חדשות בארץ

ממצאי תחקיר חיל האוויר: הפלת מטוס ה-F-16 הייתה טעות מבצעית

על פי ממצאי תחקיר חיל האוויר שהתפרסם הערב, נמצא כי מבחינה מקצועית טעה צוות הטייסים כאשר נטש את מטוס ה-F-16 לאחר הפגיעה מירי נ"מ בסוריה, ולא התגונן כפי הנדרש. עם זאת, הודגש כי החלטת הלוחמים בדבר נטישת את המטוס הפגוע היתה נכונה

  • י' אדר התשע"ח
(צילום: shutterstock)(צילום: shutterstock)
אא

היום (א') הוצג בפני הרמטכ"ל רא''ל גדי איזנקוט התחקיר המלא לפעילות המבצעית בה הופל המל"ט האיראני, ומטוס ה-F16 נפגע בצפון הארץ. התחקיר הוצג בפניו בעת ביקורו בבסיס חיל-האוויר רמון.

במסגרת הפעילות המבצעית, נורו טילי נ"ט, והנווט והטייס נאלצו לנטוש את המטוס. הנווט נפצע קל, והטייס נפצע באורח קשה. בין שאר האירועים בהם עסק התחקיר נמנו יירוט המל"ט האיראני שניסה לחדור לגבול ישראל, תקיפת קרון הפיקוד, נטישת מטוס ה"סופה" ותקיפה של סוללות הטילים במערך ההגנה האווירית הסורי אשר מהם שוגרו הטילים נגד מטוסים כלפי מטוסי חיל-האוויר.

על פי ממצאי התחקיר עולה כי התכנון המקדים למבצע היה מוצדק, ואף הוביל להשמדת המטרות שנקבעו לפני ביצוע המשימה. בנוסף, נמצא כי מערכות ההתרעה במטוס העניקו מידע התרעתי בזמן. עם זאת, מבחינה מקצועית טעה הצוות בכך שלא התגונן כנדרש. על פי התחקיר, פעולות הצוות לא היו בהתאם לסדר העדיפויות הנדרש ברקע איום הטילים.

עוד עלה בתחקיר כי המודיעין ברשות מתכנני המשימה והטייסות נתן מענה הולם לביצוע המשימה. בסיכום התחקיר נקבע כי ההחלטה לנטוש את המטוס הפגוע הייתה נכונה.

לאחר קבלת ממצאי התחקיר, אמר הרמטכ''ל: ''אני רוצה להביע הערכה עצומה על מה שאתם עושים ועל הדרך בה אתם תורמים לחוזק ולעוצמה של מדינת ישראל. לא פעם הדרך להישגים מבצעיים משמעותיים דורשת מאיתנו ליטול סיכונים".

''הציפייה שלי מכל לוחם היא שבזמן משימה יראה את גורל המשימה על כתפיו. הדרך הנכונה היא לצד ההערכה גם לשאול שאלות. התחקיר שהוצג לי הינו מקצועי ונוקב ואני משוכנע שיופקו הלקחים המבצעיים", הוסיף.

האלוף עמיקם נורקין, מפקד חיל-האוויר, ציין: "אני רוצה לשבח את פעילות מערכות ההגנה האווירית שהביאו לגילוי וזיהוי המל"ט האיראני, כמו כן את פעילות הלוחמים שיירטו את המל"ט, השמידו את קרון הפיקוד והשליטה האיראני ומטרות סוריות ואיראניות נוספות שהביאו לפגיעה משמעותית במערכות ההגנה האווירית הסוריות. כל אלו פגעו משמעותית בניסיון ההתבססות האיראנית בסוריה".

עוד הדגיש האלוף נורקין את פעולת ההצלה והחילוץ של הלוחמים. "פחות מ-52 דקות עברו מרגע הנטישה ועד לטיפול בבית החולים. שמחתי לטוס ביחד עם הנווט, רב- סרן א', ולשוחח עם לוחמי הטייסת. כמו כן, שמחתי לראות את הטייס, רב-סרן ע', משתחרר מבית החולים ואני מצפה לשובו לפעילות מלאה", סיפר.

בסיכום דבריו, הדגיש מפקד חיל-האוויר כי נפילת המטוס מהווה הזדמנות לצורך למידה בחיל-האוויר: "התחקיר המעמיק שביצענו משקף למידה בכל הדרגים, הן במטה והן בשדה, ויהפוך את חיל-האוויר לטוב יותר".

תגיות:חיל האוירמטוסתחקיר

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה