המצעד

לכבוד פורים: "המצעד" עם המרגלים-בתחפושת הכי מפורסמים בהיסטוריה

המרגל הבריטי שהיה אורח מבוקש במסיבות, העיתונאי שהקים רשת ריגול ביפן, והמרגל הרוסי שהיה חברו הקרוב של בן גוריון. "המצעד" מציג: המרגלים המפורסמים בהיסטוריה

  • י"ג אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

קרוב לוודאי שאולדריץ' איימס, מי שהיה בכיר במודיעין האמריקאי, הוא אחד המרגלים הכי מפורסמים במאה העשרים. הנער האמריקאי ממדינת ויסקונסין שהיה תלמיד מצטיין ואחד הסוכנים הצעירים ביותר בתולדות סוכנות הביון המרכזית של ארצות הברית, הסי.אי.אי. גויס כהבטחה גדולה לסוכנות הביון האמריקאית. בפועל, במשך השנים הוא העביר מידע מודיעיני רגיש ביותר והביא למותם של 12 סוכנים אמריקאים שפעלו בברית המועצות.

איימס שלט היטב בשפה הרוסית והתמחה בשירותי הביון הסובייטיים. בראשית גיוסו נשלח לאנקרה בירת טורקיה על מנת לגייס סוכני מודיעין סובייטים לשירות האמריקאים. בהמשך מילא תפקידים בניו יורק ובמקסיקו סיטי ובשנת 1985 עבר לשרת במטה הסוכנות בלנגלי, וירג'יניה. באותה שנה פנה מיוזמתו לשגרירות ברית המועצות בוושינגטון הבירה והציע את שירותיו לסובייטים.

במרוצת השנים שבין 1985 ל-1992 מכר איימס לסובייטים מידע מודיעיני רגיש ביותר, שכלל בין השאר פרטים על כמאה מבצעי מודיעין אמריקאים. המידע שלו הסגיר 12 סוכנים אמריקאים שהוצאו להורג על ידי הסובייטים לאחר שנחשפו. תמורת המידע שמסר לסובייטים במשך תקופה זו שילמו לו הסובייטים מיליוני דולרים, והוא קיבל את הסכום הגבוה ביותר ששולם למרגל מאז ומעולם, בסביבות ארבע מיליון דולר. רק לאחר שנים בהן הדליף מידע חשוב ללא מפריע, נעצר איימס בשנת 1994 לאחר מעקב צמוד מטעם הסי. אי. אי. איימס הועמד לדין ביחד עם רעייתו, ונידון למאסר עולם ללא אפשרות חנינה. את עונשו הוא מרצה עד היום בכלא שמור בארה"ב.

קלאוס פוקס

קלאוס פוקס, פיזיקאי גרמני שמצא מקלט בבריטניה, היה זה שהעביר את סודות הפצצה האטומית לידי ברית המועצות, תוך שהוא בוגד במדינה שהעניקה לו מקום מקלט.

פוקס למד פיזיקה ומתמטיקה באוניברסיטת לייפציג והצטרף למפלגה הקומוניסטית של גרמניה. עם עליית הנאצים לשלטון בשנת 1933 נאלץ פוקס לעזוב את גרמניה והגיע לבריטניה דרך צרפת. כפליט מגרמניה קיבל פוקס מלגה והמשיך בלימודי הפיזיקה עד לקבלת תואר דוקטור לפיזיקה. בשנת 1939 עם פרוץ מלחמת העולם השנייה נעצר פוקס כנתין אויב והועבר למחנה מעצר בקוויבק שבקנדה.

בהתערבות מוריו מאוניברסיטת אדינבורו, ששכנעו את השלטונות הבריטיים כי בתור פיזיקאי יוכל פוקס להביא תועלת למאמץ המלחמה הבריטי, שוחרר פוקס מן המעצר. לאחר שחרורו המשיך בלימודיו באוניברסיטה, אך כעבור מספר חודשים נתבקש להצטרף לפרויקט הבריטי לפיתוח פצצת אטום.  בשנת 1943 נשלח פוקס לארצות הברית להצטרף ל"פרויקט מנהטן", הפרויקט האמריקאי לפיתוח פצצת אטום ובתום המלחמה חזר פוקס לבריטניה ונתמנה לראש מחלקת הפיזיקה במרכז למחקר גרעיני בהארטוול. במשך שנתיים העביר לקג"ב תכניות תיאורטיות לבניית פצצת מימן, כמו גם נתונים משמעותיים על תהליך העשרת האורניום  שאפשרו לסובייטים  לקבוע את מספר הפצצות שבידי ארצות הברית. 

בראשית שנת 1950, לאחר סדרת חקירות, הודה בהעברת סודות האטום לברית המועצות. פוקס הועמד לדין ב-1 במרץ 1950, נמצא אשם בהעברת מידע גרעיני לסובייטים ונדון ל-14 שנות מאסר. הוא ריצה 9 שנים מתוך תקופת המאסר שנגזרה עליו ושוחרר בשנת 1959. לאחר שחרורו הצליח פוקס, בדרכים לא חוקיות, להגיע לרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית (שכונתה אז "מזרח גרמניה"), שהייתה חלק מן הגוש הסובייטי, קיבל את אזרחותה ונתמנה לסגן מנהל המרכז למחקר גרעיני ברוזנדורף. ההערכה היא כי איש ממרגלי האטום שפעלו בשירות הסובייטים לא הביא לסובייטים תועלת כה רבה בפיתוח פצצת האטום הסובייטית כמו פוקס.

ג'ון אנדרה

ג'ון אנדרה היה מראשוני המרגלים, בתקופות בהן המקצוע לא זכה להילה שיש לו היום. הוא גם מחזיק בשיא המפוקפק-משהו כמרגל הבריטי הראשון שהוצא להורג במהלך מלחמת העצמאות האמריקנית. אנדרה, ששירת במושבות הבריטיות באמריקה לפני ההתקוממות, נודע כאיש נעים הליכות, שהיה אורח תדיר בקרב חוגי החברה הגבוהה בניו יורק ופילדלפיה. הוא היה אורח מבוקש במסיבות ובנשפים של אנשי החברה הגבוהה וצבר לו לא מעט ידידים והשפעה. בשנת 1779 קודם בדרגה, והופקד על המודיעין החשאי הבריטי במושבות.

במהלך מלחמת העצמאות, ניסה אנדרה ליזום מהלך שיוביל לעריקתה של המושבה ניו אינגלנד משאר המושבות בחזרה אל הכתר הבריטי. כשהוא לובש בגדים של חייל פשוט ומצויד בדרכון מזויף, ניסה אנדרה להגיע לניו יורק, שם נתפס והועמד לדין. הוא נתלה כמרגל ב-2 באוקטובר בשנת 1880.

ריכרד זורגה

אחד מגדולי המרגלים במלחמת העולם השניה, ומי שנחשב לאב הטיפוס למרגלים במאה העשרים, הוא ריכרד זורגה, בן לאב גרמני ואם רוסיה. זורגה ריגל במשך השנים עבור ברית המועצות כשהוא מסתתר מאחורי עבודתו כעיתונאי מוערך, תחילה בגרמניה ובהמשך בסין וביפן, כשבאופן רשמי שימש ככתב של עיתון גרמני, ה"פרנקפורטר צייטונג".

בשנת 1933 הגיע זורגה ליפן כעיתונאי, אך למעשה בנה ביפן רשת ריגול סבוכה, כשהוא יוצר קשרים עם פוליטיקאים יפנים, ואף חובר לעיתונאי יפני בשם אוזקי הוזומי, אותו הכיר עוד בזמנו בסין, אשר היו לו קשרים עם ראש ממשלת יפן. הוזומי הפך לחבר ברשת של זורגה והעביר לו מידע מסווג וצילומי מסמכים חשאיים. באותה שנה הצטרף זורגה למפלגה הנאצית. כגרמני נאצי צורף זורגה לצוותו של שגריר גרמניה ביפן אויגן אוטו ומשם העביר  מידע פנימי אסטרטגי למוסקבה. המידע הקריטי ביותר שהעביר זורגה למוסקבה, ששינה את פני המערכה כליל, הגיע ממנו באוגוסט 1941, כאשר דיווח למוסקבה כי היפנים מעדיפים לערוך את ההתקפה שלהם בכיוון דרום, באוקיינוס השקט ובדרום מזרח אסיה, ולא לבצע מתקפה על ברית המועצות מכיוון מזרח ממנצ'וריה. על סמך מידע זה, העביר סטלין עתודות של אוגדות מסיביר וממזרח ברית המועצות לאזור מוסקבה, דבר שהכריע לבסוף את הקרב על מוסקבה ומנע את כיבושה בידי הצבא הגרמני. הייתה זו נקודת מפנה גורלית במלחמה; בפעם הראשונה, לאחר למעלה משנתיים של ניצחונות צבאיים בלתי פוסקים, נסוגו צבאות היטלר מפני כוח אויב.

ב-7 בנובמבר 1941 הצליח הריגול הנגדי היפני לחשוף את רשת הריגול של זורגה והוא נאסר. מאז מאסרו ובמשך יתר ימי המלחמה נשאר זורגה במאסר, ולבסוף, לאחר שהסובייטים סירבו שלוש פעמים להחליפו, בטענה כי אינו מוכר להם, הוציאו היפנים את ריכרד זורגה להורג בתלייה ב-7 בנובמבר 1944.

רוברט פיליפ הנסן

בשנת 2001 הוכתה ארצות הברית כולה בהלם לאחר מעצרו של רוברט פיליפ הנסן, סוכן ותיק של האף-בי-איי, שעסק בסיכול ריגול נגדי. הנסן, כך גילו האמריקאים ההמומים, ריגל במשך יותר מ-15 שנה בשירות מוסקבה - תחילה בעבור ברית המועצות ולאחר קריסתה, בעבור הממשלה הרוסית. הנסן הואשם במכירת מידע לרוסים עבור מיליוני דולרים ונחשב כ"אסון המודיעין הגרוע ביותר בהיסטוריה של ארה"ב". לאחר מעצרו הודה באשמת 13 סעיפים של ריגול, ומרצה כיום מאסר עולם בכלא שמור בקולורדו שבארה"ב, ללא אפשרות לחנינה.

ישראל בר

ללא כל ספק, פרשיית הריגול השערורייתית והדרמטית בישראל לאורך השנים, היא זו של ישראל בר, מי שטיפס את דרכו לצמרת הבטחונית מדינית בישראל, והתגלה כמרגל של ברית המועצות. ישראל בר נולד ב-1912 באוסטריה כבן למשפחה יהודית מתבוללת ועלה לארץ בשנת 1938. בר הצטרף לשירות ההגנה, תוך שהוא יוצר יחסי חברות עם בכירים בצמרת המדינה באותה עת, כשהבכיר בהם הוא ראש הממשלה בן גוריון, ובמשך השנים אף הצטרף  למפלגת השלטון מפא"י, כשהוא מפלס את דרכו לצמרת משרד הבטחון.

בחודש ינואר 1961, הובחן בפעילות חשאית של ולדימיר סוקולוב, איש מודיעין סובייטי, בצפון תל-אביב. מעקב יומיומי שהוטל על האיש, הוביל לחשיפת פגישתו ב-29 מרס 1961 עם אלמוני בצפון תל-אביב. המעקב אחר האלמוני הוביל לדירתו של ישראל בר. למחרת, נצפה בר בפגישה נוספת עם סוקולוב, בה העביר לאחרון מסמכים מסוווגים. בר נחקר כבר באותו לילה, בביתו נערך חיפוש מדוקדק, ובחיפוש נמצאו מסמכים מסווגים והוא נעצר.

מעצרו היכה בהלם את המדינה באותם ימים. בחקירתו טען בר כי עשה את הדברים מתוך כוונה לשנות את המדיניות הסובייטית במזרח התיכון לטובת ישראל. בר הורשע בדין ונדון ל-10 שנות מאסר. בעקבות ערעורו לבית המשפט העליון הוחמר עונשו והועמד על 15 שנות מאסר. הוא נפטר בכלא במאי 1966.

תגיות:פוריםתחפושותהמצעד

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה