גולשים כותבים

לקראת חג השבועות: האם אמירת תהילים באמת יכולה לעזור לאדם שנמצא בצרה?

מה באמת אנחנו יודעים על הספר המופלא שכתב דוד המלך? מדוע נהוג לקרוא תהילים במקרה סכנה או חולי? ומה חשבו רבותינו על אמירת פרקי תהילים?

(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

נעים להכיר – ספר תהילים. אחד הספרים הבולטים ביותר בתנ"ך הוא ללא ספק ספר תהילים.
ספר התהילים ליווה את עם ישראל בכל תקופות הגלות, בעתות צער וברגעי שמחה. אף הרחוקים מיהדות, תמיד ידעו שבספר התהילים ימצאו מרגוע ועידוד.
הסיבה שספר התהילים תמיד מצא מסילות אל לבם של כל בני ישראל ללא יוצא מן הכלל, היא כנראה משום שהוא מותאם בצורה מוחלטת באופן אישי לכל יהודי, בכל מצב בו הוא נמצא. הספר משלב בתוכו, מחד, תפילות נוראות שדוד זעק לבורא עולם שיושיעו מייסוריו, ומאידך, פרקי שמחה והודיה.
ספר התהילים מיוחס בעיקר לדוד המלך, אולם הגמרא במסכת בבא בתרא מספרת כי חלק מהמזמורים שמע דוד המלך ברוח הקודש גם ממשה רבינו, אברהם אבינו, שלושת בני קורח, אדם הראשון, אסף, ידותון, הימן ומלכיצדק.
שמו הוא בעצם צורת הרבים של המילה "תהילה" שמשמעה שבח לבורא עולם.

 

הייחודיות של מזמורי תהילים

מעבר לחיבור הטבעי שיש לכל יהודי אל מזמורי התהילים, חכמי המקובלים מייחסים לאמירת מזמורי התהילים כוח וערך סגולי עצום.
לפי הקבלה בכוחה של קריאת תהילים, אפילו ללא כוונה מיוחדת, לעורר רחמי שמיים וסיעתא דשמיא מיוחדת. יתירה מזו, הגמרא דורשת על הפסוק "אגור באהלך עולמים" (תהלים ס"א, ה'), שדוד ביקש שגם אחרי מותו ימשיכו עם ישראל לומר תהילים.
לפי המסורת, חמישה עשר מזמורי "שיר המעלות" הם פרקים שהלויים היו שרים על מדרגות (כלומר מעלות) בית המקדש בשעת הקרבת הקרבנות – שעה של שיא השראת השכינה – ולכן הפרקים האלה ידועים במיוחד כמסוגלים לישועה.
אחד הפרקים המרתקים והייחודיים בספר הוא פרק קי"ט, שערוך לפי סדר א"ב וידוע כמסוגל לעילוי נשמה כאשר קוראים את הקטעים המתחילים באותיות שמו של הנפטר.

 

מעלת אמירת תהילים ע"פ רבותינו

רבי שמעון בר יוחאי אומר, כמובא בזוהר הקדוש: "בשירות ותשבחות אלו שאמר דוד, יש בהם סודות ודברים עליונים ברזי החכמה, שכולם ברוח הקודש נאמרו, ששרתה רוח הקודש על דוד ואמר שירה".

השל"ה הקדוש: "אין לנו דבר גדול יותר מספר תהילים שכלול מן הכול: רבים שבחים להשם יתברך, ורבים מזמורים הם על התעוררות התשובהורבים מזמורים הם של בקשות מחילה וסליחה והכל מיד ה' השכיל דוד המלך ע"ה ברוח הקודש. והאומר תהילים הוא כמתפלל, והוא גם כן כעוסק בתורה".

החיד"א: "אשרי האיש הלומד תהילים, שכן סגולה גדולה לאומרו בחג השבועות, כי דוד המלך הייתה מנוחתו ביום זה והוא יומא דהילולא דיליה, ועוד יעלו לרצון ביותר אמירת תהילותיו".

בעל היסוד יוסף: "על ידי אמירת תהילים באים הרבה הצלחות לעולם".

הרבי מילובביץ: "אשרי האיש הלומד תהילים, שכך נאמר בהם ובכוח סגולת אמירתם, אילו ידעתם כוחם של פסוקי תהילים ופעולתם בשמי רום, הייתם אומרים אותם בכל עת. תדעו שמזמורי תהילים שוברים כל המחיצות, ועולים בעילוי אחר עילוי, בלי שום הפרעה, ומשתטחים לפני אדון העולמים ופועלים פעולתם בחסד וברחמים".
 

רבי ישראל אבוחצירא, ה"בבא סאלי": "יש באמירת תהילים סגולה מיוחדת, ופסוקי התהילים פועלים עצומות בשמים".

הרמב"ם: "אשרי האיש הלומד תהילים, שכך אמרו, האומר תהילים בכל יום מובטח לו שהוא בן העולם-הבא".

הגאון רבי חיים פלאג'י: "אשרי האיש הלומד תהילים, שכן אמרו, הקורא תהילים בכל יום ומוציאם בפה ובקול רם, וכן ברכת המזון, מאריכין לו ימיו ושנותיו".

 

מנהגים
הבעל שם טוב, מייסד תנועת החסידות, הנהיג אמירת שלושה פרקי תהילים על פי הסדר בימים שבין ראש חודש אלול לבין יום הכיפורים, אשר יחד עם אמירת 36 הפרקים האחרונים ביום הכיפורים משלימים את קריאת הספר כולו. מנהג נוסף שהתקבל בתפוצות ישראל הוא לסיים פעמיים את ספר תהילים בראש השנה, פעם אחת בכל יום, שאז מניין הפרקים בגימטריה הוא כפ"ר.

מנהג ישראל קדושים לקרוא ולהרבות באמירת מזמורי התהילים, וסגולתם פועלת ישועות ונחמות בכל עת ובכל מזמור שייאמר. על כן ראוי לקרוא פרקי תהלים בכל סדר ומספר שיבחר לו האדם.

עם זאת, בוודאי יש תוספת ברכה לקרוא דווקא בסדר ובמזמורים שנקבעו ע"י חכמי ישראל ברוח קודשם.
גם כתב מרן החיד"א, שכדאי לאדם לומר את כל ספר תהילים בכל שבת.

אמירת תהילים בלילה
על פי הקבלה אין אומרים תהילים בלילה אולם העיקר להלכה, על פי הרב עובדיה יוסף זצוק"ל, שאם קורא אדם תהלים בלילה, הנכון הוא שלא יקרא בהם אלא אחר חצות הלילה, ולא בתחילת הלילה. אבל כאשר הקריאה היא לתועלת חולה, או לתועלת אישה המקשה ללדת, מותר לקרוא תהלים אף קודם חצות הלילה.

סדר אמירת תהילים
 
סדר אמירת התהילים המודפס בספרים, הוא בחלוקה לחמשה ספרים או לימי השבוע וימי החודש. ובהרבה קהילות ובתי כנסת תקנו ויסדו לומר תהילים כפי מנהגם, וכל המנהגים ראויים ורצויים לפני ה'.

קריאת תהילים וילדים
נהגו בהרבה מקומות לקבץ ילדים ולומר עמם מזמורי תהילים, ביום שבת ואף בימות החול, והוא מנהג מעולה לפני ה' יתברך, כמו שאמרו חכמים: אין העולם מתקיים אלא בשביל הבל תינוקות של בית רבן.

 

סגולות ספר התהילים
להלן פרקים המסוגלים לישועות שונות על פי מסורות רבות שבידינו:

פרקים המסוגלים לישועה: א', כ"ג, ק"ב, ק"ל.

פרקים המסוגלים לרפואה: א', ו', י"ג, כ', ק"ב, ק"ל.

פרקים הסוגלים למציאת זיווג הגון: ל"ב, ל"ח, ע', ע"א, קכ"ד.

פרקים המסוגלים להצלחה במבחנים ולימודים: נ"ז, כ"ח.

פרקים המסוגלים לפרנסה טובה: כ"ג, ק"ד, קכ"ח, קמ"ה.

פרקים המסוגלים להצלחה במשפט: ג', ה', ו', כ', ל"ה, קכ"א, קכ"ג.

פרקים המסוגלים לשלום בית: קל"ט, קכ"ח, וכן לקרוא אותיות "שלום בית" מפרק קי"ט.

פרקים המסוגלים להריון וללידה קלה: א', ח', כ', נ"ז, צ"ג, קמ"ב.

 

מהו התיקון הכללי, וכיצד הוא מסייע בניסיון הקשה של דורנו?

מסביר הרב ארז משה דורון שאחד מגילויו הגדולים של רבי נחמן היה "תיקון הכללי", הלא הם עשרה מזמורי תהילים (ט"ז, ל"ב, מ"א, מ"ב, נ"ט, ע"ז, צ', ק"ה, קל"ז, ק"נ), שכשהם נאמרים בסדר המצוין לעיל – כוחם גדול לתיקון הנפש.

אחת מן הסיבות למעלת ספר תהילים, מבאר רבי נחמן, היא היותו כלול מ"עשרה מיני נגינה", שהם עשרה תדרים של קדושה, המכוונים כנגד עשר ספירות, ואשר בכוחם לתקן את עשרת כוחות הנפש ולהזרים לתוכם רוחניות ושמחה, עד שיפתחו כל הערוצים החסומים בנפש .

עיקר ענינו של "תיקון הכללי" הוא תיקון מיוחד לפגם הברית (הכולל פגמים כהוצאת זרע לבטלה, קרי לילה וכן מחשבות, דיבורים או מעשים הקשורים לניאוף).
לאדם שנכשל חלילה בעוון מסוג זה, ממליץ רבי נחמן, מוקדם ככל האפשר, לטבול ולטהר עצמו במקווה (מעיין או ים וכדומה). וכן נאמר בעניין זה בהקדמת רבי נתן לליקוטי הלכות חלק "אבן העזר": "אם יש מקווה - יש תקווה" (אין המדובר בטבילת מצווה של אישה, שענייניה שונים ותלויים בתנאים הלכתיים מדוקדקים).
פגם הברית הוא החטא היסודי והשורשי ביותר, שכל שאר הפגמים נמשכים אחריו, ולפי דברי רבי נחמן הוא גם השורש למצב התמידי של בלבול ופיזור הנפש שאנו שרויים בו. "תיקון הכללי" מסייע באיסוף הדעת שהאדם פיזר ואיבד על ידי עוון זה או שאר עוונותיו, ומשפיע גם על קיבוץ נדחי ישראל וגאולתם.

על אף שעניינו המיוחד של "תיקון הכללי" הוא תיקון הברית דווקא, מובן בדברי רבי נחמן שבאמירתו (המדובר באמירה בקול דווקא ולא בקריאה ובמחשבה בלבד) טמונות סגולות ומעלות נוספות רבות.
משום כך, נוהגים רבים מחסידי ברסלב לומר "תיקון הכללי" בכל יום (שיח שרפי קודש ד' צ"ו), וגם נשים נוהגות לאמרו.
 

לסיכום, אין ספק שספר התהילים הינו אחת מהמתנות היקרות שקיבל העם היהודי, וכל אחד ואחת יוכלו למצוא בו מזמורים לקריאה בכל מצב אישי בו הם נתונים, ובעזרת השם ייוושעו במהרה מצרתם.

 

תגיות:אמירת תהיליםדוד המלך

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה