חדשות בעולם

לא עוצר: ראש ממשלת פולין ביקר באנדרטת מחתרת הקשורה לנאצים

מתאוש מורביצקי שוב מצליח לעצבן: אחרי האמירות הקשות בסוף השבוע, לשכתו פרסמה תמורה לצד האנדרטה של "בריגדת הצלב הקדוש", ששיתפה פעולה עם הנאצים במלחה"ע השניה. נשיא הקונגרס היהודי: "הממשלה הזאת הולכת לקווים קיצוניים ובלתי אפשרים"

  • ד' אדר התשע"ח
מתאוש מורביצקי (צילום: shutterstock)מתאוש מורביצקי (צילום: shutterstock)
אא

מתאוש מורביצקי לא עוצר: אחרי האמירות הקשות בסוף השבוע שהשווה בין הסיוע של הפולנים לסיוע של היהודים לנאצים במהלך השואה, משרדו של ראש ממשלת פולין מפרסם תמונה שלו שבו הוא עומד לצד האנדרטה של המחתרת הפולנית "בריגדת הצלב הקדוש", המחתרת, כידוע, שיתפה פעולה עם הנאצים במלחמת העולם השנייה. בנוסף לציוץ התמונה ברשת החברתית, במשרד ראש הממשלה הפולני כתבו כי הוא הדליק נר זיכרון והניח זר פרחים. בעקבות העניין הזה, יצאו ארגונים מסוימים הפועלים נגד אנטישמיות במחאה על האקט.

המחתרת הורכבה בעבר מאנשי ימין קיצוני ולחמה גם בגרמניה, אך לקראת סוף המלחמה שיתפה פעולה עם הצבא הנאצי כדי להילחם בסובייטים. הארגון הפולני "לעולם לא עוד" הנלחם בגזענות ואנטישמיות, גינה את המעשה. לגינוי הצטרף גם דובר מפלגת האופוזיציה. 

המעשה של מורביצקי זכה לגינויים גם בעולם היהודי. נשיא הקונגרס היהודי העולמי רונלד לאודר אמר כי "מורביצקי גילה בורות מזעזעת עם טענתו הלא-מוסרית בנוגע למה שכינה 'משתפי פעולה יהודים', שהיו אחראים לדבריו באופן חלקי לניסיון הנאצי לחסל את יהדות אירופה. מובן כי הפולנים רגישים לכך שמחנות הריכוז וההשמדה הנאציים שפעלו בפולין הכבושה ייקראו 'מחנות פולניים'. הממשלה הזאת הולכת לקווים קיצוניים ובלתי אפשריים על מנת לטהר את חלקם של כמה מבני ארצם ברצח יהודים. הגיע הזמן שכל ממשלות אירופה, כולל הפולנית, יכירו בכך שקהילות מתוכן נתנו יד לפשעי הנאצים".

ג'וני דניאלס, ראש ארגון "ממעמקים" שנחשב מקורב למורביצקי, פרסם אף הוא פוסט שיוצא נגד דבריו. "הכחשת שואה זה לא רק להכחיש את עובדות שהשואה התרחשה, אלא גם קשור להמצאת עובדות. הכחשת שואה זה לקרוא למחנות המוות הנאצים 'פולנים'. זה להעריך כשווים משתפי פעולה פולנים ויהודים. צריכים להיות כנים, היו יהודים ששיתפו פעולה עם הנאצים בקנה מידה זעיר. רובם עשו את זה מתוך תקווה שזה איכשהו יציל את חייהם או חייהם של אחרים. רוב רובם של אלפי משתפי הפעולה הפולנים עשו זאת מרדיפת בצע או שנאה טהורה. להעריך אותם כשווים זה לחלוטין הכחשת שואה". עוד הוסיף: "ללא פתיחות ואמת, אנחנו מכחישים את הזיכרון של שישה מליון יהודים, שלושה מיליון פולנים ואחרים. זה הזמן להתאחד מאחורי האמת ולא לדחוף את הנרטיבים שלנו".

תגיות:פוליןנאציםמתאוש מורביצקי

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה