זוגיות ושלום בית

איך החליט מוטי לנצל את הזמן

תחושת הכאב אותה חש קודם לכן שוב צרבה את ליבו. אח... איך אני מכלה את זמני, לאן הולכים החיים שלי? בתמצית – בלי תכלית! המאמר הכה בו בנקודת התורפה בעוצמה שאין לתאר

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

בפיהוק רחב פקח מוטי את עיניו והביט בשעון. תחושת דכדוך עמוקה חלחלה בכל פינה בנפשו ובגופו. ההכרה שהוא מבטל את ימיו ושעותיו חדרה אליו והכאיבה לו מאוד. במקביל לעוצמת האכזבה שלו מעצמו, הוא חש את גודל ציפייתה של אשתו ממנו. במיוחד הכאיב לו עד כמה הוא מכאיב לה בחוסר המעש שלו. היא משתדלת בכל כוחה לעזור לו, אך תוצאות – אין. הוא מבין שרק הוא יכול לפתוח את הדלת לשינוי המצב, אבל...

מוטי אזר כוח ויצא מהמיטה, ביודעו שאשתו עומדת להגיע מהעבודה. המעט שביכולתו לעשות הוא לפחות לא להיות במיטה כשהיא שבה מיום עבודה מתיש וארוך. בדרכו למטבח, נתקלו עיניו בחוברת צבעונית שקרצה לו. תוך כדי הכנת קפה, הוא עלעל בה ונתקל במאמר בנושא ניצול זמן. תחושת הכאב אותה חש קודם לכן שוב צרבה את ליבו. אח... איך אני מכלה את זמני, לאן הולכים החיים שלי? בתמצית – בלי תכלית! המאמר הכה בו בנקודת התורפה בעוצמה שאין לתאר. כאילו נכתב עבורו. עיניו הוצפו דמעות למקרא המילים:
"'אין אבדה כאבדת הזמן' – הזמן הוא הדבר היחיד שלא ניתן להישבון, 'אמור מעט ועשה הרבה', הזמן הוא המשאב היחיד הניתן לכל אדם במידה שווה כלומר, כל אחד מקבל בדיוק 24 שעות ביממה, אלא שיש פער של שמיים וארץ בין בני האדם באופן ניצול הזמן שלהם. יש אנשים שכל דקה מזמנם מנוצלת למילוי תכלית חייהם, ויש אנשים שבסוף כל יום נאנחים ואומרים: איך הלך לי היום, לא עשיתי כלום... אנשים רבים 'מתעוררים' במחצית שנותיהם במקרה הטוב, או במקרה הפחות טוב כמעט לפני הסתלקותם מן העולם ושואלים: מה עשיתי בחיים? איך איבדתי את הזמן היקר על שטויות?".

"לא יאמן! אחת מהשתיים: או שכותב המאמר מכיר אותי וכתב עלי, או שיש עוד אנשים כמוני", הוא חשב לעצמו, והמשיך לקרוא: 

"מספרים על אדם שהיה עז רצונו להתעשר, אך להוותו לא היו ברשותו מזומנים. ניסה את מזלו ופנה למלך שהאיר לו פנים והסכים לתת לו סכום ראשוני כהתחלה. יצא הוא בשמחה מלפני המלך והחל בעסקים, אלא שמזלו לא שפר עליו ועסקיו כשלו. לאחר שנה, הגיע למלך בבקשו הזדמנות נוספת. הביט בו המלך בפנים חמורות סבר ואמר: את הכסף שנתתי לך איבדת, כיצד מעז אתה לבקש עוד?

אנו מבקשים מבורא עולם על כל צרכינו: בריאות, שמחה, הצלחה ועוד, האם אנו מבקשים גם על ניצול נכון של הזמן? האם אנו מודעים למשמעות הזמן ולקשר בין יחסנו אליו לבין הצלחתנו? האם אנו מבינים שהצלחה בחיים פירושה להגשים את התכלית לשמה באנו לעולם?

החיים היהודיים סובבים סביב מושג הזמן, ומכאן ניתן להבין על הקשר הבלתי נפרד בין יחסו של האדם לנושא הזמן ולהצלחתו. יהודי מצופה לעמוד בגבולות של זמן כמו תפילות בזמנן, הדלקת נרות שבת וחג בזמן ועוד, כמאמר הפייטן: 'בֶּן אָדָם לָמָּה תִדְאַג עַל הַדָּמִים וְלֹא תִדְאַג עַל הַיָּמִים, כִּי הַדָּמִים אֵינָם עוֹזְרִים  וְהַיָּמִים  אֵינָם חוֹזְרִים!'

הרב עובדיה יוסף זצ"ל מספר משל: יהודי רצה לגור בעיר מסוימת והלך להתרשם ממנה. בכניסה לעיר, ראה בית עלמין והחליט לראות מי קבור שם. להפתעתו, ראה שעל כל המצבות מצוינים גילאים צעירים, אחד בן 3, אחד בן שנתיים וכו'. האיש נבהל וחשב לעצמו 'מה קורה בעיר הזו'? חיפש את בית הכנסת, נכנס וראה אנשים זקנים ושאלם איך מתיישב הדבר. השיבו הזקנים: לכל אדם בעיר הזו יש פנקס ובו הוא מסמן כל יום 'כן' אם עשה משהו משמעותי, ו-'לא' אם ביטל את זמנו לריק. עם פטירתו, החברה קדישא סופרים את מספר ה-'כן' וזה הגיל הנרשם על המצבה".

תחושת שמחה ותקווה מילאו את ליבו של מוטי. הוא הרגיש כאילו משהו גדול וחזק הרבה יותר ממנו, מבין אותו ומוליך אותו לקראת פריצת דרך. תחושת התחדשות חלחלה בו ונסכה בו כוחות לרצות. "עכשיו הבנתי, חסר לי כוח רצון", חלפה המחשבה במוחו. "אבל איך אדע מהי התכלית שלי?", חשב, ובדיוק קרא את ההמשך:

"כיצד נוכל לדעת מהי תכליתנו? הרמז נמצא במילה 'תכלית'. כשנתבונן במילה נראה שהיא מורכבת מהאות ת' בהתחלה ות' בסוף, ובאמצע – 'כלי'. ללמד, שעלינו לראות את המטרה כבר מההתחלה בכל מעשינו, תוך שימוש בכלים שקיבלנו.

אם כן, כיצד נפעל כדי לעלות על מסלול הגשמה של ייעודנו ותכליתנו כדי שנראה ברכה והצלחה בחיים?  להלן מספר צעדים מעשיים:

  1. התבוננות בתכליתנו: מהם הכלים בהם חנן אותנו הבורא? כח דיבור, יצירתיות, גישה לאמנויות השונות? נטייה לעשיית חסד? יכולת להרגיש את הזולת? אהבה לילדים? אנשים? או לחילופין, העדפה לפעול מול מכשירים ומכונות? ועוד...
  2. ראיית הסוף: אם היום היה היום האחרון בחיינו, מה היינו רוצים לראות שהספקנו? עשינו? הגשמנו? לו היה זה היום האחרון בחיינו, האם היינו מבזבזים את זמננו בתלונות, טענות ומענות, או נחפזים לעשות את הדברים החשובים ביותר לנו?
  3. מהם הערכים החשובים לנו בחיים? שאלה חשובה מאד. כדי להגיע לערכים הפנימיים האמתיים שלנו, נשאל את עצמנו: מה המסר שהייתי רוצה להנחיל לעולם? איך הייתי רוצה שיזכרו אותי?
  4. זיהוי חסמים/קונפליקטים: מי הדמות איתה אתם מזדהים? אני נוהגת לשאול שאלה זו והתשובה עליה מגלה לי הרבה מאוד על האדם. אדם המשיב שהגיבור שלו הוא דמות מעולם הספורט, העסקים, או כוכב כלשהו, לעומת אדם המשיב שהדמות הנערצת עליו היא דמות רוחנית/תורנית. התשובה מגלה אם האדם מרוכז ביעדים חומרניים או רוחניים. כל תשובה היא בסדר, העיקר שהאדם לא יחיה במערכת אמונות סותרת. הכוונה היא שמצד אחד יצהיר לעצמו ולאחרים שהוא אדם רוחני, לא מעניין אותו כסף וכו', ומצד שני, דמות החיקוי שלו היא אדם שהצליח מבחינה כלכלית.

ועוד, אם נשאל אדם המרוכז בעולם החומר, עד כמה חשוב לו לשלב רוחניות בחיים? הוא ישיב הרבה מאוד, אך הדבר אינו בא לידי יישום. אחד מהיסודות החשובים באימון הוא לזהות את הקונפליקטים שהם תוצאה של הפערים באמונות שהאדם מחזיק בהם בו זמנית.

אדם מצהיר: 'חשוב מאד לדעת מהי תכלית חיינו'. אם יישאל כמה מאמץ אתה משקיע למצוא את התכלית? והוא ישיב – אפס, הדבר מבטא קונפליקט שהאדם חי בו בלי שהוא מודע לו כלל. הנזק הנגרם לו הוא אובדן כוח ואנרגיה. הדבר דומה לאדם היושב בתוך מכונית ולוחץ על דוושת הגז והברקס בו זמנית. הוא צורך אנרגיה (דלק) ומכלה את זמנו לריק.

בהמשך אני שואלת: מהי התכונה או ההישג שאתה רואה בדמות זו?

למשל, האדם רואה כתכלית חייו את הגשמת יכולותיו בתחום המוזיקה. הוא מגלה שהוא מעריץ מוזיקאים, הוא אוהב מאוד מוזיקה וחלום חייו הוא לעסוק בתחום. מצד שני, הוא מגלה שיש לו אמונה שלשיר או לנגן זה בזבוז זמן. מתשובותיו ברור שהוא חוסם את עצמו ולכן אינו מצליח להגשים את יעדיו.

  1. חלוקת היעדים לפרקי זמן: לאחר שזורם המידע דרך התשובות המתקבלות, מצטיירת תמונה לגבי היעדים המועדפים. כעת, נתכנן את המשימות לפי סדר עדיפויות ולוח זמנים לסיומן.
  2. גוזלי הזמן: מומלץ לצמצם את הזמן המוקדש לגלישה באינטרנט, טלפונים וקריאת הודעות!
  3. ניהול סדר היום: חשוב מאוד לנהל סדר יום עם תכנון זמן לכל משימה, השארת מרווחי זמן סבירים ל"בלתי צפוי", תזכורות לדברים חשובים. מה שלא מספיקים, מעבירים ליום אחר.
  4. זמן מיטבי: שימו לב מתי אתם במיטבכם ופעלו בהתאם. משימות חשובות הדורשות ריכוז, כדאי לעשות בזמן בו אתם במיטבכם".

מוטי חייך לעצמו חיוך שובב, וחשב: "איזו אשת חיל יש לי. היא שמה את החוברת כאילו בלי כוונה... חכמה שלי".

כשאשתו הגיעה, הוא כבר היה עם החלטה נחושה להתחיל דרך חדשה.

ד"ר ( Ph.d) אהובה ניסן היא פסיכו-כירולוגית ומאמנת להעצמה אישית-זוגית-משפחתית

052-3344551 

תגיות:תכלית החייםזוגיות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה