חדשות בעולם

הרב הראשי של פולין מדבר: "אני פה 28 שנה, ואף פעם לא הייתה כזו שנאה"

בעקבות החוק הפולני החדש, הרב הראשי של פולין ר' מרדכי שודריך - טוען כי בכל 28 שנות מגוריו בפולין, עוד לא ראה שנאה כמו זו שגואה בימים אלו, מיד לאחר שחוקק. "אנשים משני הצדדים ירדו מהפסים", הוא אומר. "אנשים שהסבא רבא שלהם מפה מתחילים לחשוב 'אולי זה לא הבית שלי? אולי אני צריך להגר למדינה אחרת'"

(צילום: פלאש 90)(צילום: פלאש 90)
אא

למעלה מ-10,000 יהודים מתגוררים כיום בפולין, אולם עתידם על רקע 'חוק השואה' החדש - לוטה בערפל ולא ברור יותר מאי פעם. הדבר הראשון שהרב הראשי חשב עליו עם פרסום החוק הוא זה שמדובר ב'חוק לא ברור', ו"כל חוק שהוא לא ברור זה חוק רע. אפשר לפרש אותו לא נגד השואה אלא למען השם הטוב של הפולנים, מה שאומר שזה משאיר את הכוח אצל השופטים וזה בעייתי. מה שקורה היום זה לא החוק, אלא השיחה מסביב לחוק. אני פה כבר 28 שנה ואף פעם לא שמעתי את השנאה של שני הצדדים ככה - הפולנים מול היהודים בתפוצות ובארץ. שני הצדדים השתגעו".

לדידו, גם אם הייתה סוג של שנאה ואנטישמיות, "החוק היה הקש ששבר את גב הגמל, ועכשיו אפשר לומר פה מה שאתה רוצה, וזה קורה", אומר הרב בראיון ל'ידיעות אחרונות'. חבר בפרלמנט אומר שגרמנים הרגו יהודים בידוובנה. זה שקר, אבל כך הוא אמר וכמעט אין תגובה. זה טירוף. היועץ של הנשיא אמר שהיהודים הם נגד החוק הזה כי 'הם היו פאסיביים בשואה והיום מרגישים אשמה'. זה דבר איום ונורא להגיד, אנטישמי. וכמעט אין תגובה נגד. בממשלה החדשה אומרים שהם לא אנטישמים, אבל כשיש משהו אנטישמי - הם לא מגיבים".

לדבריו, יהודים שגרו בפולין כל חייהם, יהודים שהסבא רבא שלהם מגיע מפולין - מתחילים לשאול שאלות כמו 'האם זה הבית שלי או שאני צריך ללכת מכאן - לעלות לארץ ישראל או להגר למדינה אחרת'. "אני בעד עלייה ארצה, אבל אני רוצה שיעלו מהסיבות הנכונות של אהבת הארץ ולא מפחד. שלא יברחו מפה. אבל יש פחד, אנשים חושבים 'לא רוצים אותי ואני לא מרגיש שזו המדינה שלי'. אנשים שהסבא רבא שלהם מפה".

 

תגיות:שנאהפוליןרבחוקשואה

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה