חדשות בארץ

האם גוף הכשרות של רבני צהר יגרום לאכילת טריפות?

מדוע החליט ארגון צהר על הקמת כשרות אלטרנטיבית לרבנות הראשית? מדוע החלטתו כה שערורייתית, ולאיזו פרצה איומה זה עלול להוביל? כל מה שרציתם לדעת על הנושא

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
אא

אחרי יוזמת הנישואין השערורייתית עליה הכריז ארגון צהר לפני מספר שנים והשותפות בבתי הדין לגיור, להן יצאו מתנגדים חריפים מכל הזרמים, בטענה שהן מכניסות לעם ישראל גויים גמורים, יצא השבוע הארגון בהודעה נוספת ומקוממת.

ארגון צהר הודיע על כך שהוא מקים גוף כשרות אלטרנטיבי לרבנות הראשית לישראל. ראשי הארגון שהכריזו על כך במסגרת מסיבת עיתונאים, הודיעו כי היעד שלהם הוא צירוף של 1200 מסעדות למערך החדש בתוך שלוש שנים. לדבריהם, הם עומדים להפוך בתוך זמן קצר לגוף הכשרות הפרטי הגדול בארץ.

ולמה זה כל כך נורא?

נושא הכשרות הוא אחד הנושאים המשמעותיים ביותר בבסיס העם היהודי, מפאת רגישותו עלולות להיות בו הטעיות רבות וחמורות, ולכן חובה גמורה שהוא יהיה מפוקח אצל גורם מוסמך אחד ויחיד נטול כל אינטרסים. ברגע שקמות כשרויות שונות כמו זו שמציע ארגון צהר, אנשים עלולים להתבלבל ולא לדעת מי מהן מפקחת באמת על המזון ואיזו כשרות מקלה יותר ולא עושה זאת כראוי.

אמנם נכון שציבור יראי השם ימשיכו לצרוך את הכשרויות המהודרות בלבד, מתוך הכרה בכך שהן, ורק הן, נותנות פיקוח ראוי, אך מה יהיה עם אנשים שמעוניינים לצרוך מזון כשר ומפוקח, אך אינם נמנים על המגזר הדתי או החרדי? הרי  במידה שתהיה אפשרות לגופים פרטיים להציע את כשרותם כתחליף לרבנות, עלולות להיווצר בכך הטעיות מרובות. צריך גם להבין שכיום זהו ארגון צוהר, אך בעתיד הקרוב אלו יכולות להיות רבניות רפורמיות שיחליטו ליזום כשרויות משלהן והבלבול עלול להיות רב.

מי מתנגדים לכך?

ההתנגדות היא גורפת. לאור הצהרתו של ארגון צהר יצאו חברי כנסת ומובילי דעת ציבור בקהל החרדי וכן בציבור הדתי לאומי בקריאה לעצור את היוזמה הזו בכל מחיר. הרב יעקב אריאל, נשיא צהר לשעבר, אף יצא במתקפה על הארגון והודיע כי "מדובר בבעיה חמורה מאוד, ואנשים עלולים להיכשל בנבלות וטרפות". התבטאויות חריפות נשמעו גם מפיו של חבר הכנסת מיכאל מלכיאלי שטען: "היום הוכח שוב שבראש ארגון צהר עומדים אנשים שלא הצליחו עדיין לעכל את ההפסד שלהם בבחירות לבחירת רב ראשי לישראל, ובמקום לקבל את דעת הגוף הבוחר, הולכים ויוצאים נגד הרבנות הראשית לישראל באמצעות כל מיני מיזמים מצחיקים והזויים". מלכיאלי הדגיש: "ציבור שומרי המסורת נאמן לדרך אבותיו וימשיך לסמוך על הרבנות הראשית לישראל ועל הרבנים הראשיים, הוא לא ילך שולל אחרי קבוצת אנשים אוהבי כוח ופרסום".

מה אומר על כך החוק?

מלכתחילה, החוק אוסר שימוש בביטוי 'כשר' כאשר אין למזון שמוגש כשרות בהשגחת הרבנות הראשית. מסעדנים שעשו זאת בעבר אף ספגו קנסות.

לפני כחצי שנה התקבלה עתירה על ידי בית המשפט, והשופטים קבעו כי בתי עסק יכולים מעתה להציג את המזון שהם מוכרים כמפוקח הלכתית, בתנאי שלא יעשו שימוש במונח 'כשר' על כל הטיותיו השונות, ואף ידגישו כי התעודה אינה קשורה לרבנות הראשית. בעקבות כך ניתן אור ירוק להחלטת צהר.

ומה ההבדל בין הגופים הפרטיים לבין הבד"צים המהודרים?

גופי הבד"ץ נותנים את כשרותם בנוסף לכשרות הרבנות. לעומתם, גוף הכשרות שמציע כעת צהר מבקש להציע כשרות חילופית לכשרות הרבנות הראשית, ועל כך השערורייה הגדולה.

תגיות:כשרותרבני יצהר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה