המצעד

המצעד: ההמצאות ה"ביתיות" שצריך להגיד עליהן תודה לנאס’’א

משקפי שמש, מנות חמות וגרבר לתינוקות. שש המצאות גאוניות שפותחו על ידי סוכנות החלל האמריקאית, ונמצאות בכל בית

  • כ' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

משקפי שמש

הרבה לפני שהפכו לפריט אופנתי ומבוקש, משקפי השמש שאתם מכירים בשלל מותגים ועיצובים,  פותחו בכלל כהמצאה מיוחדת עבור האסטרונאוטים של נאס"א. בניגוד למה שאתם עלולים לחשוב, הפיתוח פורץ הדרך לא ממש נועד לטעמי אופנה. כבר עם תחילת הניסיונות לשגר אסטרונאוטים בשר ודם לחלל, הבינו בנאס"א שמיליוני החלקיקים שמתעופפים בחלל מעמידים בסכנה רצינית את משקפי הקסדות של האסטרונאוטים, כמו גם הסכנה מחשיפה לקרני השמש הבוהקות לא הגנת האטמוספירה. כדי למנוע שריטות פיתחו בנאס"א ציפוי מחומר דמוי סיבי פחם דחוס, שאפשר הגנה לאורך זמן ומנע את שחיקת המשקפיים היקרים.

חברת "ריי באן" (ובעקבותיה חברות אחרות) שילמה לנאס"א סכום לא מבוטל תמורת השימוש בפטנט, ושילבה במשקפי הפלסטיק שלה ציפוי דומה שהפך אותם לעמידים פי עשרה. במרכז המחקר איימז של נאס"א פותחו גם עדשות עמידות לשריטות, שהציפוי שלהן מחזיק מעמד למשך זמן ארוך פי עשרה מהציפוי של עדשות פלסטיק רגילות. הן פותחו כתוצר לוואי של מחקר למציאת פתרונות להגנה על משטחי פלסטיק בציוד המשמש בחלליות.

מנה חמה

אם תהיתם פעם מיהו הגאון שהביא לעולם את הזוועה הקולינרית הידועה בשם מנה חמה, נמצאו האשמים. אחד הפרויקטים הגדולים של נאס"א במשך השנים, היה לספק לאסטרונאוטים שלה במשך החודשים בהם הם שוהים בחלל, משהו לאכול. הקריטריונים שעמדו לפני המדענים של נאס"א היו לפתח מוצרי מזון שיהיו טעימים וסטריליים ולא יתקלקלו במשך השהות הארוכה מחוץ לכדור הארץ. וכך נוצר הרעיון הגאוני לאוכל שעובר יבוש, נארז בוואקום ומגיע אל הצרכן באריזה נוחה וקלת-משקל. יחד עם הפיתוח עוצר הנשימה הזה,  ממשיכים בנאס"א לפתח עוד עשרות סוגי מזונות שונים במרקמים בלתי מוכרים, כמו חלבון בצורה של ג'לי מתוק או בצורה של קרקרים קלי משקל המגיעים בטעמים שונים ומכילים את אבות המזון החיוניים.

מטהרי מים

עוד טכנולוגיה של נאס''א, שאחראית לאיכות חיים טובה של רבבות בני אדם, היא טכנולוגיית טיהור המים של נאס"א. בזכות הטכנולוגיה הזו מיליוני אנשים בעולם השלישי יכולים לשתות מי ברז נקיים וטהורים מחיידקים.

הצורך בהמצאה הזאת, שנועד לספק לאסטרונאוטים של נאס''א מים זמינים, מאחר והחלל, מסתבר, קצת יבש, ברור מאליו. לאחר שנות מחקר רבות, הצליחו בנאס"א לייצר מחסנית טיהור קטנה שעלותה אינה יקרה, שמסוגלת להשמיד את כל החיידקים במים. רוב מסנני המים הביתיים התבססו עד אז על רשתות צפופות, שנסתמו והוכחו כבעלות יעילות בינונית בלבד. מסנני המים של נאס"א טובים יותר ממערכות קיימות המבוססות על טיהור המים באמצעות כלור, מפני שאינה מחייבת טכנולוגיה מסובכת, כמו גם הוספת כלור למי השתייה. גם רופאי שיניים מוצאים שימוש בטכנולוגיה הזו לטיהור מערכת המים שבה הם עושים שימוש לצורך הטיפולים, ללא הוספת כלור.

מצלמה דיגיטלית

לא יאומן, אבל אפילו המצלמות הדיגיטליות הזעירות חוות את קיומן לנאס"א. אחד הפיתוחים הכי מבוקשים בשנות הה-50 וה-60 בסוכנות החלל, היה מציאת טכנולוגיה שתעזור  לשדר מידע ממרחקים גדולים ולעבדו לצורה תמונתית ברורה. בשנת 1964 מדעני נאס"א השתמשו בטכניקות עיבוד תמונה דיגיטליות כדי להסיר הפרעות מתמונות של פני הירח, שנשלחו מהגשושית ריינג'ר 7. בשנת 1968 שיפרו טכניקות להעצמה דיגיטלית של תמונות באופן דרמטי את תצלומי התקריב מהירח, וכבר בשנת 1989 שדרה החללית וויאג'ר 2 תמונות דיגיטליות של נפטון.

שעונים

המדענים של נאס"א העבירו הרבה ימים בין קירות המעבדה בניסיון לגלות חומר שיהיה אדיש לחומרים כימיים, ושיוכל להגן על מכונות וחלקי כלים נגד שחיקה. אחד החומרים שהם ניסו לחקות היה היהלום. משאב טבע מצוין שאינו מוליך חום, מבודד מחשמל ואינו נשחק על ידי המינרלים הכימיים. לולא סוגיית המחיר הקטנה, היו מדעני נאס"א משתמשים בו בשמחה לציפוי כל המשטחים בחללית. לרוע המזל, נראה שהתקציב הדרוש גדול אפילו על נאס"א.

אך ימי המחקר הרבים הניבו תוצאות, חומר דמוי יהלום שמאפשר לצפות משטחים בשכבה דקיקה של פחמן. הטכנולוגיה של נאס"א, שפותחה במרכז המחקר לואיס פיתחה חומר דמוי יהלום אך זול בהרבה ממנו, DL) שמו. חומר הגלם הזה הפך שימושי במיוחד לחברות שונות עבור ייצור משקפיים, מחטים לחדרי ניתוח ובעיקר... שעונים.

מחיות מזון לתינוקות

מהות ברחבי העולם עמלו וטרחו בשקדנות מאז ומעולם על מעיכת ירקות טחונים למחית מזינה עבור הקטנטנים שלהם. אבל המצאת הגרבר, אותה צנצנת זכוכית קטנה המכילה ירקות ופירות מוכנים לאכילה, בישרה בעיני עוללים רבים בעולם עידן חדש. וכמו המצאות גדולות אחרות, גם ההמצאה הזו שייכת לנאס"א. 

במשך תקופה ארוכה עמלו בנאס"א על הכנת מזון שיישאר טרי ומזין גם לאחר חודשים ארוכים בחלל. אחרי מחקר ארוך, יצא להם גרבר בצנצנת.

תכל'ס, אולי ההמצאה הכי גדולה מאז החיתולים החד פעמיים.

תגיות:משקפי שמשהמצאותגרברהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה