו למחנה ההשמדה. "הייתי רק בורג במערכת", הוא טען במשפט ההוא. אחרי שהורשע, גרונינג ערער על העונש מה שעיכב את כניסתו לכלא. שנה אחרי ההרשעה החלה מחאה של יהודים שהיו במחנה והם ערערו לבית המשפט העליון בבקשה להכריע מהר בעניין הערעור שלו, כדי שיוכל להיכנס לכלא לפני שימות.  

המחאה לא ממש עזרה. שורה של ערעורים מנעה את כניסתו לכלא ורק בסוף 2017 נקבע על ידי בית המשפט כי הוא כשיר לרצות את המאסר למרות גילו המופלג. ארגוני היהודים הבינו שנעשה צדק, אולם זה ערער פעם נוספת לבית המשפט בטענה שהיא "מפרה את זכותו לחיים". בית המשפט דחה גם את הטענה הזאת. בסופו של דבר, אחרי שנתיים וחצי של דיונים, לפני כחודשיים פסק בית המשפט כי למרות גילו הוא יכול להישלח למאסר ועליו להיכנס לכלא. בתחילת החודש גרונינג פנה שוב במטרה לקבל חנינה בגלל בריאותו הלקויה, אך רגע לפני שנכנס למאסר באופן סופי הוא נמצא מת בבית החולים בו התאשפז.

תגיות:אושוויץמנהל חשבוןשואהמת

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה