חדשות יהדות

"העליהום על ביבי נתניהו הוא תעודת עניות לתקשורת ולעם ישראל"

הרב רצון ערוסי מציג טור דעה חשוב מאין כמותו ובו הוא מתייחס לפרסום המלצות המשטרה והדרישה להעמיד את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדין, בגין עברות השוחד והמרמה המיוחסות לו - הפעם מפרספקטיבה תורנית-הלכתית

הרב רצון ערוסי (צילום: יח"צ)הרב רצון ערוסי (צילום: יח"צ)
אא

הרב רצון ערוסי מציג טור דעה חשוב מאין כמותו ובו הוא מתייחס לפרסום המלצות המשטרה והדרישה להעמיד את ראש הממשלה בנימין נתניהו לדין, בגין עברות השוחד והמרמה המיוחסות לו. "כששואלים אותי מה יחס משפט התורה להמלצות, והאמת שאינני יודע אם לצחוק או לבכות", הוא פותח את טורו שפורסם באתר 'סרוגים'. "מצד אחד אולי נראה לאנשים שזו חגיגה גדולה לדמוקרטיה שאפילו לראש ממשלה אין נושאים פנים, ואם הוא חשוד - יש צורך להעמידו לדין".

אך יש גם את הצד השני, זה המציג את הלך הרוח של ההלכה היהודית. "מבחינת ההלכה היהודית - באמת יש לבכות. כי החגיגה התקשורתית הזו היא תעודת עניות קשה מאוד לעם ישראל ולתקשורת", כותב הרב ומוסיף כי על דורנו זה נאמר בנביא 'שריך סוררים וחברי גנבים כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים'. "לצערנו הרב, גם אם נניח שראש הממשלה יצא חף מפשע וזכאי - המשטרה תצא פגועה מאוד, וזה הרס גדול למבנה הממסדי שמנהיג את החברה".

לדידו, גם העובדה שיאיר לפיד הוא העד המרכזי נגד ראש הממשלה - לא מוסיפה 'כבוד' למציאות העגומה אליה נקלענו. "אדם אשר מתחרה על כיסא ראש הממשלה ומשמש כעד מדינה - מצב זה מטיל ספק על האמיתות של המשפט והממסד הישראלי", אומר הרב. 

 

מה התורה אומרת על בכירים ש'משתרכים דרכיהם'?

היות וכל הדיונים סביב ההאשמות נגד ראש הממשלה התנהלו ב'דלתיים פתוחות' - אי אפשר שלא יהיו קורבנות ו"אם ראש הממשלה יורשע, זה קורבן עצום וגם הכפשת המוסד 'ראש הממשלה'. זה קורבן עצום".

ממשיך הרב ערוסי וכותב: "הדברים שאביא כאן הם בבחינת 'חכמת המסכן בזויה'. תורת ה' היא תורה מופלאה, חכמה ומושכלת מאוד - אבל בעוונותינו נראה כי הדור עוד לא ראוי לה. תורת ישראל אומרת שאנשים בכירים, בין אם הם שרים, ראש ממשלה, רבנים, דיינים שופטים וכדומה - אם ח"ו משתרכים דרכיהם, חייבים להעמיד אותם למשפט ואין הבדל בין אדם לאדם".

אז מה החידוש בעצם? "תורת ישראל אומרת 'כסהו'. אל תלווה את זה בתקשורת, אלא בהצנע. לא כל חקירה ומשפט צריכים להתנהל בדלתיים פתוחות. אדם הרואה את כל הדברים המחשידים הללו שאיננו יודעים אם נכונים או לא נכונים, בסופו של יום הוא סופג ספק עצום ומאבד אמון באנשים ובמוסדות. לכן תורת ישראל אומרת 'כסהו'. תעשה לו דין אמיתי - אבל בשקט, כדי לשמור על המוסדות האלה שיש חשיבות לקיומם". 

 

מי הם 'כלבי השמירה של הדמוקרטיה', ומהי הטעות היסודית שבתפישתם?

הרב ערוסי אף התייחס לאופן שבו מציגה התקשורת את הדברים. "התקשורת ניזונה מהדלפות ורכילויות. יש אנשי תקשורת המדווחים דיווח סולידי ויש אנשי תקשורת ששומעים את הקונוטציה המתלהמת בדיווח שלהם - הם הופכים להיות פרשנים ואף שופטים בטרם עת. אנו שומעים ורואים זה מדי יום".

לדבריו אותם פרשנים מכנים עצמם 'כלבי השמירה של הדמוקרטיה', ונוטים לערוך משפט שדה שבו מבוצע ההליך המשפטי שלא כהוגן. "הפועל היוצא של התקשורת הן ההפגנות. לאיזה הפגנות מגיעים? לא הפגנות שמדברות רק נגד שחיתות, אלא אומרים שם: 'פלוני אשם! פלוני אשם!". זה נקרא בית דין שדה - וזה אנטי דמוקרטי ואנטי הלכתי בעליל". 

הרב טוען כי כבר כאשר עלה עניין המתנות שקיבל ראש הממשלה, היה עליו להשמיע התנצלות שהלך הרוח שלה אומר: 'מתנצל, טעיתי'. "חבל שמלכתחילה כשעלה עניין המתנות ואולי עוד לא מאוחר, היה אומר ראש הממשלה את הדברים הבאים לפי הבנתו ולפי גרסתו. 'טעות שנטלתי מתנות כאלה, ואני אומר לציבור שזה לא על בסיס שוחד. ומן הרגע שטעיתי וקיבלתי מתנות כאלה - חטאתי, עוויתי ופשעתי במובן המוסרי, ואני חוזר בי'. 

"איזו עוצמה יש לדברים האלה. זה מלכות ישראל וזה ההבדל בין שאול המלך ובין דוד המלך - היכולת להגיד 'טעיתי' זו גדלותו של דוד ולכן הוא נבחר למשיח ישראל. אם אדם מקבל אחריות על מעשיו, זו עוצמה מוסרית ועל זה ראוי לבכות ולהתפלל לקב"ה שיערה רוחו ממרומים וישיבנו אל תורתנו שהיא אור אמת. צריך לבחור באמת, אבל בשלום ובשלמות. בשני הערכים האלה יש לתפוס", סיכם. 

תגיות:לשון הרעראש הממשלהעליהוםתעודת עניות

כתבות שאולי פספסת

הידברות שופס

מסע אל האמת - הרב זמיר כהן

60לרכישה

מוצרים נוספים

מגילת רות אופקי אבות - הרב זמיר כהן

המלך דוד - הרב אליהו עמר

סטרוס נירוסטה זכוכית

מעמד לבקבוק יין

אלי לומד על החגים - שבועות

ספר תורה אשכנזי לילדים

לכל המוצרים

*לחיפוש ביטוי מדויק יש להשתמש במירכאות. לדוגמא: "טהרת המשפחה", "הרב זמיר כהן" וכן הלאה