חדשות בארץ

רפורמה חדשה: הרבנות תקבע קריטריונים לאישור רבני התפוצות

דיון בכנסת, בו נכח רבה של יהדות מונטריאול, חשף: סירבה להכיר כרבע מרבני חו"ל שפנו לאישורה, מה שמעכב נישואי זוגות בחו"ל. הפשרה שהושגה: מנכ"ל הרבנות יגבש קריטריונים במטרה להסמיך את רבני התפוצות

  • ו' אדר התשע"ח
(צילום ארכיון: פלאש 90)(צילום ארכיון: פלאש 90)
אא

הרבנות הראשית סירבה להכיר בכרבע מרבני חו"ל (התפוצות) שפנו לאישורה - כך נחשף בוועדת העלייה, הקליטה והתפוצות, שקיימה דיון מהיר בנושא. הדיון, שעשה בנושא "בחינת הכרת הרבנות הראשית לישראל ברבני חו"ל התכנסה רק פעם אחת והקרע עם יהדות התפוצות הולך ומעמיק", נערך ביוזמת הצעת ח"כ אלעזר שטרן, וזאת בעקבות הסחבת בנושא אישורי רבנים בחו"ל, הליך שמונע מהם לקבל הכרה ומעמד בארצם וכן להשיא זוגות כדת משה וישראל. לדיון הגיע במיוחד הרב אדם שייר, רבה של יהדות מונטריאול, שהסביר כי "מעטות הסיבות שאני מגיע מקנדה לישראל רק ליום, אחד אבל הדיון הזה חשוב לי ולקהילתי בפרט ויהדות התפוצות בכלל. הרבנות הראשית ממעיטה בערכנו ובמאמצינו. למה מתייחסים אלי בכזה חוסר אמון? אני רב אמיתי והסמכתי לגיטימית. נפגעתי אישית מזה שהרבנות דחתה אותי ואת ההסמכה שלי היא פוגעת ביכולת שלי לשרת את העם היהודי. אני מזמין אתכם לבקר את בית הכנסת שלי, זו בהחלט תהייה חווית למידה".

נתחיל עם ההצעה של ח"כ שטרן. בהצעה נכתב כי בדצמבר 2015, בעקבות עתירת עמותת "עתים", התחייבה הרבנות הראשית לגבש קריטריונים להכרה ברבני חו"ל לצורך ענייני נישואין וגיור. בדצמבר 2016 הכריזה הרבנות הראשית על הקמת ועדה מיוחדת לצורך גיבוש קריטריונים. בעקבות בקשה על פי חוק חופש המידע, ששלחה עמותת "עתים" בנובמבר האחרון, ענתה הרבנות הראשית כי "הוועדה התכנסה עד כה פעם אחת, בתאריך 12/2/2017". שטרן הסביר כי "בשנים האחרונות אישורי יהדות וגיורים של רבנים מקהילות בתפוצות נפסלו על ידי הרבנות, כולל גיורו של הרב יחזקאל לוקשטיין, ראש קהילת ישורון במנהטן, ומחשובי הרבנים האורתודוכסים בארה"ב, שגייר, בין היתר, את איוונקה טראמפ, בתו של נשיא ארה"ב. מדיניות זו עולה לכדי 'הונאת הגר', ויתרה מזאת, אי-ההכרה ברבנים מוכרים וחשובים בקהילות התפוצות מעמיקה את הקרע ההולך וגדל בין מדינת ישראל לבין יהדות התפוצות".

יו"ר הוועדה, ח"כ אברהם נגוסה, הודה כי: "זה דיון בנושא כאוב ומורכב. לשם כך נמצאים איתנו רבנים חשובים מארה"ב וקנדה ומנכ"ל הרבנות הראשית. כיו"ר הוועדה לעניין התפוצות חשוב לנו הקשר בין המדינה לתפוצות. אני מאמין שצריך לקרב את התפוצות, לבנות יחסי אמון ולא להעמיק את הקרע. עלינו לפעול בשקיפות כדי שזוגות מהתפוצות יוכלו להינשא כדין ולהנגיש להם את כל המידע לשכם כך". נגוסה ביקש את התייחסות מנכ"ל הרבנות הראשית לגבי המענה לזוג מהתפוצות שרוצה להינשא בישראל. "למי עליו לפנות? ממי הוא צריך להביא אישור? מה הפרוצדורה? כיצד מונעים פגיעה ברבני הקהילות בחו"ל שמצאו עצמם ברשימה שלא הוכרה על ידי הרבנות? האם הרבנות פנתה אליהם לפני שלילית האישור? כיצד פועל גוף ציבורי בישראל ללא נהלים שמסדירים את פעילותו? מה הצעדים לגיבוש קריטריונים ומה המועד שהם יפורסמו? כיצד פועלת הרבנות הראשית כדי למנוע את הקרע עם יהדות התפוצות ורבניה?", אמר.

חבר הועדה, ח"כ מיכאל מלכיאלי, אמר: "לפני שבועיים הייתי עם עוד מספר חברי כנסת בצרפת והתארחנו בקהילה היהודית במארסיי. סיפרו לי שלראשונה השנה הרבנות מכשירה רבנים בתפוצות ונותנת להם מבחנים של הרבנות הראשית. עד היום זה הצריך להגיע לארץ ועכשיו הרבנות שולחת נציגים לצרפת וזה ריגש את הקהילה. אני מבקש למחות על דברי ידידי שטרן כי הרבנות מחויבת ומקיימת את החלטות הכנסת, אבל ההלכה עדיין לא ניתנת לשינוי".

ח"כ יהודה גליק מהליכוד הוסיף בשלב זה כי: "אנו מחויבים לקב"ה ותורתו אמת והיא תורת חיים שפתוחה לכל עם ישראל. לפני 100 שנה פסקו פוסקים שאסור לעלות לארץ וברוך השם זה השתנה. עד לפני שנה היה איסור על אף חרדי להיות שר בישראל והנה ההלכה השתנתה. אנחנו מחויבים לפתוח את ידנו ולעשות הכל. הרב עובדיה הפך עולמות כדי להתיר עגונות. לא יכול להיות שהרבנות תחליט באן דן דינו מי רבנים ומי לא. התפקיד הכי חשוב של הרבנות לפתוח את ליבה ליהדות התפוצות ורבניה ומנהיגה אחרת אוי ואבוי לאן נגיע".

הרב ד"ר שאול פרבר, יו"ר ארגון עתים, חשף את "הרשימה השחורה" של רבנים שערכה הרבנות הראשית. הוא הסביר כי רק בשנה האחרונה נשללו 627 רבנים על ידי הרבנות. "כמעט אחד מכל ארבעה סורבו", אמר. "לא כולם תושבי חו"ל, המשפחות של רובם אף עלו ארצה. הם מימשו את החזון הציוני ואז מישהו ובא ושולל את הסמכתם, זהותם ויהדותם".

מנכ"ל הרבנות הראשית, הרב משה דגן, אמר: "אין רשימות שחורות של רבנים ברבנות הראשית, הרשימה שיצאה הינה רשימה של אוסף בקשות לנישואין שנדחו מסיבות טכניות, בנקודת זמן מסוימת. הרשימה הוצאה מהקשרה. אין בה שום פסילה אישית של רבנים, מדובר ברשימת תעודות נישואין שהוכרו או לא הוכרו ולא בזהות הרב שהוציא אותם. אני יכול להביא דוגמאות של בקשות שנשאו תאריך לאחר פטירת הרב החתום, בקשות מחוקות בטיפקס, בקשות של זוגות שהיו רשומים כנשואים במדינתם ועוד מספר מקרים. אין ברשימה שפורסמה לפסול שם של רב או לפגוע במעמדו אני מצר מפה ומתנצל בשם הרבנות מהרבנים שנפגעו מפרסום הרשימה".

בנוגע לקביעת הקריטריונים אמר: "מועצת הרבנות קיימה דיון בנושא ההכרה ברבנים ובבתי דין בעולם והקימה צוות שיגבש תבחינים להכרה בבתי דין וברבנים מחו"ל לצורך אשורי יהדות, גיור, נישואין וגיטין. הצוות קיים התייעצויות ובדיקות ואף התקיימו בנושא הזה מס ישיבות במועצת הרבנות הראשית, הצוות הגיש את התבחינים והם נשלחו להתייחסותם של ארגוני הרבנים בעולם בחו"ל ולאחר קבלת התייחסותם הם ידונו ויאושרו במועצת הרבנות הראשית ויפורסמו. עם זאת, כן אומר בכנות כי כבר בעיקרון הראשון לאישור מופיעה גם השתייכות לזרם האורתודוכסי".

בסיום הדיון פנה נגוסה לרבנות הראשית וביקש לכבד את הרבנים. "כוחו של עם ישראל באחדותו ויש לנו מספיק אויבים". בקרוב יתקיים דיון נוסף במטרה לקדם את הנושא. הוא הורה למנכ"ל הרבנות להגיע עם קריטריונים ברורים שאושרו על ידי הרבנות, במטרה להסמיך את רבני התפוצות.

תגיות:תפוצותהרבנות הראשית

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה