מקבצי שו"ת - שאל את הרב

האם לאבל מותר לשלוח מנות? האם אישה צריכה לשמוע מגילה פעמיים? ואיך צריך להיראות שולחן האוכל בבית?

מקבץ שו"ת 74 – השאלות הכי מעניינות שפורסמו השבוע במדור שאל את הרב באתר הידברות

  • י"ג אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

1. למה בשעת ההבדלה מסתכלים על הציפורניים לאור הנר?

אכן נוהגים להסתכל בכפות בידיים ובציפורניים כשמברכים על האש בהבדלה (שלחן ערוך אורח חיים סימן חצר סעיף ג').

ושני טעמים יש בזה:

א. כי צריך שיהיה מספיק אור מהנר של הבדלה – בכדי שיוכל להכיר בין מטבע של מדינה זו למטבע של מדינה אחרת (כמבואר בשלחן ערוך שם סעיף ד'). ולכך נוהגים להסתכל בציפורניים לראות אם יוכל ליהנות לאורו ולהכיר בין מטבע למטבע כמו שמכיר בין ציפורן לבשר (משנה ברורה שם סק"ט).

ב. ועוד טעם שמסתכלים על הציפורניים, משום שהן סימן ברכה היות שהן פרות ורבות לעולם (משנה ברורה שם).

*  *  *

2. ב"ה אני מתחזקת ומנסה לכסות את הראש. יש לי הרבה שנים ספר שאני רגילה אליו, ובטוחה ואוהבת את התספורת שלו. לא נותנת לאף אחד אחר לספר אותי. האם מותר לי להמשיך להסתפר אצלו?

אסור לאישה להסתפר אצל גבר (אוצר דינים לאשה ולבת פרק ס' סעיף כה ובהערה שם בשם הגר"ע יוסף זצ"ל, ושו"ת רבבות אפרים חלק ה' סימן תק"ז, ושו"ת נצח יוסף חלק א' סימן ס"ו, ושו"ת יצחק ירנן חלק ב' חלק אבן העזר סימן א').

וגם כשהגבר מספר טוב יותר או שהוא זול יותר – אין שום היתר בדבר.

בעזרת ה' תחפשי ותמצאי אישה שמספרת טוב. והבא להיטהר מסייעין בידו.

*  *  *

3. האם אישה גם צריכה לשמוע מגילה פעמים, או מספיקה רק פעם אחת?

חובה לשמוע קריאת המגילה פעם אחת בלילה ועוד פעם ביום (שלחן ערוך אורח חיים סימן תרפ"ז סעיף א').

וחיוב זה הוא על אנשים ונשים, וכן יש לחנך קטנים שהגיעו לגיל חינוך (שלחן ערוך שם סימן תרפ"ט סעיף א', ומשנה ברורה סק"ג).

*  *  *

4. האם מותר לי להשכיר דירה לזוג שהתחתנו בחתונה אזרחית, אבל שומרים כשרות ושבת (הגבר גרוש עם ילדים)?

אין איסור להשכיר להם דירה (בדומה למה שכתב בכיוצא בזה באורך וברוחב בשו"ת יביע אומר חלק ב' חלק אורח חיים סימן ט"ו. וכן ראה בספר אשרי האיש חלק יורה דעה חלק א' פרק יא' סעיף ג').

*  *  *

5. האם מותר לילדה בגיל 7 ללבוש שמלה (תחפושת) שרובה בצבע אדום?

נהגו להקל בזה.

*  *  *

6. האם יש עניין וחיוב בשולחן אוכל בבית שיהיה על 4 רגליים? אם כן, למה דווקא על 4 רגליים?
אני פשוט רוצה לקנות לבית, ולא יודעת אם זה בסדר לקנות שלחן שעומד באיקס.

אין שום חיוב לאכול על שלחן עם ארבע רגליים. אולם בשבת ויום טוב יש עניין במידת האפשר לאכול על שלחן עם ארבע רגליים.

מקורות: כן כתב רבי חיים ויטאל זצ"ל בשער הכוונות (דף ע"ב עמוד א') שהאר"י ז"ל היה מקפיד מאוד וזהיר לאכול בשלחן של ד' רגלים כדוגמת שלחן של בית המקדש, ע"ש. והובא במגן אברהם (תחילת סימן רס"ב), ע"ש, ועניין זה שייך גם ביום טוב וכמו שכתב השל"ה (מסכת שבת, פרק תורה אור, בהג"ה). וע"ע מש"כ בזה בספר שיבת ציון חלק א' (שער א' סעיף י'), ע"ש.

*  *  *

7. האם לאבל על מות אימו או אביו בתוך שנת האבל מותר לשלוח מנות בפורים?

מי שנמצא בתוך שנת אבל על אביו או אמו חייב לתת משלוח מנות (שלחן ערוך אורח חיים סימן תרצ"ו סעיף ו', ויורה דעה סימן ת"א סעיף ז'). וטוב שישלח בשר ודגים וכיוצא בהם, ולא תפנוקי מעדנים ומיני מתיקה (חזון עובדיה על אבלות חלק ב' עמוד רנ"ה).
 
אלא שלפי מנהג האשכנזים, אין לתת משלוח מנות למי שנמצא בתוך שנת אבל על אביו או אמו (הרמ"א באורח חיים סימן תרצו סעיף ו', ומשנה ברורה סק"כ).
 
אולם הספרדים נוהגים להקל שמותר לתת משלוח מנות למי שנמצא בתוך שנת אבל על אב או אם. ומכל מקום לא ישלחו לו מנות של תפנוקים ודברי מתיקה, אלא כגון בשר ודגים פירות וירקות וכיוצא בזה (חזון עובדיה על אבלות חלק ב' עמוד רנ"ב).

*  *  *

8. אם אני מתארח ומציעים או שאני מכין משקה ומשתמש בקומקום שסביר להניח שאינו טבול, האם מותר להשתמש בקומקום כזה?

לכתחילה אין להשתמש בקומקום לא טבול (אלא אם כן הוא מיוצר על ידי חברה בבעלות של יהודים או שהוא עשוי מפלסטיק, שאז הוא פטור מטבילה).

אולם בדיעבד, אחרי שכבר חיממו שם מים – המים אינם אסורים ומותר לך לשתות מהם (ראה ברמ"א יורה דעה סוף סימן ק"כ).

*  *  *

9. מותר לי להיות בבית עם מכנס פיג'מה ארוך, לא צמוד, ליד אח שלי – בן 30 ונשוי?

לא ראוי שאפילו בני ביתך יראו אותך במכנסי פיג'מה.

ראי בקישור הבא:https://www.hidabroot.org/question/99545

*  *  *

10. האם נכון הוא שצריך להדליק נרות שבת כמספר הילדים?

מעיקר הדין מספיק להדליק נר אחד לצורך נרות שבת. ומכל מקום כבר נהגו להדליק שני נרות, אחד כנגד "זכור" ואחד כנגד "שמור" (יעוין בשלחן ערוך אורח חיים סימן רס"ג סעיף א').

אלא שיש נשים שנהגו להוסיף עוד נר לכבוד שבת עבור כל ילד שנוסף במשפחה. ומי שרוצה לנהוג כן – ר שאית. ולפני שתתחיל לנהוג כן מומלץ שתאמר שהיא נוהגת כן "בלי נדר".

מקורות: מנהג זה הוזכר בספר תורת חיים (סימן רס"ג סוף סק"ד) וזה לשונו: ויש שנוהגות להוסיף נר לכל ילד הנולד ונהרא נהרא ופשטיה, ע"כ. וכן בספר ליקוטי מהרי"ח חלק ב' (סדר הנהגות ערב שבת) כתב, שמנהג הנשים כאשר יולד להם בן או בת מוסיפין נר אחד. וסמך לדבר מדאמרינן בפרק במה מדליקין (מסכת שבת דף כ"ג עמוד ב') דבשכר שמרבין בנרות דשבת הוי ליה בנין וחתנין רבנן, ע"ש. לכך בכל פעם שיולד להם בן או בת מרבה בנרות שעל ידי זה יזכו לבניין וחתנין תלמידי חכמים, ע"ש. וכן בספר שערי הלכה ומנהג חלק אורח חיים חלק א' (עמוד רס"ב) כתב, שישנן נשים שמדליקות שני נרות כנגד אישה ובעלה, וכשנולדו ילדים מוסיפות נר אחד כנגד כל אחד ואחד, להאיר מזלם של כל אחד ואחד, ע"ש. ועיין עוד מה שכתבו לתת טעם למנהג זה בשו"ת משנה הלכות חלק ז' (סימן ל"ה) ובשו"ת תשובות והנהגות חלק ב' (עמוד קכ"ג ד"ה אמנם). וע"ע בשמירת שבת כהלכתה חלק ב' (פרק מ"ג הערה נ"א) מה שכתב להעיר בדברי המשנה הלכות הנ"ל, ע"ש.

תגיות:מקבץ שו"תמשלוח מנותקריאת מגילה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה